Wegligging MCV met sneeuw

  • GJvdZ

    Met het weer van de afgelopen dagen hebben wij best wel wat klachten over de wegligging van onze MCV. Weliswaar zitten er zomerbanden op, maar de wegligging en bestuurbaarheid is veel slechter dan die van de Renault Megane die ik tijdelijk heb. Qua formaat en motorvermogen zijn beide wagens ongeveer hetzelfde, maar de Megane (ook op zomerbanden) is veel makkelijker te rijden.

    We hadden de auto's pas achter elkaar geparkeerd, en de Dacia kwam met moeite van z'n plek af, terwijl de Renault gewoon weg kon rijden.

    Heeft iemand een verklaring hiervoor?

  • Rick

    “de Dacia kwam met moeite van z'n plek af”

    Met onze Sandero hebben wij daar ook last van, vooral voor een stoplicht, waar de sneeuw een plak ijs is geworden, is het opvallend hoe slecht de auto van zijn plaats komt, terwijl anderen met vermoedelijk ook zomerbanden zo te zien geen problemen hebben.

    Wij hebben Michelin Energy Saver banden wat volgens mij de oorzaak kan zijn.

    Michelin Energy Saver

    Band met zeer goede slijtvastheid, een laag brandstofverbruik en het hoogste

    gewogen eindcijfer. Afgewaardeerd door lichte tekortkomingen op nat wegdek.

    bandentest

  • Jubbels

    Dit zal ongetwijfeld aan de banden liggen.

    Vorig jaar had ik de Debica zomerbanden in de winter op mijn MCV liggen.

    Nu heb ik er winterbanden onder en in de sneeuw en op ijs gaat het nu een stuk beter.

    Als je op sneeuw en/of ijs staat wil het wel helpen om in de 2e versnelling weg te rijden, de auto is dan niet zo sterk en daardoor draaien de wielen niet zo snel door.

  • Avaka

    Maar wat gaat er dan fout?

    Slippen de wielen door?

  • Mark L.

    Hier Goodyear banden (geen winterbanden) onder de MCV, ik sta juist versteld dat de MCV zich zo goed gedraagd in de sneeuw. Het blijft natuurlijk oppassen zonder winterbanden, maar hier eigenlijk geen problemen om de wagen op een gladde ondergrond in beweging te krijgen en met de nodige dosering kom ik mooi tot stilstand op het punt waar het ook de bedoeling was om tot stilstand te komen (wel volop de moterrem benutten).

  • Hans

    GJvdZ Schreef:

    ——————————————————-

    > We hadden de auto's pas achter elkaar geparkeerd,

    > en de Dacia kwam met moeite van z'n plek af,

    > terwijl de Renault gewoon weg kon rijden.

    >

    > Heeft iemand een verklaring hiervoor?

    ja, hoor, daar heb ik wel een verklaring voor : de Dacia stond op een iets gladder plekje dan de Renault. De volgende keer de auto's laten wisselen van parkeerplek en dan de proef nog een keer doen.

    Hans

  • frans

    De megane is waarschijnljk een stuk zwaarder dan de mcv en bredere banden. Dan wil het wel. MCV moet je eerder vergelijken met een clio. Zelfde onderstel als vorig model, alleen een stuk ruimer

  • GJvdZ

    Duh, het gaat niet alleen om dat ene plekje. Op meerdere plekken is gewoon lastig om het ding in bedwang te houden.

    Misschien volgend jaar maar gewoon winterbanden eronder gooien.

  • GJvdZ

    Nee, niet alleen doorslippen van de wielen. Ook de achterkant zwabbert veel meer. De auto glijdt soms gewoon naar de zijkant als de weg een beetje schuin afloopt (dus haaks op de rijrichting).

  • Ronald-2008

    Hier liggen er voor 't 2e jaar Vredestein winterbanden op (actie van Dacia/Renault vorig jaar, 4 velgen en 4 winterbanden).

    Mijn MCV rijdt overal zonder problemen weg en doorheen.

    Bij ons in de wijk is 't een ijsbaan en sneeuwpartij, maar ik heb nergens last.

    Uiteraard is mijn snelheid wel aangepast aan de omstandigheden. :-)