Ruitenwissers lopen stroef

• Rick

Hallo allemaal, al enige tijd rijden we met groot plezier in onze Dacia Sandero 1.2, maar de pret is aanzienlijk minder met een regenbui.

De ruitenwisser schrapen, stuiteren en piepen stroef over de voorruit (achterruit geen probleem) we hebben diverse keren verschillende merken ruitenwisserbladen geprobeerd maar zonder verbetering. Met diverse middelen de ruiten schoongemaakt zoals ontvetters en strippers maar niets lijkt te helpen. Ook zijn we al diverse keren met dit probleem naar de dealer geweest maar die kan geen afwijking vinden en kan ons niet verder kan helpen. Heeft iemand ervaring met dit probleem en met een gouden tip? Ik zag bv op internet het volgende: Valma Excalibur Glasscleaner

http://www.autowebshop.nl/manufacturer.php?id_manufacturer=4&p=2

• LED-Lightning

Beweeg eens met de rand van een bankpasje of creditcard over de ruit, voel je dan bobbeltjes? Dan heb je een probleem wat al meer mensen zijn tegengekomen, het lijkt een soort verfspettertjes of iets dergelijks. Kan het topic hierover echter niet zo snel vinden.

Mocht dit inderdaad het euvel zijn, dient je dealer het op te lossen lijkt me.

• Knutselsmurf

Waarschijnlijk is het met het torderen van de wisser armen al opgelost omdat de wisserbladen niet kantelen als ik jou verhaal zo lees.

Dus gewoon even naar een andere dealer toe gaan, want dat probleem moet op eenvoudige manier op te lossen zijn lijkt mij.

• Rick

Ik heb het even geprobeerd met een pas maar ik heb nog geen bobbeltjes kunnen ontdekken. Het is mij opgevallen dat op een natte voorruit de wisserbladen enorm stroef over het glas lopen en dat het probleem verergerd na het ontvetten met b.v. glassex en dat de wissers dan nog meer een witte waas achterlaten op de ruit.

Het is ergerlijk en gevaarlijk omdat het zicht ernstig wordt belemmerd. De dealer vertelde dat soms een nieuwe vooruit moet “inslijten” Zoiets heb ik nog nooit gehoord.

• Rick

M'n dealer heeft al tig keer de ruitenwisserarmen getordeerd. uiteindelijk een stel nieuwe armen gemonteerd maar niets lijkt te helpen. Hij zegt niets meer voor mij te kunnen doen. :(

• Ben

Misschien heb je iets aan mijn verhaal dat ik eerder op Prikbord plaatste:

". . Wij waren wat de ruitenwissers betreft op het ergste voorbereid; onze zoon werkte bij een dacia dealer en had ons verteld over de matige kwaliteit van de wissers. Het bleek dus niet aan de wissers te liggen.

Toen wij de eerste keer de wissers gebruikten was het vreselijk; het leek wel of ze over een granolwand wisten! Als je door zou gaan zouden de wissers in heel korte tijd versleten zijn. En als je nieuwe monteert, zoals u deed, is het resultaat ook niet goed en zijn ze ook weer snel versleten.

Gelijk gestopt met wissen en thuis gekomen de voorruit met een loep bekeken. Op de ruit bevonden zich duizenden spatjes van een verfachtige stof. Zou ook van die dikke beschermcoating kunnen zijn. Gelukkig geen metaalspatjes of iets dergelijks!

Eerst geprobeerd schoon te maken met wasbenzine; geen resultaat.

Daarna -heel voorzichtig- met een dotje Thinner; geen resultaat!

Daarna Glass Polish; geen resultaat!

Toen hebben voorzichtig met een ijskrabber en verschillende geo-driehoekjes de ruit schoongekrabt. Tussendoor nog een paar keer met een dotje Thinner. Bij elkaar een hele dag mee bezig geweest! Kan een dealer vanzelf niet aan beginnen!

Over het resultaat zijn we erg tevreden; de originele ruitenwissers doen het perfect!

Ook blijkens de ervaringen van onze zoon zitten er vaak moeilijk te definiëren spatjes op nieuwe Dacia's. Vaak op de gehele auto. Bij ons zaten ze alleen op de voor- en achterruit. Als de spatjes op de gehele auto zitten zouden we het niet zo erg vinden, want het is ongevaarlijk voor de lak en meestal glimt de auto evengoed net zo mooi. Vooral op de voorruit kun je echter niet hebben!

Om te kunnen constateren of er spikkels op zitten kan een creditcart goede diensten bewijzen; zachtjes met de kaart over het raam gaan en je hoort gelijk of er spikkels zijn!

We hopen dat u iets aan onze ervaring hebt.

Met vr. gr. Ben

• HenkM

Ontvetten met Glassex gaat idd niet lukken, er blijft een “waas”.

Probeer de ruit eens te ontvetten met gewone wasbenzine gevolgd door afspoelen met 1 op 10 verdunde schoonmaak azijn.

De wisserbladen schoonmaken met iso-propanol.

Welke merken wissers heb je gebruikt. De originele van zowel mijn MCV als Duster waren werkelijk dramatisch. Bosch wissers hebben bij mij nog nooit gestuiterd.

Afstelling van de wisser-armen is ook eenvoudig:

- stop de wisser-armen (m.b.v. contactsleutel) op 50% van de slag

- til de arm voorzichtig op (zonder torderen) tot net boven de ruit

- als je de wisser langzaam laat zakken moet deze haaks het raam raken.

Suc6

• Rick

Hoi Ben, je hebt volgens mij de gouden tip die ik zo spoedig mogelijk ga uitvoeren !! Ik hou jullie op de hoogte

mvgr,

Rick

• Rick

“Welke merken wissers heb je gebruikt”

De originele natuurlijk, een onbekend merk van de Lidle, Bosch en wissers van de Aldi, zogenaamde flat blade, die tot nu toe het beste werken. De afstelling van de wisserbladen zijn al diverse keren door de dealer gecontroleerd maar er er waren geen afwijkingen geconstateerd, ik heb het zelf ook diverse keren op de manier die jij beschrijft de bladen gecontroleerd . De tip van Ben geeft mij hoop :)-D

• HenkM

OK, suc6 maar de tip van Ben is gelijk aan die van LED-Lightning en die had je al gecontroleerd las ik.