Dacia Duster E5 motor

  • Dirk Bleeker

    Zoals bekend wordt vanaf 01-01-2011 de Dacia Duster geleverd met een zogenaamde E5 motor.

    Gaat het hierbij alleen om reductie uitlaatgassen of zijn er meer verschillen tussen de E4 en E5 motor??

  • adriaan van hoorn

    De oude E4 motor schijnt uit Frankrijk te komen, de E5 versie wordt in Roemenie in elkaar gezet, zo heb ik geelzen op internet.

  • lucky seven

    was ik ook nieuwsgierig naar.

    Gevonden:

    -andere overbrenging versnellingsbak(lagere toeren-= zuiniger)

    -gasklepbediening elektrisch ipv kabel gestuurd.

    (info onder voorbehoud, kan het pas controleren eind febr als mn duster er is)

    greets wim

  • Marco

    Sinds afgelopen vrijdag in het bezit van een hele mooie zwarte Duster Laureate, 2x4 met een E5 motor (een Renault motor). Kan jullie bevestigen dat de nieuwe motor inderdaad met een aanzienlijk lager toerental 120 km rijd. Bij deze snelheid is het aantal toeren zo rond de 3100, dit in tegenstelling tot de ca 3900 toeren die de Duster met de E4 motor draait, was exact dezelfde motor die ik ook in mijn Megane zat, met dit verschil dat de geluidsisolatie in de Megane prima was en er geen last was van overdreven motor geluid zo rond de 120 km.

    De versnellingsbak van de E5 motor, schakelt zeer prettig en licht. Duidelijk merkbaar dat de overbrenging is aangepast. Moet eerlijk zeggen dat ik na de proefrit in September het geluid van de motor bij hogere snelheid nogal aanwezig vond, maar dit is bij de nieuwe motor echt verleden tijd.

    Prima Auto, met veel bekijks !

  • GhostDuster

    Dus , eerdere Dusterkopers hebben wij een miskoop gedaan ……..>:D<

  • HenkM

    Mwaaah, die schakelen gewoon wat minder >:D< (ieder nadeel heb z'n voordeel, en andersom natuurlijk X( ).

  • WM

    Wat ook wel interessant is, om het verbruik eens te ‘testen’ van de nieuwe E5 motor. Deze motor zou toch een stuk zuiniger moeten zijn dan de oude E4…

  • Dirk Bleeker

    Ik kan e.e.a. alleen maar beamen.

    Afgelopen zaterdag de nieuwe Duster geleverd.

    Is ten opzichte van het gereden testmodel (september 2010) veel rustiger.

    Een mooi meevaller dus.

    Vraag: waaraan kun je in de auto documenten zien dat er een E5 motor in zit??

    Dirk Bleeker

  • Marco

    Hallo Dirk,

    Was voor mij ook een hele opluchting om met de nieuwe motor te rijden, stukken rustiger en veel lager in toeren.

    Had op een ander topic over de E5 motor contact met Wouter, kon zelf ook niets vinden in de papieren maar zie onderstaande tip van Wouter.

    je zou eens bij de bijrijdersportier kunnen kijken. Daar zou een sticker moeten zitten met daarop o.a. de motorcode. Voor de oude E4 motor stond hier HSMM (MM=oude K4M690 motor met label D) en bij jou zou er waarschijnlijk HSAS moeten staan (K4M696 motor met label C).

  • GhostDuster

    Marco Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo Dirk,

    >

    > Was voor mij ook een hele opluchting om met de

    > nieuwe motor te rijden, stukken rustiger en veel

    > lager in toeren.

    Een beetje vreemd , je koopt een auto ,die onrustig is en teveel toeren draait 8-) en bij aflevering 4 maanden later…….,

    weet je dat ook nog in vergelijking met je nieuwe auto ?????????

    Mijn vraag is , waarom koop je zo'n onrustige , luidruchtige auto ?