duster met caravan 1000kg

• john

Heb zelf een duster 4x4 benzine, met paardentrailer met paard ruim 1200 kg geen probleem, en het ver bruik bij 100km per = 1:9 dus best wel aardig.

• Mark L.

Waarbij de 1.6 16V in een MCV met een caravan tot een goede 1000kg mooie prestaties neerzet is dit bij een Duster duidelijk minder, dit heb ik al van verschillende mensen gehoord die zich ook gebaseerd hadden op deze moter in de MCV. Bijkomend nadeel is bij de 4x2 de max. kogeldruk van 50kg, bij de 4x4 zou het dan wel weer 75kg. zijn. De 1.5 DCI 110pk in de Duster is dan weer wel een prima caravantrekker, met het kopel dat deze vrijgeeft kun je bij wijze een huis verslepen.

• LeBiMiZo

Dank voor de snelle reacties, 1 op 9 klint redelijk… ik ga het ervaren.

• richard

De wegligging is goed, maar de trekkracht voldoet niet aan m,n verwachting heb ik voor een Misch space star gehad met ook een 1600 moter maar deze was aanmerkelijk beter (gewichtklasse van de auto is zelfde als Duster)

• Barrabas

Hier ook John,Duster 4x4 Laureate,benzine,Brabants trekpaard (bosbouw) +/- 1300 kg incl.trailer,kogeldruk 70 kg, verbruik 1:9 tot 1:8.

• EvertK

Een paardentrailer heeft een lagere luchtweerstand dan een boedelbak en ook lager dan een caravan vanwege de stroomlijn.

De 4x4 diesel zal inderdaad een beter resultaat geven en daar komt nog bij dat een turbodiesel nog aardig op te krikken is door tuning (ongeveer tot 125 pk en rond de 290nm).

• Barrabas

Wanneer ik een dubbele variable turbo op mijn benzine zet heb ik 350 pk.Zo kunnen we nog jaren doorgaan.Trouwens de koppeling,tenzij driedubbel zou het niet overleven en het verbruik ook niet,zie F1-racewagens.In gelijke omstandigheden is benzine altijd de sterkste,caloriegehalte benzine/L is een pak meer dan diesel.Dan zouden we ons wel wat anders aangeschaft hebben bv een DAF-Truck.

• HenkM

Barrabas, de remmen, je vergeet de remmen…B)-

De diesel heeft van huis uit gewoon al meer compressie nodig (om de zaak spontaan in de fik te laten gaan). Buiten dat is een moderne diesel ook nog eens uitgevoerd met turbo, intercooler, common rail en nog meer technieken. Alles bij elkaar duurder en wat meer pit onder de kap.

De fiscus haalt ook nog een streep door de rekening waardoor diesel alleen interessant is als je bakke km's draait (> 30.000 ??).

In andere landen is het verschil vaak kleiner. In Duitsland betaald een dieselrijder per jaar aan wegenbelasting wat ik met m'n “gasfornuis” per kwartaal aftik :S.

Nu effe on-toppic:

M.i. zal een 110 pk diesel de sleurhut makkelijker verplaatsen. De extra kosten blijven een afweging. Om alleen voor die sleurhut bv een diesel te kopen terwijl je “maar” 15.000 km/j rijdt lijkt me errug duur, de 1.6 16V krijgt die hut best ook naar bv Z-Frankrijk gesleept.

• Barrabas

Zo is dat HenkM.En iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat kan en niet kan naargelang zijn budget.Dit forum draagt daar aan toe bij.

(p.s. een landbouwtraktor heeft een enorm groot koppel,maar daarmee heen en terug naar Monaco laat ik toch liever aan anderen over.)

• richard

Naar aanleiding van het bovenstaande van mij moet ik er wel even bij vermelden dat ik de caravan al bij 250 km er al heb aangekoppeld!

In het boekje staat dat de Duster bij 5000 km zijn volledige vermogen heeft.

Dus ik wacht mei af dan heb ik de caravan er weer achter en hoop op betere resultaten