Duster op gas - ervaringen/problemen??

• Perm

Ik overweeg een Duster waarmee ik 30.000 km/jaar ga rijden. Uit berekeningen blijkt dat gas dan voordeliger uitpakt dan diesel. Maar in het (verre) verleden heb ik veel problemen met rijden op gas gehad. Zijn er al ervaringen met de combi Duster / LPG G3??

• HenkM

Yep, net als bij de MCV 1.6 16V met LPG (> 55.000 km) heb ik nu na ruim 10.000 km ook bij de Duster nul komma nul problemen met de gasinstallatie.

• Willem Z

Rij sinds 4 weken op LPG in de duster 2x4 en merk geen enkel verschil in het rijden, wel bij het tanken.

Zie de G3 instalatie als een zeer prettige accessoire.

• DerRudy

De Eurogas installatie is een zg gas injectie systeem, dus geen kans op Backfires.

Het extra onderhoud tov Benzine bestaat uit de vervanging van het LPG-filter om de 60.000 KM (kosten ca € 70)

Het omschakelen van Benzine naar LPG is echt zijdezacht (lees: merkt er niets van).

Doordat het een LPG installatie een verdamper type is, worden de koelslangen onderbroken.

Er zijn wat problemen bekent met verlies van koelvloeistof op de slangenklemmen, dit scherp in de gaten houden.

• dusteropgas

Heb nu 12.000 km op lpg gereden: geen enkel probleem ondervonden.

Je merkt het overschakelen inderdaad niet.

• Bert

Ik rijd in Sandero 1,4 LPG

Tot nu is mij erg goed bevallen, lekker goedkoop aan de pomp.

Verbruikt is mij erg meegevallen; 1 op 11,6 ondanks koude winter.

Tot nu heb Sandero bijna 20.000 km op de teller. Nog geen probleem.

• ger 52

rij nu 13.000 km op gas met mijn Duster. Merk geen verschil met benzine, ook niet met een caravan er achter. verbruik schommelt tussen de 1 op 9 en 1 op 10, dus niet slecht. Hoor wel, vooral bij koude motor een of andere magneetschakeling van mijn gasinstallatie. Wel koelvloeistof in de gaten houden, zakt niet meteen onder het minimum. Tankinhoud is niet volledig 80% te vullen, met een geheel lege tank kan ik er krap 51 liter in kwijt. Tanken is lekker makkelijk, geen gebuk onde de bumper en afdekdoppen verwijderen, maar gewoon achter het klepje van de tankopening. ledjes voor de tankinhoud zijn echter zeer onnauwkeurig, simpel gezegd, je hebt er niets aan. Maar gewoon na 470 km even aftanken.

• Lien78

Hier ook uitstekende ervaringen met Duster 4x2 op gas. Rijdt prima, ik heb het idee dat hij bij hogere toeren stiller is op lpg tov. benzine ook. Ik hoef steeds pas na ca. 520km weer te tanken, dus rijd relatief zuinig. En dat terwijl ik juist veel korte afstanden pak.

Ledjes zeggen hier ook niks; ik houd gewoon de dagteller in de gaten.

• jaap

Rij al jaren tevreden op gas, maar zo slecht als de Duster heb ik het nog niet gehad. 3 keer terug naar de garage vanwege afslaan bij laag toerental, lekke converter. R ij nu nog steeds niet prettig, motor slaat bij tijd en wijle bij laag toerental weer af wat natuurlijk inhoud dat dan ook de stuurbekrachtiging wegvalt. Waarschijnlijk een maandag gasinstalatie of een slechte inbouw. Ik weet het niet. Heb er nu 10000km opzitten. Ben wel blij dat er over het algemeen positieve reakties zijn over het rijden op gas met de Duster.

• DerRudy

@jaap,

Niet gaan leven met dit soort problemen, gewoon terug naar het LPG-inbouw station.

Bij mij (dezelfde klachten) waren er twee slangetjes van de LPG-injectors te lang (knikken), hierdoor kregen deze cilinders niet voldoende vulling.

Zie vooral onderstaande informatie:

http://dacia.startpagina.nl/prikbord/read.php?527,12389576,12397110#msg-12397110

Succes met het gasfornuis.

mgr

Ruud