Na ruim 3000 km met mijn Duster 4x2 (benzine) staat mijn verbruik gemiddeld rond 8 liter per 100 km (1:12,5). Vaak lees je echter dat boordcomputers een fikse afwijking kunnen hebben inderdaad. Normaal gesproken kan je het zelf uitrekenen door het aantal gereden kilometers op 1 tank te delen door het aantal getankte liters (bij een volle tank). Dacia's blijken echter een ‘rare’ tank te hebben waardoor dit volgens mij helaas ook niet goed werkt. Door de vorm van de tank slaat de tanksslang namelijk nogal snel op stop waardoor je te snel denkt dat de tank vol is. Laatst brande het rode tanklampje waarna ik 36 liter kon tanken nadat de tankslang er voor de eerste keer mee stopte. Uiteindelijk heb ik er (na veel afslaan) tot 53 liter in gekregen (en misschien kon er nog wel meer in).
Zou ik het verbruik hebben uitgerekend na de eerste 36 getankte liters zou ik uitkomen op 1:17,9 (644 km /36). Niet slecht!
Bij 53 liter kom je echter op 1:12,2.
De vraag is dus wanneer je de tank als ‘vol beschouwd’' om zelf je verbruik uit te rekenen.