ASR en ESP op 2x4

• Rein

a.s. vrijdag kan ik mijn Duster met(voorwiel aandrijving) ophalen.

Er zou ARS en ESP op moeten zitten, ik heb vandaag even in de auto gezeten, maar kon geen knopje ontdekken, ook op het teller display zag ik geen symbool.

Weet iemand hoe dat zit?

• MarkL.

Is enkel een optie bij bepaalde modellen, heb je het niet mee besteld zit het er ook niet op.

• kri

volgens mij alleen leverbaar op de 4x4 modellen.

Paul

• petervdL

Weet niet of het zo is maar vanaf begin 2011 zou ESP als optie verkrijgbaar moeten zijn op alle uitvoeringen, n.a.v. een ANWB test.

Aug. 2010 heeft ANWB de Duster getest oa. op plotseling uitwijken. Zie: http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/nieuws-archief,/2010/augustus/Dacia-Duster.html

Uitslag voor de Duster 4x2 was volgens hen negatief o.a. door ontbreken van ESP, welke alleen als optie op de diesel uitvoeringen te verkrijgen was.

Reactie hierop van Renault (uit ANWB artikel)

++++ Want Renault laat ons weten dat de Duster vanaf maart volgend jaar in alle motoriseringen leverbaar wordt met ESP. En met rollover protection. Dat laatste is een systeem dat ingrijpt als de auto in een bocht dreigt om te vallen.

Verder uit dit artikel:

+++++De officiële reactie van Renault luidt: ‘het onderstel van de Dacia Duster is zodanig ontwikkeld dat het ook zonder ESP geheel veilig is. De Duster 4x2 en 4x4 hebben reeds op succesvolle wijze de verschillende uitwijktesten doorstaan die bestaan in de automobielindustrie (Glenning test, Amerikaanse Fish-hook NHTSA test, ISO-test en de Duitse ADAC-test). In het geval van de smalle uitwijktest van de Autokampioen, raakt de Duster bij een snelheid van 65 km/h, net zoals andere SUV concurrenten, enkele buitenste pylonen. De Dacia Duster toont echter geen enkel risico voor kantelen.

Ter informatie: ESP is beschikbaar op de dCi 110 4x4 en 4x2 enen zal beschikbaar worden op overige motoren vanaf het voorjaar 2011.

Zie ook artikel van de Telegraaf hierover: http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/7335323/__ANWB_vindt_Dacia_Duster_gevaarlijk__.html

++++ Renault/Dacia heeft op de kwestie gereageerd met de toezegging om ook op de overige versies van de Duster een ESP-systeem als optie (€395) aan te gaan bieden. Dat kan echter pas volgend voorjaar worden gerealiseerd. Het merk stelt zich echter op het standpunt dat ,,de Duster ook zonder ESP geheel veilig is, geen enkel risico tot kantelen toont en de afgelopen maanden bij andere media verschillende uitwijktesten succesvol heeft doorstaan, waaronder de Duitse ADAC-test.'' Autovisie magazine heeft de voorwielaangedreven Dacia Duster ook op de testbaan in Lelystad aan een uitwijktest onderworpen en daarbij absoluut geen kantelneigingen

.

• rein

de duster vrijdag afgehaald.

Ik heb een 1.5dci met ASR/ESP besteld.

Omdat het op de 2 wiel aangedreven versie niet uitgeschakeld kan worden zit er ook geen schakelaar op.

Na het inschakelen van het contact is het symbool kort zichtbaar.

Fijne auto!

• Barrabas

ESP blijft een optie ook in 2011.ESP/ASR= 200 Euro.