Is dit ABS?

• Geinponem

Ik rijd sinds eind augustus in een Duster. Nooit eerder een auto met ABS gehad. Nu heb ik in de sneeuw een paar keer een remproef gedaan op glad wegdek. Ik merk dan dat het rempedaal wat begint te ‘bibberen’ en gelijkwaardige geluidjes maakt. Je voelt dan een weerstand die voorkomt dat je de rem te hard intrapt. Is dit ABS?

• GJvdZ

Ja

• Geinponem

Mooi dan doet iet (:P)

• Vinnie

Bindend advies van de anti-slipcursus: Bij een noodstop met ABS het pedaal op de bodem blijven trappen tot je stil staat!

• Rick

“Nooit eerder een auto met ABS gehad.”

De eerste keer dat ik een noodstop moest maken met een auto met ABS zal ik niet vergeten vanwege het onheilspellend geluid wat de ABS veroorzaakte, wist ik veel. Maar, ondanks het akelig geluid, vind ik ABS een geweldig goede uitvinding.

Mvgr,

Rick

Ps: hoelang zal het duren voordat esp standaard op elke Dacia zit? Niet zo lang denk ik.

• HenkM

(tu) Helemaal goed (tu) .

Vaak geeft dit “trillen” het gevoel “ik trap te hard”. Nee hoor gewoon doortrappen, ABS doet de rest.

• Mark L.

normaal gezien moeten alle wagens van 2012 af ESP hebben, ook dagrijverlichting moet dan aanwezig zijn.

• Rick

ABS, ESP, ARP, Gordijn-airbags,winter en zomerbanden, active dit, en active dat….alles om met techniek ongelukken proberen te voorkomen maar kan er dan nog een low budget auto geproduceerd worden? Ik hoop van wel

• GJvdZ

Liever minder verkeersdoden dan (te) goedkope auto's.

• Rick

“Liever minder verkeersdoden dan (te) goedkope auto's.”

Dacia is, hoe je het ook wendt of keert, een low budget auto met, gezien de huidige techniek, minimale veiligheidsvoorzieningen. ABS en airbags- voor zijn dan wel standaard maar er is zoveel meer…

Waarom heb jij ooit gekozen voor het merk Dacia? Misschien net als ik, vanwege een relatief laag aankoop bedrag?

Maar als men uiteindelijk alle beschikbare veiligheidsvoorzieningen gaan verplichten…wat blijft er dan nog over van een low-budget auto?