Air-bags

• Rick

Vroeger was echt niet alles beter:

De Dacia 1310:

http://youtu.be/mMkKiZAEjVE

De Sandero:

http://youtu.be/rP69YfNElo8

Auto's halen de afgelopen jaren steeds betere scores met de crash test. Ik vraag mij wel af: had ik niet beter een Sandero moeten kopen met zij-airbags? Tijdens de koop is deze optie volgens mij, niet, of zeer terloops genoemd. Wat is jullie mening?

http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.anwb.nl%2Fbinbestand%2Fauto%2Fcrashtest%2FDaciaSandero08%2Bzijairbags.pdf&rct=j&q=zij%20airbags%20sandero&ei=AdfqTNzILcPqOen7rNsK&usg=AFQjCNFlIlhZtUkJtkHJ-kH3Ui7LIS_n-g&cad=rja

• Ben

Hoi Rick,

Wij hebben ook een Sandero Ambiance zonder zij-airbags. Wij hebben hem uit de showroom gekocht, als wij hem hadden besteld, was dat toch wel met zijairbags geweest.

Wij konden kiezen want er stond ook een Lauréate versie, in een andere –iets minder mooie, vonden wij- kleur, maar mijn vrouw wilde heel graag raamzwengels en zij vond het interieur van de Ambiance mooier. De keuze was best lastig; want de afstandbediening is wel weer handig met de rolstoel enz. Het werd dus een Ambiance en daar zijn wij allebei nog steeds gelukkig mee!

In principe spelen de zijairbags alleen een rol als er zijdelings iets gebeurt, maar in geval van de Sandero is er –meen ik- meer!

Als je de zijairbags erbij neemt, zijn er (blijkbaar) ook andere voorspanners en zijn er ook (andere en)verfijnder werkende krachtbegrenzers aangebracht bij de gordels. En dat heeft ook zijn weerslag in de resultaten van de frontale botsing. Ik had het wel fijn gevonden als wij zijairbags hadden, maar ja, het is best een veilige auto! Ook zonder!

Ik heb het altijd spijtig gevonden dat bij de Sandero juist een uitvoering zonder zijairbags getest is. Misschien rijden in West-Europa wel de meeste met zijairbags.

Nu gaat de auto steeds als drie-sterren auto door het leven. Aan de test met zijairbags werden geen sterren toebedeeld. (ik was toentertijd de eerste in Nederland die deze resultaten publiceerde; een halfuur na de officiële uitslag)

Bij bv. de Fiat Grande Punto is het precies anders om; daar werd de meest complete versie getest en haalde vijf sterren. Terwijl de meeste verkochte GP’s geen zijairbags hebben en dus ook geen vijf sterren. Maar dat staat niet in de folder en valt vrijwel niemand op!

De moderne auto’s van de gevestigde merken halen vaak de maximale puntenscore, of dicht daarbij. Daarbij dient wel te worden aangetekend dat deze auto's vaak ook (veel-) zwaarder zijn!

Zomaar eens even het puntenresultaat van het onderdeel: bescherming bij een frontale botsing bekeken van auto’s die wel vaker met de Sandero vergeleken worden. (sommige zonder directe reden)

Dacia Sandero (met zij-airbags) 2008 / 1105 kg. / 14 punten (totaal 4??? sterren)

Dacia Sandero (zonder zij-airbags) 2008 / 1105 kg. / 12 punten (totaal 3 sterren)

Chevrolet Aveo 2006 / 1134 kg. / 3 punten (totaal 1+ ster)

Chevrolet Kalos 2006 / 1038 kg. / 6 punten (totaal 3 sterren)

Daihatsu Materia 2007 / 1035 kg. / 10 punten (totaal 4 sterren)

Kia Rio 2005 / 1154 kg. / 11 punten (totaal 4 sterren)

Suzuki SX 4 2006 / 1185 kg. / 11 punten (totaal 4 sterren)

Suzuki Splash 2008 / 1030 kg. / 13 punten (totaal 4 sterren)

Hyundai I 10 2008 / 980 kg. / 10 punten (totaal 4 sterren)

Skoda Fabia 2007 / 1055 kg. / 13 punten (totaal 4 sterren)

Fiat Bravo 2007 / 1300 kg. / 13 punten (totaal 5 sterren)

Honda Civic 2007 / 1251 kg / 12 punten (totaal 4 sterren)

Mazda 3 2007 / 1190 kg. / 12 punten (totaal 4 sterren)

Renault Megane 2003 / 1175 kg. / 14 punten (totaal 5 sterren)

Groetjes,

Ben

• Rick

Ben, wat een heldere uitleg, m' n complimenten.

Het is jammer dat onze dealer de zij- airbags niet als een optie heeft genoemd en eigenlijk alleen maar heeft geluisterd naar onze wensen. De Ambiance was toentertijd voor ons de juiste keuze maar achteraf was het kopen van zij-airbags toch wel verstandiger geweest, maar ik weet ook wel: de koop was mijn eigen verantwoordelijkheid. Verder zijn wij ook heel gelukkig met de Sandero Ambiance, maar dat wist je al.

In het youtube filmpje valt mij op dat het hoofd (na 49 s in het filmpje) akelig tegen de ophanging van de veiligheidsriem slaat.

Mvgr,

Rick

• Ben

Hoi Rick,

Dat heb je goed gezien!

Het viel mij ook al eens op; ook bij frontale botsingen, met auto's met veel punten, lijkt het hoofd van de bestuurder heel vaak het raam of de tussenstijl te raken. Blijkbaar heeft dit geen invloed op de resultaten?

In de Volvo S40 die ik voor de Sandero had, zaten acht airbags. Ook gordijnairbags en actieve stoelen, enz.

Nadat ik net als jij, een aantal botsproeven bekeken had, was ik ervan overtuigd dat een gordijnairbag heel waardevol is!

Gordijnairbags zijn op een Dacia -meen ik- niet leverbaar.

Wij zitten heel weinig in druk verkeer, maar als ik weer dagelijks op drukke wegen zat, zou ik heel graag weer rondom in de airbags zitten, dat wel!

Groetjes,

Ben

• Rick

Hallo Ben, ik woon in het rustige noord oosten van het land waar het bijzonder rustig is op de weg….maar waar het rustig is gebeuren toch nog relatief veel ongelukken.

Je zou na het zien van het youtube filmpje bijna met een integraalhelm in de auto gaan zitten, het is toch haast onvoorstelbaar wat er kan gebeuren met een frontale botsing, wanneer beide automobilisten 32 km/u rijden.

Mvgr,

Rick

• Ben

Hoi Rick,

Even een correctie; ik zag op een filmpje van EuroNcap dat de zijairbag van de Sandero ook als gordijnairbag functioneert!

Groetjes,

Ben

• Avaka

In dit topic kan je het een en ander lezen over veiligheids voorzieningen en hoe mensen daarover denken.

http://dacia.startpagina.nl/prikbord/10094172/gordelspanners-en-spankrachtbegrenzer#msg-10094172

• GJvdZ

Zoals de 25 jaar geleden overleden Dordtse schrijven Cees Buddingh' al zei: “De goede oude tijd is de tijd dat onze voorouders het slecht hadden”…

• DerRudy

@Hennie,

Klopt helemaal, bij de MCV Fase II zijn zij air-bags (af fabriek) standaard (binnen de lauriate uitvoering).

Bij de Fase I was dit een (betaalde) optie.

mgr

Ruud

• Rick

"Tijdens de koop is deze optie volgens mij, niet, of zeer terloops genoemd. Wat is jullie mening?

Had de verkoper de optie van zij-airbags duidelijk aan de orde moeten laten komen tijdens de koop?

Kan achteraf, voor € 295,00, de zij-airbags nog ingebouwd worden? Ik zal tijdens de eerst volgende garage bezoek maar eens informeren

http://www.dacia.nl/dacia-gamma/sandero/personalisering/index.jsp?modelKey=90B&stepTo=3&choices=VEC248_HOLL;V