iemand ervaring met rijden met caravan
denk aan weg gedrag / berg op /etc verbruik
duster 4x4 met 1000kg caravan
Ik heb afgelopen zaterdag ongeveer 600 km gereden met een aanhanger met huif van vergelijkbaar gewicht.
Dat viel mij toch wel tegen ik heb een benzine 2 wiel aangedreven 6000 op de klok.
Bij vole wind tegen had ik op sommige plekken moeite de auto op 80 km te krijgen het verbruik zakte naar 1:9.
Het is voor mij natuurlijk wennen als trekauto want hiervoor had ik een Kia Carnival 2,9 diesel met een turbo dus dat is geen vergelijk.
Verder bevalt de Duster prima, blij dat ik hem gekocht heb.
Een huif is één groot vlak met de grootst mogelijke luchtweerstand.
Een vlak heeft een luchtweerstandscoëfficient van 1.
Een goed gestroomlijnde auto komt soms al op een c-waarde van 0,36
Ter vergelijk:
Een boedelbak met inhoud met een gewicht van 800 kg is dan net zo moeilijk vooruit te krijgen als een caravan van bijvoorbeeld 1500kg.
Alleen al door de vorm. Zie ook: (http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsco%C3%ABffici%C3%ABnt)
Ook ik ben nieuwsgierig naar het verbruik en de ervaringen… wij krijgen volgende week ook een Duster 1.6 16V 110 4x4 benzine en hebben een beladen caravan van circa 1000 kg. Los van het vebruik, dat valt mij wel een beetje tegen 1 op 7 of 8 (Richard, zijn dat trouwens ervaringscijfers van een 4x2 of een 4x4 benzine?), ben ik ook benieuwd naar de trekkracht en de wegligging? En anders moeten we het in de bouwvak zelf ervaren… ik heb er wel vetrouwen in!
Groet,
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?