Ik rijd een sandero Blackline 1.2 16V uit 2010. De wagen wordt, na ongeveer 15.000 km, wat ‘losser’ in de betekenis van vlotter. Niettemin, bij wegrijden (verkeerslichten) hijgt alles achter je en wil maar één ding: hier voorbij. Zwaardere motorisering is niet mogelijk, dan wordt het de Stepway zoals al vermeld door anderen. Ik overweeg echter een chiptuning. Dit kan op verschillende manieren, chipaanpassing of door het plaatsen van een zogenaamde box. Het vermogensrendement kan rond de 84PK liggen, dus nagenoeg even hoog als bij de 1.6 liter.
Ik heb echt geen financiele belangen, maar kijk eens naar deze link (zelfs de fabrieksgarantie wordt overgenomen, waar je elders een aparte verzekering voor moet afsluiten):
http://www.unlimitedtuning.nl/component/content/article/36-a-tm-g/2825-chiptuning-dacia-sandero-14i-75-pk-.html
Het gaat dan weliswaar om een 1.4 liter, maar de 1.2 75Pk zal niet veel verschillen. Overigens levert de 1.2. liter evenveel Peekaas als mijn Fiat Ritmo 70S met 1400 motor. Dus zo slecht is het nog niet. Ik heb echter zo'n idee dat de motor wat wordt geknepen i.v.m. de euro5 norm.
Ik heb desalniettemin nog enige twijfels en ik vraag mij af of er forumleden zijn met ervaring op dit terrein. Het is in ieder geval voordeliger dan het aanschaffen van krachtiger Stepway.
By de (step-)way: ik krijg binnenkort een update voor het bekende stottergaspedaal. Ik wacht eerst het resultaat daar van af.