verschil tussen eurogas en ingebouwd in fabriek?

  • Adriaan van Hoorn

    Dacia bouwt in de fabriek LPG installaties in voor enkele modellen. Voor de MCV en Duster worden er Eurogas installaties ingebouwd, doe ze ook bij Renault. Het gaat blijkbaar om verschillende merken en systemen. Welke is de beste en waar zitten dan de verschillen in? Zel rij ik probleemloos met een eurogas, maar toch hoor je de magneetkleppen hinderlijk tikken.

  • DerRudy

    Klopt helemaal Adriaan,

    Vorig jaar is Eurogas overgestapt op een ander type LPG-injector, deze maken bij stationair wat meer geluid.

    Ook is het type LPG-filter gewijzigd, voordeel: ook wat goedkoper dan het ‘oude’ type.

    Ruim twee jaar geleden heb ik in Duitsland al de zg af fabriek installatie gezien, dat was toen een installatie van Landi Renzo (= een van de grooste fabrikanten,Eurogas in hier een onderdeel van).

    Maar in NL kennen wij het fenomeen G3 (korting) en deze installatie was hier (tot voor kort dus) niet te bestellen.

    Waarschijnlijk omdat het geen G3 goed/type keuring kreeg.

    mgr

    Ruud

  • noormanman

    Bij navraag bij de dealer heb ik de volgende gegevens gekregen (alleen de verschillen hier genoteerd):

    Bij rijden op benzine

    Max. vermogen Kw(pk): 62(85)

    Max. koppel (bij t/min): 135(3000)

    Brandstoftank: 50l

    Topsnelheid op het circuit: 163

    0-100km/u: 14,8s

    Brandstofverbruik (L/100KM) (KM/L)

    Gecombineerd verbruik: 7,3 (13,7)

    Verbruik buiten de stad: 6,1 (16,4)

    Verbruik binnen de stad (koude start): 9,8 (10,2)

    CO2 emissie: 169g/km

    Leeg rijklaar gewicht: 1140 (5p) / 1170 (7p)

    Bij rijden op lpg:

    Max. vermogen Kw(pk): 60(82)

    Max. koppel (bij t/min): 131(3000)

    Brandstoftank: 42l

    Topsnelheid op het circuit: 160

    0-100km/u: 15,3s

    Brandstofverbruik (L/100KM) (KM/L)

    Gecombineerd verbruik: 9,3 (10,8)

    Verbruik buiten de stad: 7,7 (12,9)

    Verbruik binnen de stad (koude start): 12,8 (7,8)

    CO2 emissie: 149g/km

    Leeg rijklaar gewicht: 1180 (5p) / 1216 (7p)

    Prijs ambiance 1.6 MPI 85 ambiance:

    6469,23 (catalogusprijs) 1229,15 (btw) 3991,61 (bpm) 11690,00 (consumentenprijs)

    Prijs ambiance 1.6 MPI 85 ambiance LPG:

    8077,93 (catalogusprijs) 1534,81 (btw) 3077,27 (bpm) 12690,00 (consumentenprijs)

    Het eerste wat mij opvalt is de kleine lpg tank. Bij het opgegeven verbruik moet er om de (80% * 42l) / 9,3l *100km = 361km getankt worden. Je zou zeggen dat mensen die op lpg gaan rijden wat meer kilometers maken en juist een grote tank nodig hebben. De eurogas installatie voor de 16v 5p versie is 69l !

    Het meerverbruik van gas is 27%. Bij eurogas gaan ze uit van 10%, wikipedia heeft het over 15-20%, berekeningen op internet gaan meestal uit van 20%.

    Nu met de brandstofactie kost de lpg installatie nog maar effectief 650 euro. Dat maakt dat de lpg installatie snel is terugverdiend. Wel zullen de onderhoudskosten op termijn iets hoger uitvallen. Op internet zijn veel tegenstrijdige verhalen te horen over hoe lang de kleppen meegaan en of en wanneer deze ‘gesteld’ moeten worden.

    Tot slot nog ‘mijn’ berekening, deze vind je onderaan. Omdat ik elecktrische ramen/afstansbediening wil hebben is dit meegenomen in de ambiance versie (+300).

    Groetjes,

    Eric

    (excuses voor rommelige indeling, dit kan niet beter hier)

    kosten zijn meerkosten t.o.v. de eerste rij

    De berekening is op mijzelf toegespitst. Dus de meerprijs van de lpg g3 gasinstallatie op de 8v versie is (1000-350=650). De meerprijs van de 16v versie is minus pack electric a 300)

    Dacia Logan MCV

    gewicht wegenbelasting Verbruik 1: Verbruik l/100km km/jaar prijs brandstof Tankinhoud actieradius kosten/jaar kosten eenmalig kosten per jaar

    1.6 MPI 85 1140 432 13,7 7,3 24000 1,59 50 685 3215,65 0 0

    1.6 MPI 85 lpg 1180 736 10,82 9,3 24000 0,76 42 363,65 2421,3 650 794,35

    1.6 16V 1170 516 14,1 7,1 24000 1,59 50 705 3220,68 2300 -5,03

    1.6 16V lpg 1170+ 736 11,14 9,05 24000 0,76 63 561,41 2373,49 4300 842,16

    diesel 1180 1096 20,8 4,8 24000 1,35 50 1040 2647,92 2800 567,73

  • Adriaan van Hoorn

    brensdtofverbruik op lpg zeer optimistisch. hopu er maar rekening mee dat de gemiddeld tussen de 1 op 9 en 1 op 10 zal uitkomen, het laatste als je niet te gek gaat rijden. Wettelijk mag een tank maximaal 80% worden afgevuld, maar minder is meer het geval. Reken maar dat je er maximaal 28 tot 29 liter krijgt ingepropt. Dus na 250 km rijden uitkijken naar een pomp. De ledjes zijn zeer onnauwkeurig, dus zet na het tanken je dagteller maar op 0.

  • Harry

    Laat de LPG inbouwer met de laptop de instellingen (wettelijk toegestaan) maar eens veranderen !!

    Dan pas kom je echt aan die 80 % vulmogelijkheid.

  • DerRudy

    Omdat het hier om een af-fabriek LPG installlatie betreft die er al in zit VOORDAT hij in NL komt, zal de RDW de CO2 uitstoot op basis van LPG berekenen.

    Dus het zou zo maar kunnen zijn dat de auto,s die de af-fabriek installaties bezitten doordoor een Energie klasse lager komen te zitten.

    Achteraf ingebouwde LPG-installaties tellen namelijk NIET mee voor bepaling van de CO2 uitstoot.

    mgr

    Ruud

  • Avaka

    “Achteraf ingebouwde LPG installtie tellen namelijk NIET mee voor bepaling van de CO2 uitstoot.”

    En dat is dus een groot onrecht voor de achteraf inbouwers.

    Is eigenlijk een rechtsongelijkheid die aangekaart zou moeten worden.

    Als straks de Wegenbelasting vervalt is deze ongelijkheid dan nog steeds van kracht?

    Hoe gaat de LPG lobby hier mee om? Iemand die dat weet?

  • DerRudy

    Avaka Schreef:

    > Als straks de Wegenbelasting vervalt is deze

    > ongelijkheid dan nog steeds van kracht?

    > Hoe gaat de LPG lobby hier mee om? Iemand die dat

    > weet?

    Op dit moment heeft die energie-klasse nog weinig betekenis (alleen een BPM voordeeltje), maar als we (samen met Belgie) toch gaan rekeningrijden dan wordt het tijd om dit aan te kaarten.

    Op dit moment heeft het zelfs een voordeel; bij de APK wordt er met de uitstoot waarden van Benzine gerekend.

    En als de CO2 uitstoot op LPG hoger is dan die bij Benzine, geloof me dan heb je echt een probleem.

    Maar zodra het mij euries gaat kosten dan ben ik je man, dan is het tijd voor (harde) acties:X.

    mgr

    Ruud