distributieriem

• toine60

Het vervangen van een distributieriem kan per wagen- en motortype verschillend zijn. Bij de MCV MPI is dat 60.000 km. Bij een 16 klepper zou het best anders kunnen zijn en bij de Diesel weer anders. Raadpleeg hiervoor altijd de dealer, ga je over de voorgeschreven interval heen en gaat de riem stuk zijn de kosten voor jouw rekening. Motoren met 16 kleppen draaien zelden rond zonder de kleppen te raken, gevolgen zijn dan ook beschadigde zuiger(s) en kromme kleppen. In het ergste geval kunnen zelfs de drijfstangen krom gaan.

Het vervangen van de waterpomp tegelijk met de distributieriem wordt vaak aangeraden. De eenzijdige belasting door de spanning kan lekkage opleveren. Liever een keer open en minder bijbetalen dan twee keer de rekening van distributieriem vervangen betalen. Wordt de waterpomp na 5000 km vervangen dan moet er ook een nieuwe riem op. Als gevolg van een fluitende waterpomp is de riem bij mij bij 11000 km vervangen.

• remcora

Waar haal je vandaan dat de riem bij 60000 vervangen moet worden? Mijne is rond 20000 vervangen ivm een olielekkage. Nu zit er een sticker op dat hij bij 120000 vervangen moet worden. Ik ben overigens bij andere auto's ook gewend dat hij bij 100000 vervangen wordt, of 5 jaar. Zou nog maar eens informeren bij een garage.

• Barrabas

En zuigers die de hydraulische kleppen raken wat is dat dan?Een stoomboot?Denk niet dat je daar 5000km mee rondtoert.

• peter.h

Hi, Toine,

Bij onze Sandero moet de distributieriem worden vervangen op 90.000 km of als de auto 4 jaar oud is geworden.

Van mijn dealer heb ik een onderhoudsschema meegekregen. De z.g.n. ICM - origineel onderhoudlijst van Dacia.

Ze loggen dan in bij de fabriek en dan draaien ze het schema uit dat bij jou auto hoort.

Kenkteken, chassisnummer, afleveringsdatum en weet ik wat een gegevens daar op staan.

Dan moet de km. 90.000 of periode toch echt wel kloppen!

In mijn onderhoudsboekje ook nog nagelezen en dat komt overeen.

Met uitzondering van zeer extreme belasting. Heel veel korte ritten. (bestelwerk enz.) of zeer zware weersomstandigheden.

Dat zal de woestijn of noordpool zijn denk ik.

Groet, van Peter en Margot.

• toine60

Barrabas,

Blijkbaar kun je niet lezen. Als een riem knapt heb je motorschade. Als je de waterpomp niet vervangt kan binnen de 5000 km gaan lekken en moet de riem opnieuw vervangen worden. Volgende keer zal ik er een stripverhaal van maken.

Peter en Margot,

Zal ik zeker doen. bedankt voor deze tip.

Groetjes Toine

• toine60

Opel Astra 1.6 oudere modellen was 60000 evenals de Golf-motoren met lichte motoren en dieselmotoren. Zo zullen er wel meer merken en types zijn die niet de 100000 aanhouden. Zoals ik al zei het is motortype verschillend. Het kan zelfs zo zijn dat verschillende automerken die motoren van elkaar gebruiken (BMW-motoren en Audi motoren) andere intervallen gebruikt.

• RichardMCV

Iedereen die de Dacia nieuw heeft gekocht bij de dealer, heeft er ook een onderhoudsboekje bij ontvangen. Daar staat keurig in vermeld wat er bij welke km-stand gedaan moet worden aan onderhoud.

Bij mijn MCV staat het volgende vermeld: Distributieriem vervangen elke 120.000 km of 5 jaar van de motor 1.6 16v. Ik mag nog 60.000 km of 1,5 jaar voordat het zover is…..

Overigens doe ik het onderhoud nu zoveel zelf indien mogelijk en financieel nuttig. Als het paar een paar euro scheelt dan laat ik het doen…..

Ik weet nog niet of ik de distributieriem (en bijbehorende delen) zelf ga vervangen. hangt af van onderdelenprijs tov totaalprijs. In het dagelijks leven ben ik monteur en sleutel aan cnc-machines die ettelijke tonnen waard zijn dus een Dacia mag eigenlijk niet zo'n groot probleem zijn… ;)

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• Barrabas

Aha, IN GEVAL VAN BREUK draaien de zuigers tegen de kleppen,maar dat is niet alleen bij 16V's.