Komen nu de kosten?

  • Pilo

    De eerste 100.000 km zitten er na 3 jaar op bij mijn MCV op LPG.

    Prima auto, weinig kosten, zeer tevreden. Rustige rijder. 80.000 km met de originele Debica banden.

    Dus dat was wel even schrikken bij de eerste APK keuring, toen ik te horen kreeg dat links voor de stuurkogel moest worden vervangen en rechtsvoor het wiellager. Kosten € 411,- Da's bijna 2x zo veel als een kleine beurt.

    Is dit normaal?

    Wie heeft vergelijkbare ervaringen?

  • Avaka

    Zelfs een Dacia slijt. Ja ja, je zou het niet verwachten………

    Bij 100k heb je slijtage verschijnselen. Daar ontkom je niet aan.

    Kan heel goed zijn dat je nu bepaalde kosten hebt.

    400 Euro op 100k en 3 jaar……

    Is ook niet vreemd. Je schoenzolen slijten immers ook.

  • Dussie

    !00.000 km en dan een onkosten plaatje van 400.00 euro netjes menig ander merk heeft eerder onkosten.

  • George53

    Ik rij nu in een Dacia Dusteren had hiervoor een Mitsubishi Galant. Bij 90.000 moest daar een nieuwe distubutieriem en dat samen met de grote beurt kostte mij bijna 2000 euro. Elke normale beurt zonder rare reparaties kosste mij 300 euro's, maar toegegeven de betreffende dealer is nu wel zijn dealerschap voor Mitsubishi kwijt :)-D

  • toine60

    Ik denk dat het op zich wel meevalt. Grossierprijs voor een stuurkogel is 45 ex btw, wiellager 83 ex btw, uitlijnen (wordt niet altijd gedaan) 75 ex btw en dan heb je nog de- en montage van de onderdelen, uit- en inpersen van de lagers. Veel andere merken zullen duurder uitvallen.

  • peter h.

    Valt nog wel mee! Nog niet zo lang geleden was een auto bij 100.000 km versleten of minstens op diverse plaatsen doorgeroest.

    Wij hebben nu meer dan 60.000 km op de teller en zijn zeer content met de Sandero 1.6

    Gelukkig is die van ons op Michelin banden afgeleverd, die zijn kwalitatief wel beter dan Debica. Nu rijden we op winterbanden ( Cleber )

    Bij de laatste onderhoudsbeurt is ons al meegegeven dat bij de 90.000 km de distributieriem moet worden vervangen.

    Dat hangt wel af wat voor een type motor er in je Dacia zit. Wij kregen de fabrieksuitdraai van het onderhoud mee!

    Maar 400 euri is altijd een hoop geld. Dat kost autorijden nu eenmaal.

    De volgende auto wordt zeker weer een Dacia, vergeleken met onze vorige auto's hebben wij nu veel minder kosten.

    Afkloppen, hij heeft ons nog nooit laten staan en dat was met de Citroën C3 wel anders.

  • j. buffing

    Hallo Pilo

    Ook wij hebben 3 jaar met een MCV 5 persoons Laureate 1.6 16v gereden, deze auto hebben we ingeruild met ± 54000 Km op de teller.

    In deze 3 jaar hebben we dus 2 x een controlebeurt en eenmaal een kleine beurt gehad.

    De totale kosten waren ongeveer € 300,- dit is ongeveer € 100,- per jaar.

    Als je er langer mee blijft rijden komen er meer kosten, 60000 km beurt, remblokken, banden, APK en dergelijke.

    Daarom ruilen wij de auto normaal na ± 3 jaar in voor een nieuwe.

    Overigens is de eerste APK tegenwoordig pas na 4 jaar.

    Dus de onderhoudskosten vind ik wel meevallen.

    Groetjes

    Jan

  • errunst

    ook ik moet aan de stuurkogel , linksvoor

  • arno

    70.000 op de teller, n een afgebroken aandrijfas € 396

    achteruit rij sensor(knopje,relais, weet ik het) € 110

    Als dan ook de kogel van het stuur erbij komt van € 400………………..

    Ik ben blij dat ik deze auto kwijt ben, want geloof me het komende jaar zullen er veel van dit soort topics tussen komen te staan,

    want de eerste MCV's lopen nu allemaal tegen die 4 jaar en/ of veel kilometers. Ik hoop het niet natuurlijk, maar ik vrees het wel.

    Arno

  • Avaka

    Een gebroken aandrijfas? Is dat spontaan gebeurd? Zat je buiten de garantie?

    Een stuurkogel vervangen kost echt geen Eur 400,-. Die dingen kosten 6 of 7 tientjes. Plus een uurtje werk, nog niet eens eigenlijk.