Zwaardere motoren

• Rens

Dat is nu juist mijn punt, een dacia rijder wil geen golf gti ;) Ik hoef ook geen 200+ pk zoals in de renault clio sport, maar een 125-150pk (turbo) diesel zal denk ik best markt voor zijn en zou dacia marketing-technisch ook best kunnen gebruiken (om van saai/sloom merk af te komen). Ik blijf het jammer vinden dat er nog niks in de planning staat ;<

• Rens

Alles is relatief, maar ik vind het echt te traag. Het is inderdaad regelmatig terug schakelen naar de 4 op de snelweg, anders kom je gewoon niet mee met het verkeer als je niet continue op de rechter baan wilt rijden. Achteraf gezien had ik de 1.6 16v moeten nemen, maar had toen de meerprijs er niet voor over (was toen ook nog aan het studeren naast mijn eigen bedrijf) :)

• LED-Lightning

De Sandero was en is niet te krijgen met een 1.6 16v, maar met een 1.6 MPI 8v (vooropgesteld dat we het over een Sandero hebben)

• Rens

Dat dacht ik ook, maar staat wel in het boekje van 2 jaar oud. Misschien een foutje of maar heel kort leverbaar geweest. Kan er weinig over vinden online, alleen “men is er mee bezig” en “in andere landen wel beschikbaar”. Hopen dat de nieuwe logan (niet mcv) die in 2012 waarschijnlijk uit komt een leuke diesel optie krijgt :)

• blikkie

Hoi Rens.

Ik kan mij best vinden in jou vraag stelling, dat jou sandero 1.2 minder snel is dan een zwaardere uitvoering.

Ik zelf rij in een Sandero stepway 1.6 85pk en een euro5 motor.dit id de nieuwe uitvoering voor het jaar 2011.

Ik zelf ben zeer tevreden over de prestaties van deze auto.

Hij is schooner en ook zuiniger in gebruik.

de top snelheid ligt rond de 160 km per uur.( alleen kan je het niet rijden in Nederland, of je wilt snel van je rijbewijs af)

Het is alleen jammer dat Dacia bij het model Sandero nog alleen gebruikt maakt van de 1.2 met benzine motor.

Zoals je ook weet is er in arsortiment van de Dacia behoorlijk geschrapt betreffende. het motor aanbod.

Het aanbod van de motoren is niet zwaarder maar lichter geworden.

Ik hoop dat je met dit gegeven wat kan doen.

groet uit Amsterdam.

blikkie

• Henkes

Wat dan zo jammer is dat enkele belangrijke veiligheidsvoorzieningen niet leverbaar zijn in een Sandero Stepway. Ik noem de zij-airbags en gordelspanners. Snap ook niet dat Dacia dit zelfs niet als optie levert.(td)(td)(td)

Electrisch verstelbare en verwarmde spiegels kun je natuurlijk zonder, maar als je dit eenmaal gewend bent is het wel erg makkelijk dat de spiegels ontdooien in de winter(:P)

Ik heb het ook al eerder op dit forum geschreven, het is spijtig dat de 1.6 niet meer in Lauréate uitvoering in de prijslijst staat.

• Rens

De 1.6 MPI vind ik nog niet eens zo'n hele interessante optie, de 1.6 16v met 110 pk daarentegen :) Daar zou de sandero wel mee vooruit komen. Hopen dat er met de nieuwe logan in 2012 wat aan gedaan wordt, we wachten het af!

• vanross

Ik rijd een sandero Blackline 1.2 16V uit 2010. De wagen wordt, na ongeveer 15.000 km, wat ‘losser’ in de betekenis van vlotter. Niettemin, bij wegrijden (verkeerslichten) hijgt alles achter je en wil maar één ding: hier voorbij. Zwaardere motorisering is niet mogelijk, dan wordt het de Stepway zoals al vermeld door anderen. Ik overweeg echter een chiptuning. Dit kan op verschillende manieren, chipaanpassing of door het plaatsen van een zogenaamde box. Het vermogensrendement kan rond de 84PK liggen, dus nagenoeg even hoog als bij de 1.6 liter.

Ik heb echt geen financiele belangen, maar kijk eens naar deze link (zelfs de fabrieksgarantie wordt overgenomen, waar je elders een aparte verzekering voor moet afsluiten):

http://www.unlimitedtuning.nl/component/content/article/36-a-tm-g/2825-chiptuning-dacia-sandero-14i-75-pk-.html

Het gaat dan weliswaar om een 1.4 liter, maar de 1.2 75Pk zal niet veel verschillen. Overigens levert de 1.2. liter evenveel Peekaas als mijn Fiat Ritmo 70S met 1400 motor. Dus zo slecht is het nog niet. Ik heb echter zo'n idee dat de motor wat wordt geknepen i.v.m. de euro5 norm.

Ik heb desalniettemin nog enige twijfels en ik vraag mij af of er forumleden zijn met ervaring op dit terrein. Het is in ieder geval voordeliger dan het aanschaffen van krachtiger Stepway.

By de (step-)way: ik krijg binnenkort een update voor het bekende stottergaspedaal. Ik wacht eerst het resultaat daar van af.

• Rens

Zelfde hier vanross, zie hiervoor het storing verholpen topic. De 1.2 kan men niet uitlezen, er moet dus een box geplaatst worden. Vtune kan dit voor 250 euro, vermogen gaat 13% omhoog en koppel 15%. Ik vraag me af of het de moeite waard is, heb niemand kunnen vinden die dit al gedaan heeft.

• LED-Lightning

Bij motoren zonder turbo of compressor is het effect van tuning niet zo groot. Bij motoren met turbo/compressor daarentegen kun je makkelijk 30 procent vermogenswinst halen, en met speciale tuning zelfs nog meer. Vraag is of je dat wilt. Ik heb op mijn vorige auto eens een ‘standaard chip’ laten plaatsen en kreeg in plaats van de originele 90 pk een heerlijke motor met 118 pk. Dit was een Volkswagen Passat 1.9 TDI.