Onderhoud, prijzen en service

• compie67

Behoud van je fabrieksgarantie

Reparatie en onderhoud zijn voor uw auto en voor u als autobezitter van groot belang. Het is een nog veelvoorkomende misvatting dat u verplicht bent voor onderhoud en reparatie naar de merkdealer of naar het bedrijf waar u uw nieuwe auto heeft gekocht te gaan. U kunt zelf kiezen waar u de reparatie laat uitvoeren en welke onderdelen daarbij worden gebruikt; u kunt dus ook terecht bij uw merkonafhankelijke autobedrijf.

Volgens Europese regelgeving is het merkonafhankelijke autobedrijven toegestaan om auto’s te onderhouden en repareren zónder dat de fabrieksgarantie komt te vervallen. Dit geldt ook tijdens de garantieperiode.

Alleen als u bij een defect daadwerkelijk een beroep op de garantie doet, eist de fabrikant dat de betreffende reparatie wordt uitgevoerd door een merkdealer. Maar ook in dat geval kunt u uw auto bij merkonafhankelijke autobedrijven brengen. zij zorgen ervoor dat de merkdealer wordt ingeschakeld, zodat uw garantieclaim probleemloos wordt afgehandeld.

U bent dus voor het garantiebehoud niet verplicht om met uw nieuwe auto terug te gaan naar de merkdealer, maar kunt tussentijds gewoon de service en het vakmanschap van uw merkonafhankelijke autobedrijf inschakelen.

Sterker nog sinds 1-1-2011 moeten de dealers zelf verplicht de uitlees gegevens aanleveren indien daar om gevraagd word, ook kunnen de merkonafhankelijke autobedrijven de zelfde onderdelen bestellen en aanleveren welke ook door de Merkdealers word gebruikt.

op MCVjournaal staat ook al een stukje erover (http://mcvjournaal.punt.nl/?id=491592&r=1)\

en gezien mijn eerder geplaatste topic over de uiteenlopende prijzen is dit misschien wel een goede om de dealers klantvriendelijker te krijgen.

Eric

• mcvjournaal

Hierbij een werkend linkje: http://mcvjournaal.punt.nl/?id=491592&r=1

Overigens klopt het verhaal van Eric.

Je bent voor onderhoud inderdaad niet afhankelijk van de dealer.

Sterker nog, ik heb zelfs mijn (nieuwe) Dacia niet bij de dealer gekocht, maar bij een BOVAG garage.

Herke

http://mcvjournaal.punt.nl/

• dianavdk

En wij hebben onze nieuwe dacia logan online gekocht bij een officiële Dacia dealer www.daciakopen.nl en onze dacia sandero daar ook ingeruild maar voor een service beurt gaan wij wel naar een dealer in de buurt.

Bij deze online dacia dealer kregen we 1.9% korting (tu) en bij de dealer bij ons in de buurt waar we onze sandero 2 jaar geleden hadden gekocht helemaal geen korting of wat dan ook.

Nu nog eff 3 maanden wachten op onze nieuwe logan (:D

• ghostDuster

dianavdk Schreef:

——————————————————-

> > Bij deze online dacia dealer kregen we 1.9%

> korting (tu) en bij de dealer bij ons in de buurt

> waar we onze sandero 2 jaar geleden hadden gekocht

> helemaal geen korting of wat dan ook.

> > (:D

tja , voor een kortinkje van 285 euries voor een auto van 15.000 euro ga ik liever naar een winkeltje , maar dat is ieder voor zich .

• dianavdk

De auto word ook gewoon afgeleverd bij een winkeltje van je keuze dus het principe en de afhandeling blijft verder hetzelfde.

Het kortinkje is gewoon mooi meegenomen als je verder altijd de verhalen leest dat er op een dacia weinig te halen valt qua korting.

• GJvdZ

Wat voegt zo'n winkeltje toe als je toch wilt weten wat je wilt hebben?

• ghostDuster

dianavdk Schreef:

——————————————————-

> De auto word ook gewoon afgeleverd bij een

> winkeltje van je keuze dus het principe en de

> afhandeling blijft verder hetzelfde.

Oké , als je dezelfde garantie en een aanspreekpunt hebt bij storingen of defecten dan geef ik je groot gelijk .

Ik wist niet van het bestaan af ,maar gevoelsmatig vind ik het een beetje beangstigend om m'n

Dustertje van 22.000 euries via internet te bestellen .

• dianavdk

Even voor de duidelijkheid het was idd alleen bestellen er word pas betaald als de auto geleverd is (tu) en verder heb je gewoon dezelfde garantie en voor storingen of garantie zaken ga je naar je dacia dealer in je eigen buurt.

Het voordeel is ook nog doordat je online bestelt je ook nog 2 weken bedenk tijd hebt, bij de dealer is getekend ook direct gekocht.

• dacia

nou we hebben geinformeerd bij dacia nederland.

en omdat we niet tevreden zijn over de werkzaamheden en klachten(computerstoring)vroem vroem zoals hier op het forum beschrijven.

en dacia nederland heeft ons gezegt dat iedere bovag aangesloten garage het onderhoud mag doen.

• Frits

Hallo allen,

Heeft al iemand een 120000 km beurt laten uitvoeren voor de Mcv 1.6. 16v incl distrubutieriem?

En wie kan zeggen wat er nog meer vervangen wordt tijdens deze werkzaamheden.

En wat zijn de kosten voor deze beurt?

groet Frits