Winterbanden en velgmaten

• EricNL

Winterbanden en velgmaten

Ben ik nou de enige? Op zoek naar winterbanden krijg ik de vreemdste vragen in mijn hoofd. Ik ben overigens geen banden expert dus ja, waar moet ik op letten.

Laat ook a.u.b. weten of het gewoon kan, of dat het ook echt via de fabrikant-voorschriften mag/kan. Het is voor mijn Dacia LOGAN MCV uit april 2009

- Welke ET waarde mag een velg hebben?

- Welke J waarde mag een velg hebben?

- Welke bandenmaten zijn toegestaan (ondanks wellicht een afwijking in de snelheidsmeter) Ook omdat niet alle bandenfabrikanten onze 185/65/15 maken voor de winter.

- Wat is de maximale bandbreedte voor mijn auto?

Wellicht logische vragen, maar wel handig om een antwoord op te hebben. Laat gerust weten als je antwoord op deze vragen hebt. Ook zijn adviezen voor banden ivm geluid of gebruiksgemak of wellicht gunstige prijs van harte welkom en ben benieuwd naar ervaringen van jullie en hoor het graag.

Ik heb velgen met banden nodig. Mocht ik nog meer vragen krijgen, of gepaste vragen van andere forumgebruikers, dan pas ik dit wel aan en antwoorden zal ik ook bijvoegen..

Groetjes, Eric

——-

25 / 11 / 10

wij hebben na wikken en wegen toch gekozen om bij de dealer een set te nemen. in Duitsland was een aanbieding voor 350 voor 4 wielen bij “Bernds” als ik mij niet vergis. met onbekend merk banden.

onze keus is gevallen op de aanbieding van bochane voor 499 inclusief montage en michelin banden. mij werd de keus geboden om indien beter leverbaar vredestein banden te krijgen maar na jarenlange ervaring in de garage ben ik een michelin fanaat geworden dus wil geen vredestein. Overigens werd een verwachtte levertijd van 2 weken opgegeven. die 2 weken lopen maandag af. ben benieuwd want die 2 weken, tsja, ik geloof niet dat het ze lukt in die periode

• Ronald-2008

Ik heb vorig jaar gebruik gemaakt van een aanbieding bij de Dacia-dealer.

4 velgen plus Vredenstein winterbanden voor Euro 500.

Heb je al eens bij de dealer geinformeerd?

• DerRudy

Hierbij alle informatie uit oude informatie(tu)

http://dacia.startpagina.nl/prikbord/read.php?527,7310774,7310778#msg-7310778

mgr

Ruud

• pramakers

Ik heb deze week bij m'n plaatselijke garage voor 4 velgen met Vredestein winterbanden € 412,= betaald (175/70R15 quatrac 3) op m'n MCV Blackline 1,6.

Ik heb gekozen voor een kleinere velgmaat en iets smallere banden, omdat dit de grip in de winter ten goede komt (en goedkoper was).

Heb er inmiddels al 500km mee gereden en dit bevalt uitstekend.

Ik heb bij de garage alleen de vraag neergelegd: winterbanden op velg voor m'n Logan MCV 1,6 blackline van 6-2010. De garage heeft verder gezocht op welke velgen geschikt waren.

Makkelijk dus…

• wimbon

hoi,

Kijk eens op www.velgensteek.nl

groet Wim

• j.buffing

Hallo Eric

Wij waren ook op zoek naar winterbanden voor onze Sandero

Volgens de gegevens is de ET waarde van de Sandero en MCV 40

Nu hebben wij via online-velgen.nl 4 Aluminium velgen besteld met een ET waarde van 40 (Dare E950 6.5J 15 Inch met een steek van 4 X 100) maar smaken kunnen verschillen.

Deze velgen kosten €374,- maar je kan ze ook compleet met winterbanden bestellen.

Ook hebben wij bij goedkopeautobanden.nl 4 winterbanden besteld (Dunlop SP Winter sport 3D 185/65 R 15 MO M+S) deze kwamen als beste uit de ANWB test.

De Banden zijn inmiddels binnen en voor € 253,20 incl verzendkosten.

Nu gaan we de winterbanden op de stalen standaardvelgen zetten en de Zomerbanden op de Aluminium velgen.

Het monteren kost ± € 15,- per wiel dus 8 X 15 een € 120,-

Dus de hele operatie heeft ons € 374,- + 253,- + 120 =± € 750,- gekost maar de volgende keer kunnen wij ze zelf omwisselen.

Dit is slechts 1 van de mogelijkheden.

Groetjes

Jan

• HenkM

Voor de MCV geldt iig een ET waarde van 50.

• HenkM

Net even gekeken, de Sandero staat op een ET van 43.