Tip: Onderhoud Airco (na ca 3 jaar)

• DerRudy

Beste Daciasten,

Voor de bezitters van een Airco de volgende tip:

Een Airco is nagenoeg onderhoudsvrij, maar jaarlijks verdampt er ongeveer 10 % van het zg koudemiddel, na ongeveer 3 jaar kan (theoretisch/praktisch) de capaciteit teruggelopen zijn tot ca 70 %.

Dat is ook zo,n beetje de grens waarbij de Airco probleemloos kan werken, het verlies van het koudemiddel zal dan dus aangevuld moeten worden om de koelcapaciteit en smering van de bv zaken als de compressor zo optimaal mogelijk te houden.

Bij mij was er slechts 60 % in het systeem (MCV van bijna 3 jaar), dus ik liep eigenlijk het risico dat bij het eerste gebruik van de Airco het systeem zou laten afweten.

Inmiddels is de Airco weer afgevuld (dus laat de zomer maar komen) op 100 % van zijn capaciteit (kosten € 100 inclusief Stek certificaat)

In het kort:

Het zg afvullen en Afpersen van het Airco-systeem valt namelijk niet onder het standaard onderhoudsprogramma dus is het wel zaak om dit onderhoud zelf (lees: optioneel) aan te geven bij bv bij een servicebeurt om verdere problemen te voorkomen.

• Rick

Hoi Ruud, volgens het Sandero onderhoudsprogramma van m'n dealer zal standaard na drie jaar het airco- systeem gereinigd en gecontroleerd worden.

• Barrabas

(tu)Goeie tip alvast nu de lente,zomer er hopelijk aankomt.Garagisten moet je altijd in de gaten houden,ha,ha,ha.En wanneer je airco vervelende geurtjes begint te verspreiden (niet die van Boer Harms) is het gewoonlijk te laat.:)

• DerRudy

@Rick,

Dat hoor ik graag dat dit soort (luxe) zaken niet vergeten kunnen worden.

• remcora

allereerst bedankt voor de tip. Ik gebruik de airco nauwelijks, wel maandelijks even aan. Ik vind dat het ontwassemen niet of nauwelijks beter wordt met de airco aan. klopt dit? Hij slaat dan wel aan, zie ik en hoor ik aan het toerental. Is dit herkenbaar?

• Pekkick

Normaal gesproken gaat het ontwasemen echt veel sneller. Alleen als de temperatuur beneden 3 graden komt, dan schakelt de airco uit ter bescherming tegen bevriezen van de condensor.

Heb je misschien de beluchting op recirculatiestand staan?

• remcora

nee, maar de temperatuur is natuurlijk niet al te hoog. Ik zal hem bij de komende beurt wel even laten nakijken. Bedankt voor de reactie.