stroef schakelen

  • leo en brigitte

    Sinds drie weken de Duster Laureate in ons bezit. Ik merk bij het schakelen dat het niet zo soepel gaat. Je voelt gewoon weerstand waardoor je het vooral in zijn versnelling moet duwen.

    Als je het vergelijkt met twee tand wieltjes die in elkaar moeten vallen dan is het zo het niet precies past. Hebben meer rijders hier last van

  • Avaka

    Geef em even de kans om in te lopen zou ik zeggen.

  • Vinnie

    Dat komt bij mij door het koude weer. Als de bak nog koud en de olie dik is schakelt de bak zwaar. Het was bij mijn vorige auto nog sterker het geval. Rustig laten opwarmen. De achteruit gaat in twee bewegingen….

  • LED-Lightning

    Ik heb dit met mijn Stepway ook enigszins, alleen bij koud weer. Zodra de vernellingsbak warm is heb ik er geen last meer van. Dit had ik ook bij mijn vorige auto, schakelde bij kou ook een beetje zwaarder.

  • Rick

    Als ik, wat het schakelen betreft, m ‘n vorige merken auto’s vergelijk met m'n Sandero, dan schakelt de Dacia bijzonder soepel en licht.

    Maar als de buitentemperatuur zakt zal elke auto de eerste kilometers wat zwaarder schakelen door de koude versnellingsbakolie. Het kan natuurlijk ook zijn dat er een mechanische stroef loopt, dan kan je beter even de garage bezoeken.

  • Rick

    Ik schreef: mechanische

    Maar dit moet mechanisme zijn. Ben benieuwd of jullie ook met een warme motor dit probleem hebben,

    Hou ons op de hoogte,

    Mvgr,

    Rick

  • toine60

    Ondanks dat de huidige techniek van versnellingsbakken met synchromeshringen hoogstaand is zul je merken, zeker bij een koude motor, dat schakelen makkelijker gaat als de toeren-snelheidverhouding optimaal is. De synchromeshringen zijn tapse ringen die de draaiende assen die aan elkaar geschakeld worden synchroniseren voordat de vertanding aangrijpt. Het synchroniseren wordt mogelijk door het intrappen van de koppeling waarrdoor de aandrijving tijdelijk wordt onderbroken. De optimale weerstandloze synchronisatie is als het toerental van de motor overeenkomt met de geschakelde uitgaande as. Monteurs en oudere vrachtwagenchauffeurs met gevoel weten dat ze ook zonder koppeling kunnen schakelen door op het juiste moment de volgende versnelling te kiezen (dubbel clutchen). Wellicht dat dit voorbeeld meer spreekt. Bij 50 km/h in de 2e versnelling draait de motor 3500 toeren. Om dezelfde snelheid in de 3e versnelling te rijden moet de motor 2500 toeren draaien. Op moment dat je bij 3500 toeren de 2e verlaat is de beste doorschakeling als de motor 2500 toeren draait.

    Koude olie laat de assen in de versnellingsbak sneller stoppen, waardoor het toerentalval bij intrappen van de koppeling sneller gebeurt. Hierdoor lijkt het of hij minder makkelijk de versnelling in gaat omdat er meer gesynchronisserd moet worden. Dit geld ook voor langzaam schakelen en voor snel schakelen bij bedrijfstemperatuur.

  • EricNL

    Toine60 maakt mij ineens duidelijk dat de versnellingverhouding die een tikkeltje “fout” ligt voor veel gebruikers van de Dacia Logan MCV als “bijwerking” heeft dat de synchromeshringen en schakelmoffen een verhoogd slijtagepatroon zouden moeten hebben.

    Zwaar schakelen herkende ik in eerste instantie van mijn vorige Volvo V40 waarbij een kunststof busje uitgesleten bleek. Na vervangen was het weer 100 procent!

    Daardoor rijst bij mij de vraag of er al vaak versnellingbakken vervangen of gereviseerd zijn. Door een verhoogd slijtagepatroon in de versnellingbakken zal iedereen wellicht veel eerder het gevoel hebben dat de auto afgeschreven is. Na het lezen van het stukje van Toine bedenk ik me ook ineens dat ondanks ik netjes schakel, ik toch aan het “tanden poeten” ga. Herkent iemand dit? Ik las dat stukje van die nieuwe verhoudingen in de versnellingbak voor 2011. Wellicht ook mogelijk om die bak ooit uit een schade auto te nemen want minder slijtage en lekkerder schakelen, dat wil ik graag ervaren…

  • Rick

    “dat komt dat de olie bij koud weer stijf word”

    Tandenpoetsen bij normaal gebruik kan volgens mij alleen maar een defect in de synchromeshringen betekenen of een verkeerde afstelling van de koppelingspedaal.

  • Hans

    EricNL Schreef:

    ——————————————————-

    Na het lezen van het stukje van Toine bedenk

    > ik me ook ineens dat ondanks ik netjes schakel, ik

    > toch aan het “tanden poeten” ga. Herkent iemand

    > dit? Ik las dat stukje van die nieuwe verhoudingen

    > in de versnellingbak voor 2011. Wellicht ook

    > mogelijk om die bak ooit uit een schade auto te

    > nemen want minder slijtage en lekkerder schakelen,

    > dat wil ik graag ervaren…

    Ik heb nu 25000 km gereden met mijn Logan MCV en geen enkel schakelprobleem gehad. Schakelt soepel, alleen als je hem in de achteruit zet dan moet je het even met wat “gevoel” doen, maar iedereen weet natuurlijk dat die schakelmogelijkheid niet gesynchroniseerd is.

    Hans