problemen op gas?

  • adriaan van Hoorn

    Verschillende problemen blijken na 100.000 km toch problemen te krijgen met de kleppen. Oos Dacia komt er niet zonder kleerscheuren vanaf, zowel de 1.4 als de 1.6 motor die ook in de Duster zit. Welke Dacia rijder kan deze resultaten bevestigen of ontkennen. Dacia blijkt niet de enige auto te zijn met mogelijke problemen. Zie het totale onderzoek op http://www.autogas-umruesten.com/news/images/database_probleemvoertuigen1207.pdf

  • Avaka

    Dat zijn de 8 kleps uitvoeringen die met de hand gesteld moeten worden.

    Bij de 1.6 16v zijn geen problemen. Daar zitten dan ook hydraulische kleppen op (zelf stellend).

    Daarbij zijn de kleppen en zittingen gehard bij deze motor.

    De 1.6 16v haalt bij normaal gebruik met gemak de 300k.

  • noormanman

    Zover ik weet zijn de kleppen en klepzittingen inderdaad niet gehard bij de 8 kleps uitvoeringen, wat waarschijnlijk de reden is dat eurogas alleen bij de 1.6 16V motor een installatie in kan bouwen (voor de MCV dan). De prins autogas systemen zijn waarschijnlijk achteraf ingebouwd in deze motor, waarna ze overmatige slijtage aan de kleppen hebben geconstateerd. Dit hoeft echter niets te zeggen over de af fabriek gas installatie (van Lando Renzo) die nu hier in Nederland wordt aangeboden. Er kan namelijk een andere cylinderkop zijn gebruikt speciaal voor LPG, een cylinderkop met geharde klepzittingen. Of dit echt zo is weet ik niet..

  • Sjaak

    Het gaat niet om het aantal kleppen, als het daarom wel zou gaan zou er tot voor een jaar of 15 geen één auto op gas hebben kunnen rijden omdat 16-kleppers er nog niet tot nauwelijks waren bij 4 cylinders. Of kleppen zelfstellend zijn doet er ook niet toe, bij niet hydraulische kleppen moet de klepspeling om de 15.000 km alleen worden nagekeken bij een onderhoudsbeurt en eventueeel worden gesteld.

    Het enige dat telt is het feit of er harde klepzetels (ze noemen ze merkwaardigerwijze ook wel klepzittingen) in zitten. Bij alle DACIA's die vanaf fabriek met LPG worden afgeleverd is dat het geval, zo is verzekerd. Ik kan me niet indenken dat het anders is bij achteraf ingebouwde installaties, DACIA zou in dat geval geen 5 jaar garantie kunnen aanbieden voor een paar centen extra. Geen zorgen om maken, je kunt dus voor het onderhoud een marginaal berdrag extra kwijt zijn omdat de kleppen moeten worden nagelopen bij een 8-klepper. Die loopt trouwens voortreffelijk op LPG.

    Sjaak

  • Frits

    Ondertussen na 3 jaar en 120.000 km op de teller geen enkel probleem met de gasinstallatie.

    Frits

  • noormanman

    >> Het enige dat telt is het feit of er harde klepzetels (ze noemen ze merkwaardigerwijze ook wel klepzittingen) in zitten. Bij alle DACIA's die vanaf fabriek met LPG worden afgeleverd is dat het geval, zo is verzekerd.

    Hier twee discussies gevonden die dat ook bevestigen, er zou voor lpg de motor code ‘K7M 718’ gebruikt worden, voor benzine de ‘K7M 710’

    www.lpgforum.de

    lpgboard.de

    Wat er ook uit blijkt is dat de 42 liter lpg tank inhoud de netto inhoud is :) Dus toch nog een nette actie radius (bruto 52l?)

    >> Of kleppen zelfstellend zijn doet er ook niet toe, bij niet hydraulische kleppen moet de klepspeling om de 15.000 km alleen worden nagekeken bij een onderhoudsbeurt en eventueeel worden gesteld.

    Met mijn 24.000km per jaar lijkt me dat vrij veel. Heeft de garage hier vaste tarieven voor en kun je deze vertellen?

    >> .. bij een 8-klepper. Die loopt trouwens voortreffelijk op LPG.

    Dat is mooi om te horen. Hoeveel km heb jij ondertussen gereden? Ik zelf denk er ook over om een MCV met af-fabriek installatie te kopen. Ben alleen wel benieuwd hoe hij over 12 jaar en 280.000 km loopt…

  • delly

    Ik heb twee renaults gereden op gas.

    De eerste renault was een scenic uit 1998 2.0 8-klepper

    Na 90.000 kilometer waren de kleppen uitgesteld en moest de kop worden vervangen.

    Het noodzakelijke handmatige stellen van de kleppen werd bij elke beurt gedaan en kostte bovenop de prijs van een beurt ongeveer 200 euro extra. Kleppenstellen blijkt een arbeidsintensief klusje te zijn.

    Verder merkte ik steeds aan het onregelmatige lopen van de motor (vooral stationair) dat de kleppen weer gesteld moesten worden. En als de motor op gas onregelmatig begint te lopen lekt hij vaak langs de kleppen en moet je zo snel mogelijk naar de garage om kleppen te stellen om zo verbrande kleppen te voorkomen. Eigenlijk was het dus een drama.

    De tweede renault was weer een scenic op gas uit 2001 maar dan met een automatisch kleppenstellende 2.0 16-klepper motor.

    Geen enkel probleem ondervonden. Geen extra kosten bij een beurt. Liep altijd keurig regelmatig, ook stationair. ruim 200.000 km mee gereden

    Als ik een Dacia op gas zou gaan rijden dan zou ik altijd gaan voor de zelfstellende 16-klepper motor.

  • delly

    Toevoeging:

    Alle twee de renaults nieuw gekocht

  • jdisloo

    Hallo allemaal, ik heb ook een renault scenic 1.6-16V gehad met LPG3 heb deze auto van de week ingeruild voor een Dacia Duster 1.6-16V met LPG3.

    Met de Renault Scenic heb ik 242.000 kilomters gereden op gas en heb nog nooit problemen mee gehad.

    De installatie was van vialle.

    In mijn Duster zit nu een installatie van BRC met twee jaar garantie en een 79 liter tank.

    Heb er weer alle vertrouwen in.

  • vleutmans

    Hoi,

    ik heb vanaf augustus 2006 een Dacia logan 1.4 MPI 8-klepper op gas, en heb geen problemen met de kleppen ondervonden.

    De kilometerstand van de motor is nu bijna 145.000 km (waarvan 1000km op benzine). Tevens heb ik bij de garage laten controleren hoeveel stelmogelijkheid er nog is. Ze konden me een globale indicatie geven (bij 100.000 km) dat de stelmogelijkheid op 50% was, dus ‘zou’ de motor het zo'n 200.000 km vol moeten houden voordat deze een kleprevisie nodig heeft.

    P.S. ik moet wel vermelden dat ik een “flashlube” systeem gemoneerd heb gekregen om de kleppen te beschermen.

    Wanneer je echt zuinig bent op je daas (ook de 16-klepper) met LPG dan kun je overwegen om dit te laten monteren, want daar profiteren zelfs de hardere (16V) klepzittingen van.

    Uiteraard laat ik iedereen weten op dit forum hoe lang mijn 8-klepper het vol heeft gehouden wanneer het moment van een kleprevisie is aangebroken.

    Gr.

    Michel