zuinige/schonere motor in Dacia Sandero Stepway

• Fenneke

Wij zouden morgen onze nieuwe auto halen, eindelijk was onze Dacia Sandero Stepway er, na bijna 5 maanden wachttijd. Niet dus!!! Wat blijkt nu, net bericht van dealer gekregen, er moet eerst een nieuwe Europese typegoedkeuring worden uitgevoerd. Er blijkt nu een euro 5 motor = zuinigere/schonere motor in te zitten, en niet meer een euro 4. Vanwege deze wijziging moet er dus eerst een typegoedkeuring plaatsvinden en levert het RDW geen kentekens. Het kan dus nog een paar weken duren, want de ambtenaren moeten eerst de keuring doen. Het enige voordeel is, dat we in onze Stepway nu een schonere en zuinigere motor krijgen. En eigenlijk vinden we dat ook wel fijn.

• LED-Lightning

Ok, dus deze problemen spelen nu niet alleen met de Logan MCV, maar ook met de Sandero Stepway… heeft de Duster met de nieuwe euro 5 motor hier geen last van dan?

• Fenneke

Volgens Bochane is er nu een goedkeuring afgegeven voor de Euro5 1.6 V16 motor van de Dacia Logan MCV, lees ik net op dit forum. Hopelijk gebeurt dit met de Stepway ook snel. Het zou uitlopen tot in week 7. En ja of de Duster er ook last van heeft. Ik heb begrepen, dat m.i.v. 1 jan. vlgs Europese normen er alleen een E5 motor in mag en als dat bij de Duster ook veranderd is van E4 naar E5, dan zal daar hetzelfde voor gelden. Geen idee, misschien is die goedkeuring wel al binnen???

• blikkie

Hier begrijp ik totaal niets van.

Ik heb mijn Dacia Sandero Stepway 1.6 op 6 januari 2011 geleverd gekregen met de nieuwe E5 motor.

Besteld in september, en speciaal gevraagd om deze te leveren in januari.was geen probleem.

4 maanden lever tijd.

Dus begrijp het niet nogmaals,:(

volgens mij wordt hier een spelletje gespeeld.

blikkie

• GJvdZ

Gezien wat blikkie schrijft ljkt het eerder dat de dealer wat inkoopfouten heeft gemaakt en nu iemand anders de schuld probeert te geven. Je mag er toch van uitgaan dat Dacia tijdig een auto in de juiste uitvoering voor europese typegeodkeuring heeft aangeboden.

• Fenneke

VREEMD!!!!! We vonden al dat het allemaal lang duurde, begin december kon nog niet worden gezegd, wanneer de auto binnen zou komen. De verkoper die ons geholpen heeft, werkt er trouwens inmiddels niet meer, of dat er iets mee te maken heeft?? En wat we achteraf ook vreemd vinden is, dat ze een auto afleveren, waarvan ze niet weten of die goedgekeurd wordt. Stel hij wordt niet goedgekeurd, wat dan??? Maar wij zijn leken en eerlijk en nemen aan dat het klopt wat ze zeggen.

Maar we gaan hier morgen zeker verder mee. Bij welke dealer heb jij de auto gekocht Blikkie?

Wordt vervolgd.

• blikkie

De prijs van mijn nieuwe stepway is niet veranderd, dus geen extra kosten.

Waarschijnlijk ligt toch hier de fout bij de Dealer.

En persoonlijk vind ik de levertijd bijzonder lang.

Mijn stepway was er binnen 3 maanden, alleen op mijn verzoek een maand later geleverd.

blikkie.

• blikkie

Hoi Fenneke.

Mijn stepway komt bij Arends Zandam vandaan.

Prima service, en alles volgens de afspraak gegaan.

Mijn vermoeden is dat jou dealer jullie stepway aan een bekende relatie met voorang hebben gegeven.

Alleen is dat moeilijk te achterhalen.

Maar ik kan het voledig mis hebben, ik heb totaal niets mee gekregen van deze belachelijke aanmelding regeling.

Deze motor is al veel langer in gebruik in Nederland, dit zijn de veroudere motoren van diverse Renauld modelen.

Allen veel zuiniger en schooner, omdat onze regering hier duidelijk om gevraagd hebt.

blikkie.

• Fenneke

Vanmorgen hebben we contact gehd met de RDW, maar werden doorverwezen naar de homologatieafdeling van de importeur. Vervolgens naar Renault Nederland gebeld en deze aardige mevr.kon mij niet direct antwoord geven, maar heeft alles genoteerd en we zouden binnenkort bericht krijgen.

Vervolgens naar een dealer in Zeeland gebeld, waar we toen we op vakantie waren gekeken hebben naar de Stepway, en een goed gevoel over hadden. Hij wist ons te vertellen, dat hij zelf ook 9 auto's had staan, Dusters en Sandero's, waarmee hij aan 't wachten was op de typegoedkeuring. Er schijnt per 1 jan. een nieuwe Europese norm te zijn. Dat we zolang hebben moeten wachten, heeft volgens hem, ook te maken met deze nieuwe norm. Dacia en ook andere autofabrikanten zijn hiermee geconfronteerd en hebben wijzigingen moeten aanbrengen in de E5 motor. RDW wil nu eerst de uitstoot CO2 meten, i.v.m. de hoogte van de BPM. Afkeuren kan niet, maar de hoogte van de BPM hangt er wel vanaf.

Misschien komt jouw auto uit een restantvoorraad en heb je er zodoende niks mee te maken gehad??? Ik las wel ergens op dit forum dat vlgs. Bochane de MCV Logan goedgekeurd was nu. We wachten dus maar af, wat Renault te vertellen heeft.

• frans5

Hallo Dacia rijders(ster)

Wat betreft mijn Dacia Duster die ik medio Februari zal gaan ontvangen , staat in het koopcontract dat op 01-11-2010 is opgemaakt achter de bestelcode dat er een E5 motor gemonteerd is.

Dus als U op de koopovereenkomst kijkt , ongeacht welk type Dacia , dan moet er achter deze bestelcode staan E5.

Wat misschien wel een probleempje kan geven is dat er onlangs een artikel in de Telegraaf stond met daarin een paar automerken die niet zouden voldoen aan de emissie uitstoot en daarom dus evt een verkeerd label A,B of C hebben.

Tevens zou het verbruik niet zo zuinig zijn als word beweerd door de fabrikanten.

Dat zou misschien een reden zijn dat het RDW deze auto,s extra controleerd ivm met de uitstoot en de daaraan vasthangende labels.

Daar zal dan ook de Sandero onder kunnen vallen misschien.

In iedr geval hoop ik dat U snel duidelijkheid krijgt van Renault Nederland, want ik vind wel dat die zulke oponthoud voor hun klanten wel moeten melden.