Ah dat had ik even niet door, helemaal gelijk in Henk!
Het wegenbelastingsysteem blijft wat frustrerend in Nederland.
Renault Megane 1,5 DCI 110
Verbruik: 1: 20 gemiddeld bij normale rijstijl. (diesel)
Uitstoot: 114 g/km.
Belasting: 315,= per 3 maanden (gem.)
Toyota Prius 1,8 HSD
Verbruik: 1:10 (benzine) Om mee te kunnen moet je altijd planken!
Uitstoot: 92 g/km.
Belasting: 0,00
Het meetsysteem voor de uitstoot is heel beperkt en net zoals het systeem voor het verbruik, klopt het in de praktijk vaak helemaal niet.
De Prius wordt vaak zo “beestachtig” bereden dat het helemaal nergens meer op slaat.
Of men gebruikt het start-stop systeem helemaal niet! Weg is het mooie uitstootcijfer!
In de Fiat Grande Punto en Evo staat een doorontwikkelde 1,3 JTD motor met 85 pk.
De normale versie van deze door Fiat ontwikkelde motor staat al jaren in diverse modellen Fiat en ook van Opel.
Een bekende van mij heeft hem en is laatst met caravan naar Zuid-Frankrijk geweest; 6000 km heeft hij nu gereden. Prima caravantrekker.
Ikzelf heb in de Polo met driecilinder diesel gereden. Dat valt vies tegen; bij 80 km begon de motor steeds te sputteren en moest je eigenlijk terug naar 4.
Om de Grande Punto belastingvrij op de weg te krijgen hoefde Fiat maar heel weinig aan de carrosserie te doen. Het start-stop systeem is de grootste ingreep.
Dat er in een Prius als een beest wordt gereden maakt natuurlijk niks uit. Het gaat erom om auto's op een uniforme manier te vergelijken. Inderdaad, als je in een “vieze” auto heel netjes rijdt, zal hij ongetwijfeld minder vervuilen dan als je in een Prius heel aggresief rijdt. Maar als je in die vieze auto net zo aggresief rijdt, zal de Prius toch weer de schoonste zijn.
Klopt helemaal GJ, LED had me hier ook al op gewezen.
Qua nieuwprijs ligt de Passat echter erg ver boven de Dacia's. Ik doelde op de Polo welke qua prijs in de buurt van de Dacia's komt maar niet dezelfde ruimte biedt.
Zelf ben ik van MCV naar Duster gestapt omdat de ruimte van de MCV (m.n. 7p) niet meer nodig was, ik de Duster gewoon een erg leuke auto vind en de inruil incl. LPG alles behalve tegenviel. Een Polo (o.i.d.) is nu nog net effe te klein.
Wat de toekomst brengt weet ik niet maar ik sluit natuurlijk nooit een optie uit.
Vooralsnog ben ik erg happy met Dacia -D .
Misschien drukte ik mij iets te plastisch uit!
Ik had mijn verhaal echter niet uit de lucht gegrepen, maar baseerde het op de ervaringen in een bedrijf waar een groot aantal hybrides en ook moderne diesels rijden.
Voor de meeste mensen die een hybride kozen was dit ook de eerste, voorheen reed men bv. Megane 1,5 diesel.
Zowel de hybride-rijders als de 20% bijtelling-rijders zijn –door de aard van het werk- vaak wat gehaast en zullen regelmatig wat harder dan toegestaan rijden.
Ook wordt er nogal eens wat gewicht meegenomen en ook zijn er mensen die een trekhaak onder hun hybride hebben gemonteerd.
Nu blijkt dat de hybride-rijders met hetzelfde rijgedrag als zij voorheen met de diesel-auto hadden, nu maar net een verbruik van 1 :10 halen. Omdat ze altijd maar de auto op z’n falie moeten geven! En zo dus geen gebruik maken van de voorzieningen die ervoor zorgden dat de auto BPM-vrij, lage bijtelling en wegenbelasting-vrij was!
De mensen die kozen voor een moderne diesel –zoals de Megane- hoeven bij een dergelijk rijgedrag de auto blijkbaar helemaal niet extreem te belasten en halen een verbruik van 1 :20!
Resumé; de mensen die in een belaste auto rijden, zijn eigenlijk milieu bewuster bezig. Als je zelf deze belasting betaalt, krijg je toch het gevoel dat dit niet geheel rechtvaardig is!
Met vr. groet.
Ben
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?