Heb zelf een duster 4x4 benzine, met paardentrailer met paard ruim 1200 kg geen probleem, en het ver bruik bij 100km per = 1:9 dus best wel aardig.
Waarbij de 1.6 16V in een MCV met een caravan tot een goede 1000kg mooie prestaties neerzet is dit bij een Duster duidelijk minder, dit heb ik al van verschillende mensen gehoord die zich ook gebaseerd hadden op deze moter in de MCV. Bijkomend nadeel is bij de 4x2 de max. kogeldruk van 50kg, bij de 4x4 zou het dan wel weer 75kg. zijn. De 1.5 DCI 110pk in de Duster is dan weer wel een prima caravantrekker, met het kopel dat deze vrijgeeft kun je bij wijze een huis verslepen.
Wanneer ik een dubbele variable turbo op mijn benzine zet heb ik 350 pk.Zo kunnen we nog jaren doorgaan.Trouwens de koppeling,tenzij driedubbel zou het niet overleven en het verbruik ook niet,zie F1-racewagens.In gelijke omstandigheden is benzine altijd de sterkste,caloriegehalte benzine/L is een pak meer dan diesel.Dan zouden we ons wel wat anders aangeschaft hebben bv een DAF-Truck.
Barrabas, de remmen, je vergeet de remmen…B)-
De diesel heeft van huis uit gewoon al meer compressie nodig (om de zaak spontaan in de fik te laten gaan). Buiten dat is een moderne diesel ook nog eens uitgevoerd met turbo, intercooler, common rail en nog meer technieken. Alles bij elkaar duurder en wat meer pit onder de kap.
De fiscus haalt ook nog een streep door de rekening waardoor diesel alleen interessant is als je bakke km's draait (> 30.000 ??).
In andere landen is het verschil vaak kleiner. In Duitsland betaald een dieselrijder per jaar aan wegenbelasting wat ik met m'n “gasfornuis” per kwartaal aftik .
Nu effe on-toppic:
M.i. zal een 110 pk diesel de sleurhut makkelijker verplaatsen. De extra kosten blijven een afweging. Om alleen voor die sleurhut bv een diesel te kopen terwijl je “maar” 15.000 km/j rijdt lijkt me errug duur, de 1.6 16V krijgt die hut best ook naar bv Z-Frankrijk gesleept.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?