Ik heb twee renaults gereden op gas.
De eerste renault was een scenic uit 1998 2.0 8-klepper
Na 90.000 kilometer waren de kleppen uitgesteld en moest de kop worden vervangen.
Het noodzakelijke handmatige stellen van de kleppen werd bij elke beurt gedaan en kostte bovenop de prijs van een beurt ongeveer 200 euro extra. Kleppenstellen blijkt een arbeidsintensief klusje te zijn.
Verder merkte ik steeds aan het onregelmatige lopen van de motor (vooral stationair) dat de kleppen weer gesteld moesten worden. En als de motor op gas onregelmatig begint te lopen lekt hij vaak langs de kleppen en moet je zo snel mogelijk naar de garage om kleppen te stellen om zo verbrande kleppen te voorkomen. Eigenlijk was het dus een drama.
De tweede renault was weer een scenic op gas uit 2001 maar dan met een automatisch kleppenstellende 2.0 16-klepper motor.
Geen enkel probleem ondervonden. Geen extra kosten bij een beurt. Liep altijd keurig regelmatig, ook stationair. ruim 200.000 km mee gereden
Als ik een Dacia op gas zou gaan rijden dan zou ik altijd gaan voor de zelfstellende 16-klepper motor.