Hoi Rick,
Wij hebben ook een Sandero Ambiance zonder zij-airbags. Wij hebben hem uit de showroom gekocht, als wij hem hadden besteld, was dat toch wel met zijairbags geweest.
Wij konden kiezen want er stond ook een Lauréate versie, in een andere –iets minder mooie, vonden wij- kleur, maar mijn vrouw wilde heel graag raamzwengels en zij vond het interieur van de Ambiance mooier. De keuze was best lastig; want de afstandbediening is wel weer handig met de rolstoel enz. Het werd dus een Ambiance en daar zijn wij allebei nog steeds gelukkig mee!
In principe spelen de zijairbags alleen een rol als er zijdelings iets gebeurt, maar in geval van de Sandero is er –meen ik- meer!
Als je de zijairbags erbij neemt, zijn er (blijkbaar) ook andere voorspanners en zijn er ook (andere en)verfijnder werkende krachtbegrenzers aangebracht bij de gordels. En dat heeft ook zijn weerslag in de resultaten van de frontale botsing. Ik had het wel fijn gevonden als wij zijairbags hadden, maar ja, het is best een veilige auto! Ook zonder!
Ik heb het altijd spijtig gevonden dat bij de Sandero juist een uitvoering zonder zijairbags getest is. Misschien rijden in West-Europa wel de meeste met zijairbags.
Nu gaat de auto steeds als drie-sterren auto door het leven. Aan de test met zijairbags werden geen sterren toebedeeld. (ik was toentertijd de eerste in Nederland die deze resultaten publiceerde; een halfuur na de officiële uitslag)
Bij bv. de Fiat Grande Punto is het precies anders om; daar werd de meest complete versie getest en haalde vijf sterren. Terwijl de meeste verkochte GP’s geen zijairbags hebben en dus ook geen vijf sterren. Maar dat staat niet in de folder en valt vrijwel niemand op!
De moderne auto’s van de gevestigde merken halen vaak de maximale puntenscore, of dicht daarbij. Daarbij dient wel te worden aangetekend dat deze auto's vaak ook (veel-) zwaarder zijn!
Zomaar eens even het puntenresultaat van het onderdeel: bescherming bij een frontale botsing bekeken van auto’s die wel vaker met de Sandero vergeleken worden. (sommige zonder directe reden)
Dacia Sandero (met zij-airbags) 2008 / 1105 kg. / 14 punten (totaal 4??? sterren)
Dacia Sandero (zonder zij-airbags) 2008 / 1105 kg. / 12 punten (totaal 3 sterren)
Chevrolet Aveo 2006 / 1134 kg. / 3 punten (totaal 1+ ster)
Chevrolet Kalos 2006 / 1038 kg. / 6 punten (totaal 3 sterren)
Daihatsu Materia 2007 / 1035 kg. / 10 punten (totaal 4 sterren)
Kia Rio 2005 / 1154 kg. / 11 punten (totaal 4 sterren)
Suzuki SX 4 2006 / 1185 kg. / 11 punten (totaal 4 sterren)
Suzuki Splash 2008 / 1030 kg. / 13 punten (totaal 4 sterren)
Hyundai I 10 2008 / 980 kg. / 10 punten (totaal 4 sterren)
Skoda Fabia 2007 / 1055 kg. / 13 punten (totaal 4 sterren)
Fiat Bravo 2007 / 1300 kg. / 13 punten (totaal 5 sterren)
Honda Civic 2007 / 1251 kg / 12 punten (totaal 4 sterren)
Mazda 3 2007 / 1190 kg. / 12 punten (totaal 4 sterren)
Renault Megane 2003 / 1175 kg. / 14 punten (totaal 5 sterren)
Groetjes,
Ben