Mede dankzij Dacia, steeds meer auto's op gas

  • adriaan van hoorn

    Verkoop LPG-auto's meer dan verdubbeld! De verkoop van auto's op autogas (LPG) in januari met 125% gestegen!

    De LPG auto is sinds september vorig jaar aan een opmerkelijke comeback bezig. Al een aantal maanden stijgt het aantal registraties van LPG-auto's. Voorzitter Kees Goudberg van de Stichting Autogas Nederland (SAN): “In september vorig jaar steeg de verkoop ten opzichte van het jaar ervoor met 60% en zowel in oktober als in november konden wij een stijgingspercentage van 40% noteren. Met de ruime verdubbeling van het aantal auto's in januari, kunnen we dus gerust van een comeback spreken”. De ommekeer is volgens hem te danken aan het feit dat benzine aan de pomp nog steeds twee keer zo duur is dan autogas (LPG) en de komst van meer auto's die affabriek van een LPG-installatie zijn voorzien.

    De komst van meer affabriek LPG-auto's hebben wij te danken aan onze buurlanden. In Duitsland, Italië en Frankrijk is de vraag naar auto's op autogas de laatste jaren enorm toegenomen. En omdat deze landen voor autofabrikanten de belangrijke Europese markten zijn, zijn merken zoals Volkswagen, Opel, Ford, Chevrolet en DACIA ertoe over gegaan modellen te leveren die affabriek van een LPG-installatie worden voorzien. Volgens Goudberg is met name de Chevrolet Spark BiFuel die affabriek met een LPG-installatie wordt geleverd een succes. Deze kleine auto is vrijgesteld van BPM en wegenbelasting en leaserijders hoeven slechts 14% bijtelling te betalen. “En er worden nog meer kleine auto's verwacht die op LPG kunnen rijden en deze fiscale voordelen hebben” zo laat hij weten. “Kia heeft de komst van de Picanto op LPG aangekondigd. Die gaat vanaf mei dit jaar affabriek geleverd worden”.

    Behalve de levering van affabriek modellen, kunnen er in een groot aantal modellen van o.a. de automerken Citroën, DACIA, Peugeot, Renault, Saab, Seat en Skoda, in zowel nieuwe als in gebruikte auto's, achteraf autogasinstallaties van bepaalde merken worden ingebouwd, met behoud van de fabrieksgarantie. Het kan al vanaf 12.000 kilometer per jaar lonend zijn om een LPG-installatie in te laten bouwen. Goudberg is ervan overtuigd dat de populariteit van rijden op autogas (LPG) verder toe zal nemen. Niet alleen vanwege het financiële voordeel dat wordt geboden en het toenemende aanbod van affabriek auto's, maar ook vanwege de milieuvoordelen die rijden op autogas biedt.

    Onderzoek dat vorig jaar door TNO is uitgevoerd heeft opnieuw bevestigd dat autogas (LPG) significante milieu- en gezondheidsvoordelen biedt ten opzichte van andere brandstoffen. Zowel de CO2-, NOx- als de NO2-uitstoot is bij autogas aanzienlijk lager dan bij benzine- of dieselauto's. Het onderzoek van TNO, gedaan in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen VROM), toont aan dat de uitstoot van broeikasgassen (CO2) met gemiddeld 9 % wordt verlaagd, met de inbouw van een G3-autogassysteem in een benzineauto en het gebruik van autogas als brandstof. De toepassing van autogas en G3-autogassystemen biedt in vergelijking tot benzine en diesel zowel klimaat- als luchtkwaliteitvoordelen. Daardoor is autogas (LPG) voor automobilisten dus ook uit milieuoogpunt een verantwoorde keuze.

  • ger 52

    Kan iemand mij dan een goede reden geven waarom een achteraf, volgens fabriekspecs ingebouwde LPG instalatie geen upgrading krijgt naar een “schonere”motor???? Hij blijft namelijk zijn in de oude catogerie handen, het wordt dus geen B auto. Niet tijd voor aktie door de importeurs van de bovengenoemde auto's die actief bezig zijn met gas?

  • Frans

    Des te idioter dat je voor LPG auto's wordt gestraft met een hogere wegenbelasting!

  • LED-Lightning

    Yep, helemaal mee eens!

  • GJvdZ

    Het energielabel zegt niets over de uitstoot, maar slechts iets over energieverbruik t.o.v. de grootte van de auto. En die verandert volgens mij niet echt als je naar LPG overstapt.

  • DerRudy

    Dit onderwerp kwam een aantal weken ook al eens te sprake, zie onderstaande link.

    http://dacia.startpagina.nl/prikbord/read.php?527,13467013,13504364#msg-13504364