Kleur

• Sjirk Bajema

Ik heb een Dacia Duster gekocht die in januari 2011 wordt afgeleverd.

Als kleur heb ik “Brun Cajou TECNA” genomen.

Nu zag ik gisteren een Dacia Duster rijden met m.i. dezelfde kleur,

maar deze was veel donkerder uitgevallen (donker bruine chocoladekleur)

Kan het zijn dat door de belichting in de showroom deze kleur veel lichter uitkomt

of heb ik gewoon een ander kleur gezien?

• Marcol

Hallo Sjirk,

Voor mijn werk ben ik veel met kleurbeoordeling bezig, kan je uit ervaring vertellen dat dat soms knap lastig kan zijn.

Er is licht en licht, de kleurtemperatuur van licht heeft heel veel invloed op de manier hoe wij een kleur waarnemen.

Het licht in een showroom, waarschijnlijk TL verlichting is vrij warm van kleur. Zijn het bv spots geweest die de auto

belichten dan is de kans groot dat het menselijk oog weer een andere kleur waarneemd. Zelfs buiten en afhankelijk

van de hoeveelheid zonlicht, of het ontbreken van zonlicht zien wij kleuren steeds weer anders.

Dacia heeft maar een bruine kleur in hun kleurengamma voor de Duster, de Brun Cajou dus, donker bruin of licht bruin,

afhankelijk van de licht omstandigheden.

Zelfde kleur Duster staat er bij mij in de straat, verschil inderdaad waarneembaar bij de verschillende licht omstandigheden.

Heb zelf een zwarte Duster besteld, is geen kleur heb ooit geleerd, wordt ook ergens in Januari geleverd, naar mijn idee

komt er een hele colonne Dusters deze kant op die periode.

Veel plezier ermee!

• Zorro

Inderdaad onder de oranje halogeenlampen en vooral in het donker neemt de wagen een totaal andere kleur aan.Heb ooit in de stad ‘minuten’ lopen zoeken achter mijn wagen,stond ook nog eens dezelfde in de rij.Wanneer mijnen Dusty buiten staat veranderd steeds het lijnenspel en wordt hij nog mooier dan hij al is.:)

• LED-Lightning

Ik heb laatst tijdens een meeting zelfs gezien dat de lakkleuren van hetzelfde type lak aardig anders kunnen zijn. Mijn Stepway had dezelfde kleurcode als een collega-Dacia-rijdster in een ‘gewone’ Sandero, maar er was toch een duidelijk verschil te zien als ze naast elkaar stonden.

• ghostDuster

Ik ben in het bezit van een zwarte Duster , maar soms heeft hij ook een bruinige tint .

Het is heel apart om te zien en dat maakt hem nog mooier …..:)

• Ed

Spooklak:P wat wil je nog meer!

• Bernard

ik heb een witte Duster, maar door de vieze wegen hier in Zeeland (oogsttijd) heeft ie nu ook een bruine tint :D

• Opa rené

Mijn Sandero heeft de blauwe kleur D42.

In de ochtend is lijkt hij wel zwart van kleur.

René

• riencome

Hoi Sjirk,

Ik heb ook een Brun Cajou TECNA kleur.

Ja, het klopt hij verandert van kleur bij verschillende belichtingen.

Ik vind dat nu net iets extra hebben. Dat is nu het verschil tussen wit of zwart.

Dat neemt niet weg dat ik de Duster ook wel mooi vindt in het Zwart.

Gr, Rien

• Paul

ghostDuster Schreef:

——————————————————-

> Ik ben in het bezit van een zwarte Duster , maar

> soms heeft hij ook een bruinige tint .

>

Dat klopt, die ervaring heb ik ook. Soms lijkt hij echt zwart en als de zon er op schijnt lijkt het soms dat er een donkerbruine gloed op zit.

Paul