Dacia Duster lagerschalen controle

• lyricsman

Werd net gebeld door dealer dat mijn Duster wordt teruggeroepen voor een controle van de lagerschalen van de motor.

Het is een 1.6 16v 4x4

Hij is van 15 januari.

Hebben dit nog meer mensen?

Ik moet woensdag naar de garage zal wat laten weten.

En ja ik kreeg de oproep van de dealer

Gisteren bij dealer geweest, ze hadden de verkeerde pakking gekregen.

Dus nu afwachten tot aanstaande woensdag.

Het is alweer een tijd geleden maar bij mij was alles oke. Het waren inderdaad de lagerschalen van de krukas deze moesten ze controleren.

• silverstorm

Over welk type motor gaat het trouwens?

• ger 52

wat zijn lagerschalen????

• koekoek

Heeft u het goed begrepen lagerschalen controle waarom , leuk moet de hele motor uit -elkaar bespreek dit goed met de dealer sterkte.

Groet Dirk

• EvertK

Assen draaien in lagers.

Er zijn kogellagers en glijlagers.

Hoofdas(krukas) lagers zijn meestal glijlagers. De krukas ligt dan in een oliebad (of er wordt olie tussen as en lager gepompt.

Door het draaien van de as wordt er olie onder de as “getrokken” zodat de as op wordt gedrukt en zodoende de as het lager niet raakt.

Alleen tijdens de start ligt de as even in het lager en heb je metaal op metaalcontact.. Daarom zijn veel start-stops minder goed voor de motor.

Lagerschalen kunnen overal in de motor voorkomen.

Het is nu maar te hopen dat het geen krukaslagers zijn. Dan moet inderdaad de motor geheel gedemonteerd worden.

Het betreft een nieuwe auto die wordt teruggeroepen om aan de krukas te werken, kun je beter een nieuwe motor eisen, denk ik.

Groet,

Evert

• Tom

Rustig aan jongens.

Motor moet niet altijd uit mekaar. Ik heb het net nog gedaan met een Peugeot 205 Gti: carterpan eraf en je kan er zo bij. Enkel er voor zorgen dat de zuigers niet op je kop vallen. Motor hoeft er in het geval van de 205 zelfs niet uit. Al bij al een werkje van een dik uur.

• EvertK

Soms kan het meezitten en kun je heel makkelijk bij het onderdeel.

Soms ben je enorm aan het peuteren om zelfs maar een lampje te verwisselen.

• adriaan van hoorn

Mensen, voor dat we de Duster opnieuw gaan uitvinden. Zullen we eerst even afwachten of, en zo wat er aan de hand is?

• Morris

@lyricsman

Kreeg je de oproep van je dealer of van Renault(Dacia) Nederland?

Werd er ook een reden gegeven waarom deze controle moet worden uitgevoerd?

Geldt dit alleen voor de 1.6 4x4 of ook voor de andere types?

PS. Als de controle is uitgevoerd, geef je dan nog feedback svp?

• stitch0709

misschien handig als je je chassisnummer vermeld, dan kan iedereen kijken of zij auto uit dezelfde productie komt