Beste Lezers,
Na 4 maanden Duster wil ik bij deze graag mijn verhaal kwijt over mijn ervaringen tot nu toe. Ter info: ik rijd een Duster 4x4 laureate, zwart metallic LPG + cruise control ingebouwd. Inmiddels heb ik zo'n 7000 op de teller.
Wat is de Duster niet: een luxe auto met allemaal snufjes binnen en buiten temperatuurmeter ed. en dat is maar goed ook. In het begin miste ik dit nogal eens, maar ik heb bewust voor een Dacia gekozen omdat ik met al die elektronica voorheen zoveel gedoe en kosten heb gehad dat ik nu streef naar eenvoud en degelijkheid. En degelijk is de Duster (behalve de ruitenwissers, want die heb ik maar snel vervangen). Ik kan zeggen dat ik de wekelijkse foutmeldingen van mijn vorige auto niet mis en zo ook niet het wegvallen of eenzijdig opstoken van de climate control, zoals ik bij de Fiat regelmatig heb meegemaakt. .
De Duster is tot op heden een auto die elke ochtend start. Vast op de weg ligt (tja ik vind van wel). Voor mij zeer veilig aanvoelt (zeker nu met dit winterweer). Ruim is (ondanks gastank). En een smoel heeft.
De motor is OK ook wat betreft vermogen alhoewel ik liever een 1800 had gezien. Het schakelen is wat stug maar dat is zeker niet hinderlijk. De 6bak in de 4x4 is geen overdrive en dat is jammer want ik wil soms vanwege de wat rumoerige motor nogal een proberen over te schakelen naar de 7 (?). Verbruik is niet laag, maar dat wordt weer voor een stuk gecompenseerd door de relatief lage wegenbelasting!
De 4x4 is voor mij prachtig speelgoed alhoewel ik echt niet de blubber opzoek, maar wel houd van eens stukje extra veiligheid bij gladheid en deze leuke accessoire wanneer ik in het buitenland weer een een rare route wil rijden waar ik niet weet waar ik uitkom.
Voor mij is de Duster een mooie stoere auto, waar ik erg graag mee rijd en gezien wil worden. Wanneer ik ‘echte’ SUV's zie van zo'n 7 mille meer denk ik wel eens haha ik heb veel minder voor veel minder. Het is tot nu toe (en ik ben nu 51 en heb veel auto's versleten van groot tot klein) voor mij de beste auto die gereden zonder gevoel dat ik teveel betaald heb!
Met dit verhaal krijg ik hopelijk toch wel een kerstpakket van Dacia?