Ruitenwissers lopen stroef

• DerRudy

Volgens mij zou het vervangen van de voorruit wel eens de oplossing zijn, ik rij ruim 2 jaar rond met de MCV en herken ook het probleem.

Mijn dealer had ook wel eens de armen afgesteld (lees: bijgebogen) dat hielp maar even, ik heb hele dure (Bosch) wissers en hele goedkope wissers gebruikt met hetzelfde teleurstellend resultaat.

Maar zoals Henk al aangaf, de bedoeling is dat de wisserbladen (in ruststand goed te zien) haaks op de voorruit staan.

Dat was bij mij zeker niet het geval (aan de linkerzijde) dus zelf mbv twee Bahco,s de wisserarm haaks “gezet”.

Dat was een stuk beter, maar uiteindelijk moest ik de voorruit laten vervangen en Voila alle problemen waren opgelost, nu was ik wel zo wijs om alle ruitenwisserbladen (namelijk maar, slechts een paar maanden gebruikt) te bewaren (kon het niet over mijn hart krijgen om deze na een paar maanden al weg te moeten gooien) dus Ruud heeft NU een voorraadje van een paar jaar…(of zoonlief moet ze zien liggen dan is het “wat een pech alles weg).

En als we toch bezig zijn: ik gebruik nu al een paar maanden die zg flatblade,s van de Action (zie site Herke en Brigit) en moet zeggen “goed kan toch ook goedkoop zijn”.

Mgr

Ruud

• mcvjournaal

Het artikel over de ruitenwissers vindt je hier: http://mcvjournaal.punt.nl/?gr=767481#486459

Herke & Brigit

http://mcvjournaal.punt.nl/

• Rick

Hallo Ruud,

“ maar uiteindelijk moest ik de voorruit laten vervangen en Voila alle problemen waren opgelost ”

is het vervangen van een voorruit geen duur grapje? (Ik kan het natuurlijk ook zelf bij de dealer informeren.)

Volgens de man van de GlasGarage, waar ik dit weekend geweest ben http://dacia.startpagina.nl/prikbord/12922392/12933672/re-ruitenwissers-lopen-stroef#msg-12933672, is het niet een specifiek Dacia probleem. Nieuwe auto worden namelijk voor de verkoop gepoetst en de voorruit wordt dan namelijk ook met een poetsmachine meegenomen, het resultaat is een prachtige blinkende auto maar wel met een onherstelbare ,onzichtbaar, beschadigde voorruit

• DerRudy

@Rick,

Begin van de zomer reed op op de A2 en hoorde een keiharde knal op de auto, kon thuis niets vinden.

Maar toen ik de airco ging gebruiken (dat verhaal van Carclass klopt dus ook aardig) begon de MCV te kraken, nog steeds niets in de gaten, maar opeens zag ik de voorruit vanuit onder de ruitenwisserbladen (het zwarte gedeelte) naar boven scheuren.

Ik moest van de verzekering naar Autototaal Glas en die hebben de voorruit vervangen, de verzekering heeft de rekening opgepakt (had gelukkig ook een aparte glas verzekering).

Nog wel een hele discussie gehad met de verzekering, die vonden dat mijn No-claim wel naar beneden kon (Yeh sure met een aparte glas verzekering).

Centraal Beheer heeft eigenaardige voorwaarden als het gaat om glas reparaties.

mgr

Ruud

• Ben

Hoi Rick,

Het is inderdaad een probleem van alle merken. De beide nieuwe Fiat Grande Punto's van mijn beide zonen hadden het ook. (troebel met allemaal kleine vlekjes als je de wisser gebruikt).

Het poetsen van auto's, wasstraten en HD-spuiten in de autowas-cabine's en de middelen die daar gebruikt worden kunnen vreemde effecten hebben. Maar ook neerslag kan de ruit aantasten.

Het spul dat ik noemde van GlasGarage lijkt inderdaad op verdunde Glassex, maar dan wel de Glassex van vroeger. Maar ik denk dat er toch ook nog iets chemisch door zit; het resultaat was zo duidelijk.

De meesten op dit prikbord zullen de oude Glassex niet meer kennen; tegenwoordig heet een alcohol/zeep mengsel ook Glassex. Maar dat is iets heel anders!

De Glassex van lang geleden leek wel iets op koper-/zilverpoets van Brasso.

Ik gebruikte het veel voor glazen TV-beeldbuizen.

Trouwens bij de voorruiten van mijn zonen heb ik ook de oude Glassex gebruikt; het had geen effect! Misschien was het te oud!

Je schreef over een product van Valma; iets dergelijks nl. Turtle Wax “ClearVue glass polish” heb ik ook gebruikt. Bij onze Sandero hielp het helemaal niet en bij de beide Fiat GP's een klein beetje.

Trouwens -by the way- heb je de creditcard test al gedaan?

Even heel losje met een card over de ruit gaan, als je geluid hoort zitten er spikkels op. Bij andere smetten hoor je niets.

Succes!

Groeten,

Ben

• Rick

"Trouwens -by the way- heb je de creditcard test al gedaan?

Even heel losje met een card over de ruit gaan, als je geluid hoort zitten er spikkels op. Bij andere smetten hoor je niets. "

Hallo Ben,

na het lezen van je bericht heb ik nogmaals met een pasje geprobeerd om de “bobbeltjes” te ontdekken maar ik hoorde niets vreemds. Daarna heb ik met de kaart, die ik schuin hield {zoals een ijkraber} zachtjes de gebogen richtig van de wissers over het glas gevolgd en ik ontdekte zeer stroeve en zeer gladde banen over het glas, banen van enkele cm naast elkaar, die volgens mij de oorzaak zijn van het het hakken van de wissers over de ruiten. Ik begin steeds meer te geloven dat jouw geodriehoekmethode zal gaan werken.

• barney

e moet naar de dealer een afspraak maken, er heen gaan en daar een bij Sandero demo-auto de ruitenwissers proberen.

Wanneer je zeker weet dat deze demo-auto het euvel niet heeft, laat je een monteur de ruitenwisser-armen compleet met bladen op jou auto overzetten.

Nu ga je jou auto proberen en wanneer het probleem zich niet voordoet dan ligt het dus aan de ruitewissers.

Is het probleem nog steeds aanwezig dan ligt het dus aan de ruit.

Op deze manier weet je zeker waar het euvel gezocht moet worden.

• Rick

http://dacia.startpagina.nl/prikbord/12922392/12923091/re-ruitenwissers-lopen-stroef#msg-12923091

Ik weet zeker dat de ruit de oorzaak is

• Ben

Hoi Rick,

Ik hoop van harte dat “mijn” methode werkt, maar jouw probleem lijkt héél anders dan wat wij hadden met onze Sandero!

Ons achterruit heeft nog steeds -net als ons voorruit ook had- “spikkels”. Die heb ik twee jaar geleden laten zitten.

Net even in de garage gekeken en geprobeerd met een pasje (ANWB wegenwacht), maar het knettert er nog over! En je ziet ze niet!

Maar nogmaals; het lijkt bij jou anders, lijkt mij.

Bij mij “knettert” het echt!

In ieder geval veel succes, want het is een drama een slecht voorruit en gevaarlijk ook!

Groetjes,

Ben

• Ferm

Beste mensen,

Ook ik heb de nare ervaring beleefd en nog steeds. De ruitenwisserbladen hakkelen over de ruit en het poetsen van de ruit of vervangen van de wisserbladen helpt niet. De dealer heeft zich een enkele maal de moeite getroost de ruit te reinigen maar zonder resultaat. Ik denk dat der Rudy gelijk heeft nl. de ruit vervangen alleen is dat wel een dure grap. Als iedereen nu last heeft van dit euvel en de gevolgen dramatisch kunnen zijn in termen van veiligheid dan lijkt me dit toch voldoende aanleiding voor Dacia om een terugkeeractie te organiseren.