Er worden de laatste tijd heel veel kleine zuinige belastingvrije autootjes verkocht. Vanuit de media enz. kreeg ik het idee dat dit allemaal geen vetpot voor de dealers was.
Laatst sprak ik een senior autoverkoper en vroeg ik hier eens naar. Hij begon te lachen en zei 'je hoeft met ons geen medelijden te hebben", de marge wordt berekend op grond van de kale prijs. Dat betekend dat erop een belastingvrije auto van circa 11.000 euro net zoveel als op een normale auto van circa 18.000 of zo verdiend wordt.
En -niet onbelangrijk- een deel van het voordeel gaat naar de consument in de vorm van completere auto ed.
Er blijkt dus voor alle partijen (fabrikant, importeur en dealer) meer ruimte te zijn!
Er zou dus -even kort door de bocht- op een belastingvrije Sandero met de 1.5 DCi 85 FAP dieselmotor, koppel 200 Nm en 94 g/km uitstoot en een verbruik van 3,6 l per 100 km meer te verdienen zijn bij een consumentenprijs van iets meer dan 10.000 euro.
Prachtige caravantrekker!
@henkes, Zou een mooi alternatief zijn voor je 1,6!
Maar ja, wie koopt er dan nog een belastingvrije Twingo?
Groetjes,
Ben