duster 4x4 caravantrekker

  • marten

    wij hebben een duster besteld nl de 4x4 laureate de bruine

    nu is mijn vraag zijn er mensen die met de caravan en de 4x4 opstap zijn geweest .

    wij zelf hebben een caravalair 460 en z,n gewicht beladen is 1150kg

    vr gr marten

  • Mark

    De diesel met 110pk is de beste trekker, gevolgd door de de 85pk versie die zich ook nog prima weet te redden. Minder geschikt is de 1.6 16v benzine, vlakke weg gaat nog maar ééns het klimmen word word het zwoegen. Ook een minpuntje is dat de Duster maar 50 kilogram kogelgewicht mag hebben op de haak, terwijl voor een caravan toch zeker tegen de 70 kogelgewicht word aangeraden.

  • Avaka

    Hoezo zou de 1.6 16v motor moeten zwoegen? Dat is een 105pk motor met een zeer hoog koppel bij lage toeren. Een prima caravan trekker.

    Wellicht moet je een keer extra (naar beneden) schakelen zodra je van de vlakke weg af bent. Maar dat is normaal.

    Geen poep verkopen hoor!

  • Paul

    Ik heb ook de 4x4 Laureate. Geen probleem met trekken. Ik heb er een caravan Avento achter hangen, max 1250kg.

  • ger52

    heb al ruime ervaring met laureate 4x2. caravan delta 4400 euroliner, totaalgewicht ongeveer 1100 kilo. gemeten kogeldruk 70 kilo. dik 3500 kilometer aan de haak, alleen met hellingen is het wel eens terugschakelen naar de derde versnelling, dan verlies je wel snelheid. overigens werkt de 4x4 versie niet boven de 65 km.

  • marten

    zo te horen(lezen) is het wel een goede keus geweest van ons om een duster 4x4 te kopen levertijd hopelijk februari.

    we rijden nu met een freelander van 2000 maar daar moet je ook terug schakelen op de hellingen

    volgens mij is het maar net wat je wilt snel op de bestemming komen, of je hebt vakantie

  • Gerard

    Deze topic is totaal niet informatief, want over welke motor gaat het hier? Je kunt een diesel niet vergelijken met een benzine motor. Er wordt ook gesproken over pk's en koppel waarvan de getallen niet kloppen.

    De 1.6 heeft geen zeer hoog koppel, zoals Avaka schrijft. Het koppel is ten opzichte van de diesel juist laag. Een verschil van ruim 100nm. De diesel moet het met een caravan van rond de 1000 kg. goed doen. De benzine uitvoering is naar mijn mening met een koppel van rond de 140 nm te laag. Vergeet niet dat het opgegeven koppel in werkelijkheid 10% lager mag liggen. Er blijft bij de benzine uitvoering dan weinig over.

    Ik rij een Berlingo met 2.0 HDi. Deze heeft een koppel van rond de 210nm. Op de rollenbank bleek er nog 178nm uit te komen. Dat merkte ik al met de caravan. Denk dus niet te lichtvaardig over grote koppelverschillen, want een goed koppel is wat je als caravanner nou juist moet hebben. Belangrijker dan pk's of kw's.

  • Barrabas

    De AUTO werking verdeelt AUTOMATISCH het motorkoppel TUSSEN de VOOR- en de ACHTERAS afhankelijk van de weg en de rijsnelheid van de auto.Deze stand VERBETERD de wegligging.Gebruik deze werking op elk type weg,(droge weg,sneeuw,gladde weg etc.),of bij het trekken (aanhangwagen,caravan,etc).Er is geen indicatie op het instrumentenpaneel met betrekking tot deze werking die in werking blijft tot de max.snelheid.HET IS ALLEEN DE 4WDLOCK-MODUS DIE UITGESCHAKELD WORDT HOGER DAN 60 KM/UUR EN OVERGAAT NAAR DE 4X4 AUTO-MODUS. INSTRUCTIEBOEKJE BLZ 2-12 EN 2-13 !!!!!

    KNOOP DAT NU EENS EINDELIJK IN JULLIE OREN.

    btw elke week met 148 kg koppel naar de Ardennen met paardenremork EN paard,berg op berg af,met plezier.Schakelen moet je natuurlijk,daar dient het ook voor.

  • Gerard

    Barrabas, goede informatie, waar ik iets aan heb. Echte praktijk ervaring! Hebt u het dan over een Duster met 1.6 benzine motor of over een diesel? Ik wil om de kosten te drukken en het kleine aantal kilometers wat ik rij kiezen voor een 1.6 benzine in 4x4 uitvoering, maar ik twijfel of het een goede caravantrekker is. Ik vind het koppel nog al laag. Is met tuning wel wat aan te doen, maar toch.

    Heeft u het dus over een benzine of over een diesel?

  • Barrabas

    Is een benzine 1.6 16V 4x4 Laureate en voor mij ruimschoots voldoende.Maar als je veel kilometers maakt meer dan 12.000/jaar,ga dan best voor de diesel,zeker voor vele lange ritten met de caravan,minder schakelen,minder verbruik.En vooral een veel hoger koppel bij een lager toerental dank zij de dieselturbo.Wanneer ik niet naar de euros moest kijken zou ik zelf voor de 4x4 diesel zijn gegaan.Maar dan zou ik al overwegen om naar een Skoda Octavia 4x4 Combi of een Golf 4Motion te gaan. Mijn Duster benzine is wel getuned naar 115 pk,dat scheelt toch wel wat.Het verschil toen in Belgie,benzine/diesel,was 2500 euro en daar doe je ook weer wat mee.:)