Ruitenwissers lopen stroef

• adriaan van hoorn

misschien de “mazzel” dat er binnekort een steen tegen de ruit vlieft en de ruit moet worden vervangen. De kwaliteit op vervangingsruiten is groot en indien niet goed is er een goede geen gezeurr garantie. Ik zie een Dacia dealer nog geen ruit vervangen onder garantie.

• remcora

Het is een bekend probleem. Volgens mij is hierover al meer geschreven, misschien al jaren geleden. Mijn mcv heeft hetzelfde probleem, dus ik stap binnenkort over op andere wisserbladen.

• Ben

Hoi Rick,

Sorry ik zag pas later dat er wel wat taalfoutjes in mijn oude stukje staan!

Kijk bij het “krabben” goed uit voor krassen; tijdens het werk steeds het raam schoonmaken en de krabber controleren op “bramen”.

Ik zou geen stalen of koperen krabber nemen. Ik had het meeste effect met een geo-driehoek van Action.

Het enige dat echt nodig is, is geduld!

En pas op met Thinner dit goedje doet de lak wegsmelten; dus niet tot aan de randen gebruiken!

Een eindje van de auto af een doekje doordrenken, zonder dat het kan druppelen.

Nu na twee jaar doen de originele Dacia wissers het nog heel goed; mijn dealer dacht bij de beurt -vorige week- dat ik nieuwe erop gezet had!?

De toentertijd aangeschafte Bosch wissers liggen te vergelen in de schuur.

Veel succes,

Ben

• Ben

Nog even een nabrander.

De opmerking dat een nieuw raam moet “inslijten” is niet helemaal uit de lucht gegrepen, denk ik.

Wij hebben deze week een nieuw raam in onze tweede auto gekregen en daar was dat ook het geval. Nu na flink wissen is het helder!

De man van GlasGarage vertelde mij ook dat (vaak onzichtbare) resten van beschermfolie ed. merkwaardige effecten hebben op het wisresultaat.

Bij deze gelegenheid vertelden wij van het raam van de Renault Megane van 2005 van mijn zoon. Deze liet ook na montage van nieuwe originele Renault-wissers (gemaakt door Valeo) een vlekkerig troebel beeld zien. Het zicht was heel slecht!

Dit blijkt een soort “etsing” door bv. wasmiddelen en misschien zaken uit de lucht.

Vaak zie je bij dit probleem de wisbaan van de wisser in het ruit ook als het gereinigd hebt.

Ik heb deze vlekjes weleens geprobeerd te verwijderen met Antikal; dat werkt ook niet. Het is dus geen kalkaanslag!

Dit probleem komt bij alle merken voor en is iets anders dat het Dacia-ruiten gedoe!

Wij kregen van deze zeer klantvriendelijke GlasGarage te Leeuwarden een flesje ruitenreiniger (zat nog een klein laagje in)mee.

Dit Duitse middeltje heet: PreCleaner professioneel van Ombrello glass treatment.

Het resultaat van dit middel is verbluffend; de vlekjes op het ruit van de Megane zijn geheel verdwenen.

Het middel lijkt niet in de handel in Nederland. Ik zal er nog eens naar vragen.

In Duitsland is het een voorbehandeling voor een ruitbehandeling.

• Rick

Ja, ik had met een pasje geprobeerd om bobbeltjes te ontdekken, maar wat ik van Ben heb begrepen: de vervuiling kan haast microscopisch klein zijn en dan zal je weinig ontdekken met een pasje volgens mij.

• Rick

Ik heb vandaag met een loep, 10X vergroting, m 'n voorruit bestudeerd maar ik kan (helaas) geen bobbeltjes ontdekken. Toch denk ik dat een schoonmaakbeurt zoals je beschreef weleens zou kunnen helpen. Ik ga hier binnenkort maar eens mee aan de gang, ik moet er wel even aardig wat tijd voor vrij maken als ik je verhaal zo lees ;-)

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie !!

• Rick

“Ik zie een Dacia dealer nog geen ruit vervangen onder garantie.”

Eén ding is zeker: mijn dealer zal om deze reden geen nieuwe voorruit vervangen onder garantie

• Rick

“Mijn mcv heeft hetzelfde probleem, dus ik stap binnenkort over op andere wisserbladen.”

Met andere woorden jouw Dacia heeft al heel lang dit probleem??

Als ik je een tip mag geven omtrent wisserbladen: ga voor flatblade. Ik heb nu een stel van de Aldi er op zitten, +-13 euro, die tot nu toe het beste werken. Ik had begrepen van anderen dat de action flatblade +- 3 euro ook goed moeten werken en ik kwam de volgende website tegen:

http://www.bachaus.nl/tuning_en_accessoires/exterieur/ruitenwissers/ruitenwisserbladen/4553517/Ruitenwisblad_Flatblade_530_mm_21/

• Sjaak

Heb niet alle welgemeende adviezen gelezen, maar had hetzelfde probleem. Ik heb de scharnierpunten van de ruitewissers ingespoten met een soort van contactspray en daarna ingesmeerd met vet. De ruit is ook nog goed ontvet en toen ……………. was dat gebonk weg.

Sjaak

• Rick

Hallo Ben, ik was gisteren even bij onze plaatselijk GlasGarage en vroeg of zij het middel PreCleaner professioneel van Ombrello glass treatment gebruikten en de uiterst vriendelijke man vertelde mij dat dit middel niets anders is dan met water verdunde glassex. Ik had uiteraard m ‘n twijfels maar hij ging enthousiast m’n voorruit poetsen met als resultaat nog meer hakende en piepende wisserbladen. :-(

Zijn conclusie was dat er niets aan te doen was en dat ik moest gaan voor een nieuwe voorruit. Hij dacht dat het kwam door een laag teflon op de voorruit die je met geen mogelijkheid kan verwijderen.

Ik heb gisteren het middel Valma Excalibur Glasscleaner gekocht en ik verbeeld me dat het wel iets beter is geworden maar nog steeds niet 100% oké.

Je schoonmaaktip met een geodriehoek en thinner heb ik overigens nog niet geprobeerd.