Geluiddemping Duster

• Jan-Wouter

Mijn Dacia Duster is een mooie auto, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat hij niet de stilste auto ter wereld is. Opvallend is dat er geen geluidsdemping zit aan de binnenkant van de motorkap. Mijn dealer Bochane gaf aan dat er wel een dempingskleed verkrijgbaar is. Is er iemand die hier al ervaring mee heeft en kan aangeven of het de auto binnen inderdaad stiller maakt?

• Opa rené

Heb een poosje geleden dit gemonteerd in mijn Sandero 1.2.

Het werk, maar verwacht er geen wonderen van.

Om het binnen wat stiller te krijgen, (denk ik) kun je beter het schutbord voorzien van isolatie.

Of beide. ;)

• frankieboy001

Opa rené Schreef:

——————————————————-

> Heb een poosje geleden dit gemonteerd in mijn

> Sandero 1.2.

> Het werk, maar verwacht er geen wonderen van.

> Om het binnen wat stiller te krijgen, (denk ik)

> kun je beter het schutbord voorzien van isolatie.

> Of beide. ;)

en wat zijn de kosten voor een Sanny ????

• Ed

Lees het forum even goed door, er is genoeg over geschreven. Met name isolatie die voor de 4x4 wordt gebruikt, welke ook in je 4x2 kan worden gezet. Succes met je Duster.

• JDaasDuster

Hallo,

Wij zijn sinds september 2010 in het bezit van een Duster 1.6 L, op LPG. Het geluid in de auto viel ons ook tegen., met name rond 120 km per uur. Dit bleek echter niet afhankelijk te zijn niet van de rijsnelheid maar van de toeren van de motor. Daarmee werd mij duidelijk dat het om een resonantie moest gaan. Ik heb contact opgenomen met mijn dealer, Kerres te Sittard. Deze heeft de auto aan een grondige inspectie onderworpen. Wat bleek er was iets mis met de motorsteunen. Deze is/zijn vervangen en de herrie is weg.

Bij het inbouwen van de LPG instalatie is de afleesindicator rechts voor de versnellingspook op de console geplaatst. Niet handig en ook onveilling. Als je in de vijfde versnelling aan het rijden was moest je helemaal naar rechts buigen om te kunnen zien hoeveel gas nog voorradig was. Ik heb dit besproken en dit is zonder problemen opgelost. De indicator is nu links op de console gepolaatst. De console is vervangen. Er zit dus geen ‘dopje’ op plaats van de eerdere montage.

Prima service van Kerres. Hele goeie aftersales service.

• Opa rené

frankieboy001 Schreef:

———————————————————————

> en wat zijn de kosten voor een Sanny ????

Ik heb voor de mat en clips € 90,= betaald.

Dat is ex montage.

René

• Marcol

Zou mooi zijn om te weten wat er precies is gedaan door je dealer om de resonantie te verhelpen, kunnen we gelijk onze dealer er op aanspreken als ergens in januari de Duster wordt geleverd. Beter nog, er zou dus al iets in de fabriek tijdens de productie aan gedaan kunnen worden. Rij nu nog in een Megane, dezelfde motor zit ook in de Duster, inderdaad zo rond de 120km/3900 toeren ietsje's rumoeriger maar stil vergeleken met een Duster, viel me wel op tijdens de testrit met de Duster. Onder de 120 km vond ik de Duster erg rustig/stil. Lijkt me inderdaad dat dit niet echt iets met isolatie te maken heeft, motor geluid hoor je of niet. Motorkap van Megane is volgens mij ook niet geïsoleerd, heb er nooit op gelet. Schutbord zou kunnen dat daar iets meer geluid doorkomt. En vergeet de M+S banden niet, zijn ook niet de stilste.

• HenkM

Zie hier de isolatie bij een 1.6 16V.

Het lijkt idd wat rustiger in de auto.

• leo en brigitte

Hallo

Wij hebben sinds 2 weken de Dacia Duster Laureate en constateerde ook het hoge toerental en het lawaai. Wij hebben de auto helemaal laten isoleren bij Noise Solutions te Harderwijk.

Het kost wel wat maar wij hadden het ervoor over om in de Duster lekker rustig te rijden

Hier wat gegevens over het verschil in db

voor de isolatie na de isolatie

50 km 42 db 50 km 37 db

80 km 45 db 80 km 40 db

100 km 57 db 100 km 53 db

Over een klinkerweg

50 km 47 db 50 km 41 db

Ook hebben we een motordeken ( Acoustic Vehicle Engine Blanket ) erbij gekocht dit scheelde ong 1 db maar het grote winstpunt is dat vooral de resonanties van de motor worden goed geabsobeerd

Wij rijden nu heerlijk met onze Duster X(

• Zorro

Beste HenkM, Leo en Brigitte.Ik overweeg ook om geluidsisolatie te plaatsen.Maar brengt de isolatie het koelingsysteem van de motor niet in het gedrang,dit vooral tijdens een zomer in Frankrijk?Dat houd me nog tegen.Of hebben jullie daar informatie of ervaringen mee,temp.meter,…info firma?Geruisloos door de natuur rijden en luisteren naar de vogels is natuurlijk een must.