Wegenbelasting Duster

• JMO

Graag zou ik willen weten wat de Duster Laureate met lpg installatie doet in de wegenbelasting.

• LED-Lightning

Even een muntje in de google-o-matic en je bent al een heel eind: http://belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/

Even de gegevens van de auto nagaan en het bedrag komt er zo uitrollen. Je kunt uiteraard ook even wachten tot er een ervaringsdeskundige reageert, er zijn al meerdere mensen met een LPG installatie

• ger 52

Op bovengenoemde site makkelijk te vinden, in mijn geval per maand zo'n 20 euro meer, maar 50 liter gas tanken voor 27 euro, goed voor 500 kilometer is dat in een tankbeurt al riant terugverdient. De installatie kost 2000 euro en valt onder de 5 jaar garantie. Als je hierop gaat afschrijven, renteverlies en een mogelijk iets duurder onderhoud komen deze kosten er bij, hoewel ik niemand hoor over de gevolgen van het monteren van dure koeievangers, treeplanken en verder toeters en bellen. Deze hou ik achterwege. De auto loopt, zelfs maet caravan perfect op LPG, hij start goed, slaat niet af en de motorolie blijft helemaal schoon. Dus Dacia berijders in een LPG duster denken ook nog aan een schone toekomst.Inbouw LPG? altijd doen want je merkt het meteen aan het tankstation. Voordeel wordt nog groter als je zorgvuldig zoekt naar voordelige tankstations. Langs de snelwegen al snel 70 cent per liter, maar in de grote steden, zoals Den Haag zit je rond de 58 cent per liter. Dan gaat het terug verdienen nog sneller.

• vleutmans

Hoi Ger,

wat is jouw gemiddelde verbruik op gas met zo'n duster ?

Ik heb even gekeken op www.autoverbruik.nl, maar daar staat (nog) geen Duster bij….wel daar een sandero op LPG gespot overigens.

gewoon even uit nieuws“gierigheid” :-)

Gr.

Michel

• GJvdZ

De tijd dat een auto op LPG per definitie schoner was dan benzine of diesel ligt al ver achter ons. Het kan schoner zijn maar het hoeft niet. Een moderne benzine- of dieselmotor kan zomaar een stuk schoner zijn.

• Morris

GJvdZ Schreef:

——————————————————-

> De tijd dat een auto op LPG per definitie schoner

> was dan benzine of diesel ligt al ver achter ons.

> Het kan schoner zijn maar het hoeft niet. Een

> moderne benzine- of dieselmotor kan zomaar een

> stuk schoner zijn.

Beste GJvdZ

Ik wil even niet ingaan op de discussie of LPG, benzine of diesel de schoonste optie is maar dit item gaat over Wegenbeslasting voor een Duster op LPG.

Wellicht kan de vraag nog worden uitgebreid of het gaat om een 4x2 of 4x4, aangezien daar de gewichten verschillend van zijn.

Dus:

Wat betaal je aan wegenbelasting voor een 4x2

en wat voor een 4x4?

• harryzwol

> De tijd dat een auto op LPG per definitie schoner

> was dan benzine of diesel ligt al ver achter ons.

> Het kan schoner zijn maar het hoeft niet. Een

> moderne benzine- of dieselmotor kan zomaar een

> stuk schoner zijn.

Beste GJvdZ, over deze uitspraak wil ik wat kwijt, het klopt namelijk niet wat je zegt!

Ga eens googlen en ontdek wat de uitstoot is van een motor op l.p.g. t.o.v. een motor op benzine of diesel.

Een voorbeeld van uitstoot per brandstofsoort is te vinden op deze site: http://www.fuelswitch.nl/index.php?mod=pages&item=37

Op de site van TNO ook iets: http://www.tno.nl/content.cfm?context=markten&content=publicatie&laag1=59&laag2=1&item_id=715

L.p.g. is de schoonste brandstof als we biobrandstoffen en aardgas niet meerekenen.

Die brandstoffen zijn nog lang niet overal verkrijgbaar en zie ik zelf nog niet als een volwaardig alternatief.

L.p.g. (Euro 4 of 5) stoot VEEL minder fijnstof en NOx uit dan een diesel (ook die met roetfilter Euro 5, de eco-modellen).

Je kan dus zeggen, voor de volksgezondheid rijdt je liever l.p.g.

Tot slot, ikzelf rijdt een Logan Diesel ;-)

Groeten Harry

• arno

Ik rij zelf de MCV met LPG

Even over voorgaand stukje qua uitstoot. Is dat per kilimeter of per liter verbruik?

Want daar kan dus best verschil in zitten. Een diesel rijdt 1 op 17 of 18 (??), en de Lpg rijdt rondom de 1 op 10. Als de uitstoot van de diesel dus anderhalf keer zo groot is dan is de diesel dus toch minder vervuilend !

Of zie ik dat nu totaal verkeerd???

Hoe dan ook ik ben erg tevree met het rijden op LPG

Groetjes, Arno

• harryzwol

@ Arno, de uitstoot vervuilende gassen per brandstofsoort wordt gemeten per kilometer (absolute waardes).

Er wordt niet gerekend per liter brandstof, en in zulke overzichten wordt meestal zoveel mogelijk vergelijkbare modellen met elkaar vergeleken, met dezelfde emissienorm.

Dus als je op de cijfers afgaat is er al rekening gehouden met het meerverbruik van benzine en l.p.g. t.o.v. diesel.

Als aanvulling op het voorgaande dat diesel nog steeds de meest vervuilende brandstof is:

“In Californië en vier andere Amerikaanse staten waren de eisen voor de uitstoot van NOX – verantwoordelijk voor smogvorming en verzuring van het milieu – al zo hoog dat daar in 2006 geen personenauto’s met dieselmotor konden worden verkocht. Even strenge normen zijn in 2007 voor de andere staten gaan gelden.” Bron: http://www.groenopweg.nl/energiebronnen/52/111/Diesel-en-het-milieu

“Zo zouden nieuwe dieselpersonenauto’s die voldoen aan de Euro-6 norm, net zo schoon moeten zijn als de huidige benzinepersonenauto’s en dus ook net zo schoon als LPG. Momenteel wordt dit in het kader van het steekproefcontroleprogramma van TNO en VROM getest.” Bron: http://www.minfin.nl/Actueel/Kamerstukken/2010/07/Integraal_overzicht_fiscale_behandeling_van_brandstoffen_in_het_verkeer

“Met de komst van Euro-6 worden diesels zo schoon als benzinemodellen.” Bron:

http://www.raivereniging.nl/dossiers/fiscaliteit/belastingplannen/belastingplan%202010/detailinformatie%20benzine%20en%20diesel.aspx

• JMO

JMO Schreef:

——————————————————-

> Graag zou ik willen weten wat de Duster Laureate

> met lpg installatie doet in de wegenbelasting.

Het gaat om de 4x2 uitvoering.