anti UV koplamp

• jvh

Dag,

Weet iemand hoe je een anti UV reserve koplamp herkent?

Deze zijn voorgeschreven ivm de kunstof beglazing van de koplampunit. Ik heb nu een setje reservelampen van de action a 1,50 gekocht, maar helaas is niet op de verpakking aangegeven of de lamp anti UV is.

Op het oog zijn deze identiek aan de lampen van 5 euro per stuk van bijvoorbeeld het Halfords huismerk, ze hebben beide een tip die donker geverfd is.

Met vriendelijke groet,

Jeroen

• HenkM

Die donkere tip is alleen om strooilicht te voorkomen, hierdoor gaat alle licht via de reflector. Zelf ben ik nog geen “anti UV” koplampen tegengekomen maar gebruik alleen lampen van A-merken. De laatste 15 jaar heb ik auto's met kunstof “glas” gehad en nooit tegen problemen aangelopen.

• DerRudy

@Jeroen,

Ik denk het niet dat deze lampjes van de Action UV-vrij zijn, waarom niet: mijn zoon had ze gekocht en tijdens het aansluiten en testen in de ‘open lucht’(had namelijk zijn twijfel of het wel aan het lampje lag) viel er een regendruppel van de motorkap op de brandende lamp.

Resultaat: lamp plofte uit elkaar, UV-vrije lampen worden gemaakt van Kwarts-glas en die hebben deze eigenschap niet.

Dus als ik jou was zou ik een paar Euro meer neerleggen (zekerheid voor alles).

Succes en met vriendelijke groeten,

Ruud

• jvh

Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb nu een Philips Premium lamp gekocht a euro 5,50, hier staat inderdaad op de verpakking dat het lamphuis van kwartsglas is en dat dit het UV licht blokkeert.

Ik haal de lamp van de Action er weer uit en monteer deze daarvoor in de plaats. Is goedkoper dan een nieuwe koplamp omdat deze door UV blootstelling bros is geworden.

De reserveset van 1,60 bij de Action gebruik ik wel als ik ter plekke een lamp moet vervangen, en voor een knipperlicht e.d.

Met vriendelijke groet,

Jeroen

• JHS

Het klopt inderdaad dat koplampen van perspex dof/wit uit kunnen slaan door UV licht dat en koplamp ook uitstraalt.

Je kunt de goed lamp herkennen aan een U die staat bij de gegevens op de ronde metalen ring van de lamp.

Zo staat er bij een lamp van die jongens uit Eindhoven 12V60/55W E1 2c3 U.