Waarom geen belastingvrije Sandero?

  • Ben

    Renault levert sinds kort een Twingo die dankzij de lage CO2-uitstoot (94 g/km) is vrijgesteld van BPM en wegenbelasting.

    In deze Twingo staat de welbekende 1.5 dCi 85 FAP dieselmotor.

    Er zou dus zonder veel aanpassingen een belastingvrije Sandero op de markt kunnen worden gebracht.

    Het zal uit commerciële overwegingen wel niet gebeuren, verwacht ik!

  • mcvjournaal

    Nee, die kans is inderdaad gering.

    Deze regeling, geen BPM en geen wegenbelasting voor extreem lage CO2-uitstoot is typisch nederlands en aangezien Dacia in NL maar enkele honderden Sandero's verkoopt heeft het weinig zin om een nog zuiniger (lees: duurdere) motor te gebruiken.

    Herke & Brigit

    http://mcvjournaal.punt.nl/

  • Ben

    Er worden de laatste tijd heel veel kleine zuinige belastingvrije autootjes verkocht. Vanuit de media enz. kreeg ik het idee dat dit allemaal geen vetpot voor de dealers was.

    Laatst sprak ik een senior autoverkoper en vroeg ik hier eens naar. Hij begon te lachen en zei 'je hoeft met ons geen medelijden te hebben", de marge wordt berekend op grond van de kale prijs. Dat betekend dat erop een belastingvrije auto van circa 11.000 euro net zoveel als op een normale auto van circa 18.000 of zo verdiend wordt.

    En -niet onbelangrijk- een deel van het voordeel gaat naar de consument in de vorm van completere auto ed.

    Er blijkt dus voor alle partijen (fabrikant, importeur en dealer) meer ruimte te zijn!

    Er zou dus -even kort door de bocht- op een belastingvrije Sandero met de 1.5 DCi 85 FAP dieselmotor, koppel 200 Nm en 94 g/km uitstoot en een verbruik van 3,6 l per 100 km meer te verdienen zijn bij een consumentenprijs van iets meer dan 10.000 euro.

    Prachtige caravantrekker!

    @henkes, Zou een mooi alternatief zijn voor je 1,6!

    Maar ja, wie koopt er dan nog een belastingvrije Twingo?

    Groetjes,

    Ben

  • GJvdZ

    Het is niet alleen de motor. Als je bijvoorbeeld een Polo Bluemotion vergelijkt met de “normale” Polo, dan zie je dat er behoorlijk wat aanpassingen zijn gemaakt aan de auto, om hem zo zuinig te krijgen. Bijv. een dichte grill, lager, gladdere bodemplaat, andere banden, enz. Praktisch betekent dat dus ook: een extra model in de productreeks, met alle bijbehorende kosten voor de leverancier. Bij de relatief kleine aantallen Dacia's die verkocht worden wegen de kosten voor een extra model zwaarder door dan bij auto's die in grote aantallen worden verkocht.

  • remcora

    Hieruit blijkt dus ook weer de waanzin. Ieder land zijn eigen regels en belastingen. Het is goed mogelijk om zuinigere en schonere auto's te maken, gewoon gebruik makend van bestaande ontwerpen en dit gebeurt dan weer niet. Wanneer staat er eens een leider op die gewoon fabrikanten en landen dwingt om eenduidig te werken. Als je de schone motor in grote hoeveelheden produceert, is er ook een economisch belang.

  • GJvdZ

    Mmm, ik weet niet of je dat echt wilt, zo'n leider die iedereen dwingt hetzelfde te doen. Dan krijgen we iets als 1 type Volkswagen. Is eerder geprobeerd….

    Maar binnen de EU zijn alle regels omtrent auto's redelijk geharmoniseerd. De consument zelf is natuurlijk ook deel van het probleem. Heel veel mensen zouden nooit zo'n Bluemotion (of vergelijkbare auto's) kopen, want hij is iets langzamer als een minder schone auto.

  • HenkM

    Misschien is zo'n Bluemotion gewoon te klein voor “sommige” mensen.

  • remcora

    Ik pleit ook niet voor een eenheidsworst, al zal het mij persoonlijk niet zoveel kunnen schelen. Er zijn volgens mij met een beetje wil van iedereen veel goede stappen te maken rondom zuinigheid en milieu. Er rijden zelfs hybride autobussen rond. En.. vanmorgen werd ik er toch echt uitgereden door een polo bluemotion. Mijn Daas is nu eenmaal ook niet het prototype van snelheid.

  • LED-Lightning

    Te klein lijkt me niet, want een Passat Bluemotion is nou niet echt klein te noemen ;-) Wat wel weer zo is… deze auto's mogen geen caravan trekken meen ik, en dat kan dan wel weer voor sommigen een groot struikelblok zijn

  • HenkM

    Klopt maar die grote Passat zit in een heeeel andere prijsklasse dan welke Dacia dan ook. Ik had het natuurlijk over de (nog altijd dure) Polo :) .