Duster 4x2 benzine Energielabel C!

• WM

Op de website van Dacia.nl viel mij op dat de Duster met Euro5 motor een energielabel C heeft meegekregen. Dit in tegenstelling tot de ‘oude’ motoren, die in categorie D waren ingedeeld. De uitstoot van CO2 is dan ook van 177 naar 165 gegaan.

Mijn duster staat inmiddels op transport, maar is er al iemand hier die een 4x2 benzine Euro5 heeft met energielabel C??

gr.,

Wouter

• frans5

Hallo Wouter.

Ik krijg mijn nwe Dacia Duster ook medio Februari en uiteraard met de E5 motor.

Wat betreft het energielabel hoop ik dat je gelijk hebt, want dat scheelt straks misschien weer slurptax.

Ik had alleen begrepen dat de E5 motor alleen wat PKs heeft ingeleverd en minder toeren maakt bij dezelfde snelheid al de E4 motor.

Daarom zou hij dus zuiniger moeten lopen , maar of dat relevant is aan een lagere uitstoot dat moeten we nog afwachten.

Verder ook veel rijplezier straks met de Dacia !!

• Patrick 4x4

Het verhaal klopt inderdaad voor wat betreft het het betere energielabel en volgens de Dacia specs is de wagen (4x2) ook zuiniger geworden. De slurptax is (voorlopig) van de baan, de huidige regering gaat in plaats daarvan de brandstofprijzen verhogen (jawel, nog hoger). Alvast veel rijplezier toegewenst!

• WM

Heeft inmiddels iemand al z'n 4x2 1.6 Duster op naam gekregen? Volgende week wordt die van mij op kenteken gezet, alleen alle 2011 Dusters 1.6 die ik zie staan nog steeds met label D geregistreerd bij de RDW.

Ook de uitstoot staat nog op de oude waarde 177g/km CO2 ipv 165g/km bij de nieuwe motor…

Is er niemand die kan bevestigen dat zijn/haar 1.6 4x2 Duster met de juiste gegevens bij de RDW geregistreerd staat :(

Ik heb ook al geprobeerd een vraag te stellen via de website van Dacia.nl maar dat lukt niet omdat de website elke keer een foutmelding geeft bij het versturen..

• frans5

hoi Wm.

Ik heb vandaag bericht gehad van mijn Dealer dat ik op 23 februari a.s een Dacia Duster Ambiance 4X2 kan komen ophalen.

Vanaf die datum kan ik dus bevestigen of er een D label of een C label word verstrekt.

Misschien kan het zijn dat dat de uitstoot wel wat minder is maar dat het nog geen C label uitstoot heeft.

Het kan ook zijn dat het RDW nog bezig is met het bepalen van de uitstoot en later evt alsnog dat C label toeken.

Hopelijk wel, maar gewoon even afwachten maar hé.

Verder wens ik je heel veel rijplezier met je nwe Duster volgende week.!!

• Marcol

5 uur geleden eindelijk de Duster (E5, zwart, laureate + pack look) opgehaald na bijna 5 maanden wachten, ziet er top uit, de mensen die hem gezien hebben zijn erg enthousiast en vol lof. Maar goed dat beantwoord je vraag niet. Heb eens goed de papieren bekeken, kan niets vinden over een label indeling, helaas.

• WM

Marco,

je zou eens bij de bijrijdersportier kunnen kijken. Daar zou een sticker moeten zitten met daarop o.a. de motorcode. Voor de oude E4 motor stond hier HSMM (MM=oude K4M690 motor met label D) en bij jou zou er waarschijnlijk HSAS moeten staan (K4M696 motor met label C).

groetjes,

Wouter

Marcol Schreef:

——————————————————-

> 5 uur geleden eindelijk de Duster (E5, zwart,

> laureate + pack look) opgehaald na bijna 5 maanden

> wachten, ziet er top uit, de mensen die hem gezien

> hebben zijn erg enthousiast en vol lof. Maar goed

> dat beantwoord je vraag niet. Heb eens goed de

> papieren bekeken, kan niets vinden over een label

> indeling, helaas.

• DerRudy

Als het hier gaat om een Nederlands kenteken kan je de gegevens op onderstaande link controleren (RDW info):

https://ovi.rdw.nl/

mgr

Ruud

• Marco

Hallo Wouter,

Bedankt voor de tip, zojuist gelijk even gekeken, zaklantaarn erbij, en jawel, er staat inderdaad HSAS met nr 696, zou dus een C label moeten zijn.

Groet,

Marco

• WM

Ruud,

dat is juist het probleem… Ik vermoed dat bij het opvragen van de gegevens bij de RDW er komt te staan dat de CO2 uitstoot 177g/km is en label D. Dit zijn de oude waardes.. Het is net of de RDW geen onderscheid maakt tussen de oude en nieuwe waarde! Ik heb een aantal Dusters met kenteken 2011 nagezocht en geen 1 beschikte over nieuwe waardes bij de RDW….

Op zich is het nu geen probleem label D of C, maar als men in Den Haag weer besluit om de belasting op te voeren op basis van labels of CO2 uitstoot, dan kan het wel verschil gaan maken…

DerRudy Schreef:

——————————————————-

> Als het hier gaat om een Nederlands kenteken kan

> je de gegevens op onderstaande link controleren

> (RDW info):

>

> https://ovi.rdw.nl/

>

> mgr

> Ruud