Nog even een nabrander.
De opmerking dat een nieuw raam moet “inslijten” is niet helemaal uit de lucht gegrepen, denk ik.
Wij hebben deze week een nieuw raam in onze tweede auto gekregen en daar was dat ook het geval. Nu na flink wissen is het helder!
De man van GlasGarage vertelde mij ook dat (vaak onzichtbare) resten van beschermfolie ed. merkwaardige effecten hebben op het wisresultaat.
Bij deze gelegenheid vertelden wij van het raam van de Renault Megane van 2005 van mijn zoon. Deze liet ook na montage van nieuwe originele Renault-wissers (gemaakt door Valeo) een vlekkerig troebel beeld zien. Het zicht was heel slecht!
Dit blijkt een soort “etsing” door bv. wasmiddelen en misschien zaken uit de lucht.
Vaak zie je bij dit probleem de wisbaan van de wisser in het ruit ook als het gereinigd hebt.
Ik heb deze vlekjes weleens geprobeerd te verwijderen met Antikal; dat werkt ook niet. Het is dus geen kalkaanslag!
Dit probleem komt bij alle merken voor en is iets anders dat het Dacia-ruiten gedoe!
Wij kregen van deze zeer klantvriendelijke GlasGarage te Leeuwarden een flesje ruitenreiniger (zat nog een klein laagje in)mee.
Dit Duitse middeltje heet: PreCleaner professioneel van Ombrello glass treatment.
Het resultaat van dit middel is verbluffend; de vlekjes op het ruit van de Megane zijn geheel verdwenen.
Het middel lijkt niet in de handel in Nederland. Ik zal er nog eens naar vragen.
In Duitsland is het een voorbehandeling voor een ruitbehandeling.