Winterbanden in Duitsland verplicht

• Ronald-2008

Was het voorheen raadzaam doch niet verplicht om sneeuwbanden in Duitsland te gebruiken, dat schijnt nu veranderd te zijn.

Zie dit bericht:

http://www.nu.nl/buitenland/2388194/duitsland-verplicht-winterbanden.html

• DerRudy

Boete was in Duitsland € 20 PER BAND nu dus € 40 PER BAND, dat maakt dan € 160,- PER AUTO.

Tja en tot een aantal jaren geleden dacht ik dat Winterbanden allemaal onzin was, weet nu wel beter.

mgr

Ruud

Let op hieronder een correctie van bovenstaande informatie:

Gisteren mijn zwager gesproken (zie verder op in het forum) heeft vorig jaar inderdaad een boete gekregen van € 80, dus mijn conclusie was (met een verdubbeling van de boete) dat het boete bedrag nu (na verhoging) op € 160 kwam staan.

Ik begin me (na het lezen van de aangeleverde linkjes) af te vragen of mijn conclusie wel juist is, ik denk dat Rick de juiste informatie aangeeft.

Ik begreep niet goed waarom hij vorig jaar al € 80 moest aftikken, er was duidelijk wel sprake van een gevaarlijk situatie maar mijn zus had denk ik, het verlossende antwoord.

Hij had ook nog (naar de agenten toe ) een grote mond en dat zal wel de reden zijn waarom hij ipv € 40 zelfs € 80 moest aftikken.

Dus in het kort: ga er maar vanuit dat mijn conclusie NIET de juiste is, dwz dat het boetebedrag per overtreding is en NIET per band.

Mijn excuses voor de foutiefe conclusie (lees: informatie).

Mgr

Ruud

• Rick

“Boete was in Duitsland € 20 PER BAND nu dus € 40 PER BAND, dat maakt dan € 160,- PER AUTO. ”

Ik ben sceptisch als ik bovenstaande tekst lees. Komt dit uit betrouwbare bron?

Wanneer je in de sneeuw niet op geschikte banden (lees: winterbanden) rijdt, levert dat straks een boete op van 40 euro in plaats van 20 euro. Van zo’n “schokkend” bedrag gaan we niet dood, de kans daarop is groter wanneer we op verkeerd rubber rijden. Als er een gevaarlijke situatie ontstaat door ongeschikte banden, dan wordt de boete 80 euro in plaats van 40 euro.

http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/26/winterbanden-vanaf-maandag-verplicht-in-duitsland

• Ed

Dus toch met standaard M&S band door Duitsland van de Duster maak ik uit het artikel op. Ondanks het sneeuwvlokje(tu)

• HenkM

De M&S banden onder de Duster worden volgens de Duitse wetgeving inderdaad als winterbanden gezien.

• DerRudy

Ik zie me zwager morgen; die vond het vorig jaar tijdens een lang weekend in Winterberg niet nodig om winterbandjes onder zijn auto te gooien.

Hij kwam van een hoger gelegen parkeerplaats naar beneden glijden zo de hoofdweg op, jammer dat er net een nieuwe Passat langs reed.

Achterdeur en achterscherm Passat in de kreukels, Passat tegen een lantaarnpaal schade aan eigen auto viel eigenlijk wel mee bumper/schermpje en radiateur.

Maar die Polizei kwam alles opnemen en mijn zwager mocht toen direct € 80 aftikken, en was volledig en enkel en alleen aansprakelijk voor alle schade (Passat/Lantaarnpaal en eigen schade en verlies van zijn No-claim).

Die agent had misschien ook wat tegen die Niederländer op hun Sommerreifen , hij bleef maar met zijn hoofd schudden (dacht ff dat hij niet goed was:D).

Ik zal mijn zwager morgen nog eens vragen wat hij toen moest aftikken.

Mgr

Ruud

• hoeijenbos

Weet iemand soms of winterbanden ook in Engeland verplicht zijn.

Ik kan het niet vinden op internet.

bvd gr kees

• Avaka

Dat bepaalde landen eisen stellen in de winter periode is op zich niet zo gek. Zeker niet wanneer het betreffende land onevenredig veel ‘sneeuw omstandigheden’ kent.

Echter in ons (soms) koude kikkerlandje heb je geen sneeuw banden (sorry, ik bedoel natuurlijk winter banden) nodig.

Winterbanden is de grootste verlakkerij sinds de laatste jaren. Er wordt geld uit vele zakken geklopt onder het mom van veiligheid.

WINTERBANDEN hebben alleen maar toegevoegde waarde wanneer er daadwerkelijk SNEEUW en of IJS moet worden getrotseerd.

In alle verdere omstandigheden ( nat, koud, regenachtig) zijn gewone banden meer dan voldoende, ook onder de beruchte 7 graden. Sterker nog, ze zijn beter.

Dat hoef ik niet te staven, zoek gewoon even wat banden testen na.

Komt er op neer dat zodra je niet van plan bent op wintersport te gaan in Duitsland of elders, je in Nederland bijna nooit winterbanden nodig hebt.

Sterker nog: Binnen de Nederlandse omstandigheden ben je met winterbanden meestal slechter af (langere remweg) dan met gewone banden (zonneschijn banden / zomerbanden).

Over veiligheid gesproken………….

• Rick

niet verplicht.. maar het is rond het vriespunt uiteraard wel veel veiliger met winterbanden

• Rick

niet verplicht.. maar het is rond het vriespunt uiteraard wel veel veiliger met winterbanden met sneeuw,

N.a.v. het bericht van AVAKA waar ik het wel mee eens ben