Vervanging 1.4 MPI door 1.2 16V op LPG??

  • Wil!6V

    Lezers,

    IK heb net gehoord dat de 1.4 op LPG wordt vervangen door de 1.2 16V motor ik ben vanmiddag gebeld door dealer ivm euro missie normering van 4 naar 5.

    dit kon namw]elijk invloed hebben op de bestelling van deLPG auto waar een levertijd opzit van 3 a 4 maanden het schijnt dat de 1.2 16V nu getest wordt voor type goedkeuring in NL.

    Heeft iemand meer deze info gehoord of isdit verkeerde info vanuit de dealer?

    Wil

  • DerRudy

    @Wil,

    Vorig jaar en afgelopen zomer voldoende 1.2 16v motoren in Frankrijk gezien op LPG, via de franse firma Borel.

    Tja en probeer maar eens in Frankrijk een gesprek aan te knopen in het Engels dan is het toch echt gauw afgelopen, dus meer info heb ik niet.

    mgr

    Ruud

  • RichardMCV

    De 1.4 LPG schijnt inderdaad niet meer te bestellen te zijn ivm met de omzetting naar Euro 5. Ook zou hier geen voorraad meer van zijn in NL.

    De overgangsperiode eindigt per 1 januari 2011; Dit houd in dat elke nieuw voertuig dat vanaf 1 januari op kenteken gezet wordt, moet voldoen aan deze norm. Wat dit trouwens betekend voor voorraad-auto's die dan nog niet verkocht zijn weet ik niet…..

    Groetjes,

    Richard, www.daciamodellen.nl

  • ger 52

    auto's op kenteken kunnen altijd verkocht worden, deze behoeven niet op naam te staan

  • Wil16V

    Helaas zijn alle “voorraad” auto's op en met de levertijd van 3 a 4 maanden dan kom je in december/januari uit en dan moet je net in de overgang zitten van Euro 4 naar 5 das dan pech, men heeft misschien dan uit voorzorg de levering van de 1.4 stopgezet.

    Maar als dit zo is is men wel laat begonnen met de overstap naar de 1.2. Deze motor rijd al op LPG in NL rond in de CLIO's.

  • Chris

    vanmorgen dealer gebeld, wel bekend dat erzaken spelen met de euronormering. bij dealer niet bekend of er iets aan de hand zou zijn met stilleggen productie 1.4 LPG uitvoering. ook niets bekend of de 1.2 16V de vervanger zou worden. vooralsnog ga ik er maar van uit dat mijn 1.4 LPG gewoon geleverd gaat worden (ergens tussen december en februari)

  • Sjaak

    Ik zou me helemaal geen zorgen maken over die vervanging van een 1.4 acht klepper door een 1.2 V16 motor van Renault. De 1.4 staat bekend als een motor die uitermate geschikt is gemaakt voor LPG, Dacia zal dat voor de 1.2 ook zonder twijfel in orde hebben.

    Je kan er toch nog steeds 2 jaar garantie bijkopen voor een paar centen? 100.000 (of zelfs 150.000) kilometer onder garantie rijden met LPG, laat maar komen die 1.2, het maakt niks uit.

    Hetzelfde vermogen, misschien een tikje meer toeren, dezelfde betrouwbaarheid. De 1.4 komt met een gemiddelde rijstijl (in mijn optiek dan) uit op gemiddeld 1: 12-13. Dat is mijn gemiddelde over duizenden kilometers. Dat vind ik zeer acceptabel, in mijn “wilde” jaren heb ik ook wel auto's gehad die op LPG 1 op 5 reden.

    Mijn inschatting is dat de 1.2 nog een beetje zuiniger kan zijn dat de 1.4. Met de prijs van LPG ….. zou ik me daar ook al geen zorgen over maken.

    Sjaak

  • vleutmans

    inderdaad Sjaak, de 1.4 MPI 8 klepper haalt op gas ongeveer 1 op 12.5 bij normale rijstijl.

    Ik heb het dan over de Logan sedan met dezelfde motor, dus mogelijk is de sandero door de afmetingen/betere stroomlijn nog ietsje zuiniger.

    Gr.

    Michel

  • Wil16V

    Toch een belletje gehad dat de 1.4 niet leverbaar wordt vwb 2011 het wordt de 1.2 voor waarschijnlijk de zelfde prijs alleen jammer dat dit net buiten de 50-50 deal valt….. we wachten eerst maar af en gaan andere bekijken die misschien bpm vrij zijn op diesel of gas….

    de vervanging moet er voor februari 2011 zijn en dat kon Dacia niet garanderen.

    Wil