De delen van de onderzijde van Dacia's worden in de fabriek behandeld met een taaie zwarte coating. Andere merken doen dit veelal niet; er wordt dus al meer gedaan!
Dit proces kent echter beperkingen. Er wordt van onderaf gespoten en daardoor komt de coating bv. niet op de bovenzijde van bepaalde delen zoals remleidingen, draagarmen enz.. Er is ook een zgn. schaduw effect. Dit is nauwelijks te voorkomen.
Ikzelf heb onze nieuwe Sandero minutieus behandeld aan de onderzijde. Je gebruikt dan verschillende methoden; kleine kwastjes, spuitbussen enz. en producten. (Daar was ik dus drie dagen mee bezig, terwijl je eigenlijk heel graag wilt rijden.)
Zo komt er alleen product op plaatsen waar dat echt nodig is.
Je moet drie dingen onderscheiden bij de onderzijde van auto's:
1.Carrosseriedelen voorzien van een dikke elastische coating.
Meestal treedt hierbij alleen roest op bij puntlassen, naden, opgezette delen en hoekjes enz. Hierbij is de coating onderbroken en kan er vocht tussen. Dat zie je eerst niet, maar later zie je bruine aanslag verschijnen. Roestwater dat opgedroogd is. Het bespuiten met zwarte “underbody coating” van de “grote vlakken” is dus meestal niet zinvol.
Komt bij vrijwel alle merken voor!
2. Meestal zwart gelakte stalen delen; wielophanging, schokdempers, stangen en kapjes enz.
Deze zijn meestal voorzien van een dun “decoratief” “blaasje” zwarte lakverf. Deze laklaag is kwetsbaar en vaak al een beetje beschadigd in de fabriek. Er zit dan ook vaak al bij aflevering roest op. Kan dat kwaad? Meestal gaat het om dik staal en is het na tien jaar roesten nog steeds heel. Ik hou er echter niet van.
Zoals ik al zei; bij Dacia spuit men hier vanaf de onderzijde een extra coating op. Dit kan echter onmogelijk overal!
Ook dit roestprobleem komt bij vrijwel alle merken voor. Al zal de dikte van de laklaag, de voorbehandeling en de staalsoort wel verschil maken. Maar ook de vorm van de onderzijde en de plaats van het onderdeel maakt verschil.
3. Smeed- gietstalen delen, zoals het fusee-block, naven enz. zijn meestal geheel blank en roesten vrijwel altijd al in de showroom.
Dit materiaal is echter centimeters dik. Ik vind het alleen geen gezicht en dus behandel ik het. Naven kun je met bv. kopervet behandelen.
Komt bij vrijwel alle merken voor!
De getoonde Duster heeft wel erg veel roest!
Het lijkt mij een exemplaar uit een voorserie waar mee getest is en de extra beschermende laag niet is aangebracht.
Voor daciamodellen.nl heeft ik een fotoserie gemaakt van de eerste Duster in Nederland. Voor een goed beeld kunnen jullie deze foto's bekijken. De extra coating (en de blanke roestige fusee) is hierop te zien.
http://www.daciamodellen.nl/?p=3495
Groetjes,
Ben