Ik zou me helemaal geen zorgen maken over die vervanging van een 1.4 acht klepper door een 1.2 V16 motor van Renault. De 1.4 staat bekend als een motor die uitermate geschikt is gemaakt voor LPG, Dacia zal dat voor de 1.2 ook zonder twijfel in orde hebben.
Je kan er toch nog steeds 2 jaar garantie bijkopen voor een paar centen? 100.000 (of zelfs 150.000) kilometer onder garantie rijden met LPG, laat maar komen die 1.2, het maakt niks uit.
Hetzelfde vermogen, misschien een tikje meer toeren, dezelfde betrouwbaarheid. De 1.4 komt met een gemiddelde rijstijl (in mijn optiek dan) uit op gemiddeld 1: 12-13. Dat is mijn gemiddelde over duizenden kilometers. Dat vind ik zeer acceptabel, in mijn “wilde” jaren heb ik ook wel auto's gehad die op LPG 1 op 5 reden.
Mijn inschatting is dat de 1.2 nog een beetje zuiniger kan zijn dat de 1.4. Met de prijs van LPG ….. zou ik me daar ook al geen zorgen over maken.
Sjaak