diesel-piep

• Gerrit

Onze duster 4x2 diesel maakt bij een toerental tussen 1750 en 2000 tpm een indringend hoog piep-geluid.

Volgens de dealer is het luchtcirculatie in het systeem van de turbo.

Er zou niets aan te doen zijn, omdat een demo-diesel bij een proefrit ook ditzelfde geluid laat horen.

Zijn er mensen die dit kennen en er een oplossing voor weten?

• EvertK

Ik hoor het ook

Ik hoor het niet zo indringend, soort achtergrondgeluid.(Kan ook mijn leeftijd zijn).

De dealer kon wel eens gelijk hebben, is mijn idee.

Iets anders:

Vooral als de motor nog koud is en er iets vlotter wordt opgetrokken hoor ik de motor ook “nagelen”. Als de motor wat warmer is en rustig optrek, is het sterk verminderd. Hebben jullie dat ook met je Duster?

• kri

EvertK Schreef:

——————————————————-

> Ik hoor het ook

> Ik hoor het niet zo indringend, soort

> achtergrondgeluid.(Kan ook mijn leeftijd zijn).

> De dealer kon wel eens gelijk hebben, is mijn

> idee.

> Iets anders:

> Vooral als de motor nog koud is en er iets vlotter

> wordt opgetrokken hoor ik de motor ook “nagelen”.

> Als de motor wat warmer is en rustig optrek, is

> het sterk verminderd. Hebben jullie dat ook met je

> Duster?

Ja, ik herken beide helaas.

Paul

• Barrabas

Wordt de turbo voldoende gesmeerd bij het starten en in vrijloop ?

• LED-Lightning

Is het de turbo-fluit die je bedoelt, die veel mensen op verschillende tuningfora zo graag hebben, of is het toch meer een piep?

Misschien kun je er eens een geluidsopname van maken en die plaatsen?

• Barrabas

Een fluittoon zoals vroegere BMW"s uit de jaren 70's dat hadden,evenwel zonder turbo,of een Stuka in duikvlucht. :)

• frans5

Door het enorme toerental ontstaat er idd een fluittoon bij veel turbo.s.

Vooral word dit veroorzaakt door het aanzuigen van de inlaat van de turbo waarbij de afdichtringen van het turbohuis iets speling hebben, sommige mensen vinden dit een mooi geluid en boren dikwijls zelf een klein gaatje aan de inlaatkant om dit geluid te horen.

Als een turbolager te weinig olie krijgt dan draait deze niet lang, en word het geluid snel erger tot het turboasje bv afbreekt.

• Gerrit

Nee, het is niet het bekende turbogeluid.

Het is een heel hoogfrequent piepgeluid dat mij soms hoofdpijn bezorgt.

het is niet te horen als je flink doortrekt, maar juist een rustige stadsrit

bij niet of nauwelijks gasgeven, tussen de 1700 en 2000 tpm.

Trouwens, de stuurpomp kan er ook wat van: buiten de auto luid en duidelijk te horen,

in de auto “miauwt” hij soms bij flink bochtenwerk. Volgens de dealer :“inherent aan het soort”.

Het “nagelen” bij koude motor hoor ik ook. Als-ie warm is, is het over.

Ik denk dat dat een kwestie is van rustig warm laten worden:

houdt-ie het ook langer vol.

• willem

O, niet opgevallen die piep.

Wel een zoemtoon bij stationair draaien, vooral hoorbaar als je er naast staat.

Het reutelen van de bak knikkers, zoals mijn vrouw het noemt, hoor ik ook alleen bij koude motor en iets teveel gas, is heel normaal, bij warme motor, en dat duurt langer dan dat de thermometer aangeeft verdwijnt het weer.

Al met al ben ik bijzonder tevreden met de oliespuitmachine.

Volgens het boekje mag je pas na 1500 km meer dan 2500 toeren draaien, houdt iedereen zich hier aan?

Wel te merken is dat de eerste paar honderd km er geen gang te branden is in de Duster, totaal geen trekkracht, nu na de eerste inrij periode is er veel meer trekkracht.

willem