piepende motor

• Ferm

Sedert enige tijd wordt ik geconfronteerd met een toch wel vervelend continu piepend geluid in de motor. Het betreft een MCV 1,6 16 klepper. Het geluid wordt alleen waargenomen als de motor stationair draait. Als je de motorkap opent en probeert de bron te lokaliseren dan lijkt het wel alsof het geluid afkomstig is vanaf de distributieriem. De teller staat pas op 45000 km. Is er en iemand dezelfde die dezelfde ervaring heeft.

• LED-Lightning

Is het wellicht een piepende v-snaar (of tegenwoordig vaak een ‘multiriem’ genoemd)? Is maar wilde gok van me…

Ik zou even bij de dealer langsgaan, die hebben het probleem vast zo gevonden.

• Morris

Dit komt vaker voor, niet alleen bij Dacia/ Renault. Dit piepende geluid kan namelijk afkomstig zijn van lagers van de koelvloeistofpomp, stuurbekrachtigingspomp of dynamo. Oorzaak kan zijn (geweest) een te strak gespannen multiriem. Hierdoor worden de lagers tezwaar belast.

• wimpie

Het kan zelfs een slippende V- snaar zijn die naarmate de toeren opgevoerd worden strakker word aangetrokken waardoor het piepen op dat moment weg is, even strak laten trekken bij de dealer is een paar minuten werk en dood alle muizen 8-)

• Ferm

De gedane suggesties zijn absoluut valide waarvoor dank. Zelf denk ik ook aan een lager wat niet lekker loopt maar blijkbaar is het geen euvel wat een storm aan reacties oproept. Blijkbaar ben ik geprezen met een maanochtendmodel ondanks het feit dat deze eigenlijk niet meer gemaakt worden. Uiteraard ben ik al bij de garage geweest en die beweren dat het technisch geen kwaad kan maar wat de oorzaak is kunnen ze ook niet vertellen laat staan dat ze het oplossen.

• LED-Lightning

Grappig toch, dat men niet weet wat de oorzaak is maar wel weet dat het geen kwaad kan.

Hoe kun je dan weten dat het geen kwaad kan zou ik dan denken… hmmm :S

• Rick

“al bij de garage geweest en die beweren dat het technisch geen kwaad”

Het zou een piepende spanrol kunnen zijn (je had zelf al geconstateerd dat het bij de distributierriem weg kwam)en dat kan volgens mij ook geen kwaad maar is natuurlijk wel uiterst irritant. Ik heb ook eens zo'n auto gehad, de spanrol piepte alsof de motor al versleten was.

Ik begrijp ook niet waarom jouw dealer dit niet kan oplossen, misschien zijn ze erg lui. Een andere garage zoeken is een oplossing

succes,