Vocht

  • Rick

    Het is natuurlijk, wat beslagen ramen betreft, een slecht jaargetijde maar ik heb met m'n Sandero wel heel erg natte ramen aan de binnenkant. Water lekkage heb ik niet geconstateerd. Met de airco is het probleem relatief snel weer verholpen, maar ik overweeg een vochtvreter in de auto te plaatsen.

    Mijn vraag: hebben meer Sandero bezitters last van extreem beslagen(kletsnatte) ramen en heeft het zin om een vochtvreter te plaatsen (is het wel effectief genoeg) Wat is jullie ervaring?

  • Ronald-2008

    Ik heb deze dagen ook veel vocht aan de binnenkant van de ruiten in mijn MCV.

    Airco en verwarming werken wel goed, binnen een mum van tijd is alles weer weg.

    Ik vond vandaag een natte paraplu in de auto. Had een van de kinderen laten liggen.

    Misschien was dat bij mij wel de vochtbron.

    Even afwachten de komende dagen.

    Veel moderne auto's ventileren slecht. Ik begreep ooit uit een artikel dat dat mede komt doordat ze de luchtweerstand laag willen houden (voor het benzineverbruik). De ventilator moet dus eigenlijk altijd aan staan (staat bij mij ook altijd aan).

  • Jubbels

    Ja, ik heb altijd de ventilator op 1 staan. Ook in de zomer.

    Vanmorgen had het hier in Limburg licht gevroren. Ik moest om 08:00 weg met de MCV.

    Na het ijsvrij maken van de ruiten de auto gestart, ventilator op 2 en de luchtstroom alleen op de voorruit.

    Totaal geen last gehad van beslagen ruiten.

    En inderdaad, nooit iets nat in de auto laten liggen en houd de matten droog.

  • Rick

    De ventilator staat bij mij ook altijd aan (ook in de zomer op stand 1) maar als de voorruit en achteruit zeik nat is, duurt het, ondanks het gebruik van de airco, wel heel lang voordat de ramen een beetje droog zijn. ik ben bang, als het het echt goed gaat vriezen, dat ik de ramen aan de binnenkant moet gaan krabben. Zou een vochtvreter een oplossing zijn?

    Mvgr,

    Rick

  • Rick

    Ik heb rubberen matten waar ik geen water op zie liggen. Ook onder de bekleding van de kofferbak is het naar mijn mening kurkdroog (ik kan nergens vocht ontdekken, hoewel, de binnenkant van mijn deur is wek erg nat ) Gelukkig heb ik airco maar ik vraag mij af of er geen andere oplossing is om het vocht buiten de auto te houden. De welbekende anti condens spray, werk met een zeik natte ruit, voor geen meter.

  • Jubbels

    Wat ook een oorzaak kan zijn is dat de ruiten aan de binnenkant niet geheel schoon zijn.

    Ik reinig de ruiten met glascleaner, doe vervolgens een druppel afwasmiddel (niet meer dan een druppel) op een schone theedoek en veeg hiermee over de ruit.

    Niet afspoelen. Hierdoor beslaat de ruit niet meer, of zeker veel minder.

    Deze methode gebruik ik al zeker 20 jaar en echt, het helpt.

    Helpt ook bij de spiegel op de badkamer.

  • HenkM

    Het goede nieuws is dat als het echt goed gaat vriezen de relatieve vochtigheid van de buitenlucht drastisch gaat dalen.

    Hierdoor is de aangezogen lucht droger en zal de auto van binnen minder snel beslaan (:P), voorwaarde is natuurlijk wel dat er geen plassen water in de auto staan ;) .

  • toine60

    Op het moment dat het onder de 3 graden C wordt zal de airco niet meer werken. Dit om bevriezingsverschijnselen in de cenvector te voorkomen. Afhankelijk van het type Dacia kan het ventilatiesysteem uitgerust zijn met een interieurfilter. Als deze vochtig is geworden krijg je ook vreemde vochtklachten. Wat het controleren waard is of de ontwateringsgaten van de deuren open zijn.

  • Opa rené

    Mijn 10€ cents - tipje van opa-,

    Zelf heb ik niet de luxe van een airco.

    Ventilator staat bij mij altijd minimaal op stand 1. (warme of koude lucht)

    Als ik met de auto rijd, staat er altijd één van de achterportier ramen op een heel klein kiertje.

    Hierdoor word de (vochtige)lucht die zich in de auto bevindt, razend snel weg gezogen.

    (niet vergeten weer dicht te doen als u op de plaats van bestemming bent)

    Verder is de tip van de zeep goed te gebruiken.

    Ook ik doe dat al vanaf mijn eerste auto.

    Met dit verschil dat ik gewoon met een stuk hand zeep een paar lijnen op de ruit trek,

    en vervolgens flink uitpoets.

    Ook schijnt het volgende te werken.

    Poets de voorruit met een verse Telegraaf.

    Zelf heb ik dit niet uit geprobeerd, daar ik geen abo op deze krant heb.

  • ger 52

    Ook mijn Duster is relatief nat in de morgen. Het neerdraaien van de ramen levert weinig verbetering op. Gebruik van de airco helpt de ruiten snel droog te krijgen. Tot mijn verbazing vanmorgen, ik ging een keer naar het werk met een Smart Fourfor, geen airco, ook nat maar binnen no-time alles droog.