roest

• Rick

“Onbehandeld metaal roest bijzonder snel, als dat bij een Daas voorkomt heeft daar of geen lak gezeten of geen tectiel oid.”

Zie bv:

http://www.autolatest.com/en/news-details/2176-rust-problems-of-dacia-renault-duster-2010

Vrijwel elke auto zal na verloop van tijd wel ergens gaan roesten maar het wel opvallend dat juist de Dacia bezitters spreken van een roestprobleem in de autoweek.

M'n nieuwe Sandero, direct na aflevering, had ik al roest geconstateerd op bv een kokerbalk en uitlaat, de eerste dag na aanschaf lag ik al met een busje tectyl onder de auto om wat (vergeten) plekjes bij te werken. De uitlaat overweeg ik te behandelen met een speciale uitlatenlak.

Mvgr,

Rick

• harryzwol

Hoi GJvdZ, de opmerking,

“Als iets door externe factoren is gaan roesten (ook al is het op plekken waarbij je dat bij nieuwe auto's niet meer zou mogen verwachten) valt niet onder garantie”

daar valt nog wel iets over te zeggen…

Mijn ruitenwisserarmen zijn eindelijk onder garantie vervangen omdat de lak afbladderde en ze flink begonnen te roesten,

het ging niet zonder slag of stoot om het voor elkaar te krijgen, want het zou een slijtageonderdeel zijn!!!

De opmerking over de zogenaamde externe factoren is een makkelijke dooddoener voor de importeur of dealers (die financieel niet krijgen wat ze hebben willen in deze gevallen) om onder de garantieplicht uit te komen.

Het klopt ook niet, want normale weersomstandigheden vallen ook onder externe factoren, en een beetje kwaliteit, lees: maatregelen tegen roest mogen we toch wel verwachten!

Dat er diverse ongespoten onderdelen onbehouwen liggen te roesten aan de onderzijde van de Duster vind ik niet normaal (zie de eerdere foto's als je de link aanklikt).

Of, als het nou een Volkswagen Polo betreft van rond de 15.000 euro zouden we het dan pikken? Waarom bij een Dacia Duster van 15.000 euro dan wel?

Het betreft zelfs roest aan de dragende delen en wielophanging!

Liggen de verwachtingen anders?

En ja, mijn Logan is door mijzelf goed bewerkt met tectyl aan de onderzijde, en de uitlaat met hittebestendige lak opnieuw gespoten.

Wat ik zeggen wil is: laat je niet in een hoek l*llen wat dit betreft, en eis een beetje kwaliteit zoals ook van automerken zoals ze die bij onze oosterburen produceren!

Groeten

• liefke1970

Wij mogen a.s. zaterdag onze MCV gaan halen, maar als ik deze berichten lees krijg ik haast spijt dat we deze keuze gemaakt hebben:S De dacia mag dan een “budget-auto” zijn maar voor ons is 16200,- euro toch echt heel veel geld. Met onze skoda fabia van bijna 9 jaar oud (toen ook een budget-auto) hebben we geen noemenswaardige problemen gehad en zelfs nu zit er geen roestplekje op. Het was voor ons de keuze tussen een 2e handse van ca 15000 euro of een nieuwe Dacia, wij gingen dan toch voor zekerheid, hebben we nu toch een verkeerde keuze gemaakt? :( Tot nu toe hoorde ik eigenlijk alleen maar positieve berichten over Dacia. Ik ga nu toch met een beetje gemengde gevoelens onze MCV ophalen… Ik put nu maar een beetje hoop uit het bericht van Joop.

• Jack

Heb ook een duster besteld in september ,maar als ik alles hier lees en de foto's bekijk dan weet ik het niet of ik wel een goede keus heb gemaakt.Ik weet wel dat ik hem zo snel mogellijk naar een bedrijf breng die voor mij de onderkant behandeld.

• remcora

Ga lekker genieten van je mcv. Ik ben zelf goed onder en naast mijn auto gaan kijken en heb geen roest geconstateerd. De auto wordt al ruim 2,5 goed gebruikt en staat altijd buiten. Geen spijt krijgen dus van je aankoop, want het is een heerlijke auto om in te rijden en als je het stukje in de autoweek leest, komt hij er ook zeer positief uit.

• Ben

De delen van de onderzijde van Dacia's worden in de fabriek behandeld met een taaie zwarte coating. Andere merken doen dit veelal niet; er wordt dus al meer gedaan!

Dit proces kent echter beperkingen. Er wordt van onderaf gespoten en daardoor komt de coating bv. niet op de bovenzijde van bepaalde delen zoals remleidingen, draagarmen enz.. Er is ook een zgn. schaduw effect. Dit is nauwelijks te voorkomen.

Ikzelf heb onze nieuwe Sandero minutieus behandeld aan de onderzijde. Je gebruikt dan verschillende methoden; kleine kwastjes, spuitbussen enz. en producten. (Daar was ik dus drie dagen mee bezig, terwijl je eigenlijk heel graag wilt rijden.)

Zo komt er alleen product op plaatsen waar dat echt nodig is.

Je moet drie dingen onderscheiden bij de onderzijde van auto's:

1.Carrosseriedelen voorzien van een dikke elastische coating.

Meestal treedt hierbij alleen roest op bij puntlassen, naden, opgezette delen en hoekjes enz. Hierbij is de coating onderbroken en kan er vocht tussen. Dat zie je eerst niet, maar later zie je bruine aanslag verschijnen. Roestwater dat opgedroogd is. Het bespuiten met zwarte “underbody coating” van de “grote vlakken” is dus meestal niet zinvol.

Komt bij vrijwel alle merken voor!

2. Meestal zwart gelakte stalen delen; wielophanging, schokdempers, stangen en kapjes enz.

Deze zijn meestal voorzien van een dun “decoratief” “blaasje” zwarte lakverf. Deze laklaag is kwetsbaar en vaak al een beetje beschadigd in de fabriek. Er zit dan ook vaak al bij aflevering roest op. Kan dat kwaad? Meestal gaat het om dik staal en is het na tien jaar roesten nog steeds heel. Ik hou er echter niet van.

Zoals ik al zei; bij Dacia spuit men hier vanaf de onderzijde een extra coating op. Dit kan echter onmogelijk overal!

Ook dit roestprobleem komt bij vrijwel alle merken voor. Al zal de dikte van de laklaag, de voorbehandeling en de staalsoort wel verschil maken. Maar ook de vorm van de onderzijde en de plaats van het onderdeel maakt verschil.

3. Smeed- gietstalen delen, zoals het fusee-block, naven enz. zijn meestal geheel blank en roesten vrijwel altijd al in de showroom.

Dit materiaal is echter centimeters dik. Ik vind het alleen geen gezicht en dus behandel ik het. Naven kun je met bv. kopervet behandelen.

Komt bij vrijwel alle merken voor!

De getoonde Duster heeft wel erg veel roest!

Het lijkt mij een exemplaar uit een voorserie waar mee getest is en de extra beschermende laag niet is aangebracht.

Voor daciamodellen.nl heeft ik een fotoserie gemaakt van de eerste Duster in Nederland. Voor een goed beeld kunnen jullie deze foto's bekijken. De extra coating (en de blanke roestige fusee) is hierop te zien.

http://www.daciamodellen.nl/?p=3495

Groetjes,

Ben

• mcvjournaal

Ik rij inmiddels bijna 3 jaar in mijn MCV, zonder kosten en zonder roest. Natuurlijk zullen er altijd zullen tussen al die honderden Dacia's best een paar zijn waar op sommige plekken wel roest is te vinden, maar over het algemeen komt het niet of nauwelijks voor. Dus maak je vooral geen zorgen, je hebt een prima keus gemaakt met de aanschaf van de Dacia Logan MCV.

Hij is ruim, rijdt uitstekend en je hebt er (normaal gesproken) weinig onderhoudskosten aan.

Een 100.000 km test vindt je hier http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r=1&id=477092 en hier http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r=1&id=439272.

Herke & Brigit

http://mcvjournaal.punt.nl/

• Rick

Heel erg bedankt voor je uitgebreide toelichting en je foto's op de genoemde site!!!

Het gezoek op internet kan verhelderend zijn maar je moet blijkbaar oppassen voor te veel beren op de weg.

De roestende Dacia Duster is volgens mij ook niet behandeld of heeft misschien te lang in zout water gestaan .

Mvgr,

Rick

• liefke1970

Dank jullie voor de positieve berichtjes:) Hopelijk zal dat voor onze mcv ook zo gaan. We hebben er in ieder geval zin in! Heerlijk toeren zaterdag, alleen parkeren en dan achter laten zal nog eng zijn::o:D

• wimpie

En denk eraan'héél veel rijden, je kent de spreuk Rust Roest !!!!!!8-)