geluid stuurbekrachtigingspomp

• stitch0709

Ik hoorde als ik buiten de auto stond een geluid van een hoogtoerig motortje, (zoiets als ruitensproeierpompje).

Bij controle onder de motorkap, constateerde ik dat het geluid bij de stuurbekrachtigingspomp vandaan komt.

Is het witte plastik reservoir bij de koplamp bestuurders kant.

Heb geen vergelijking, maar is dit geluid ook bij ander dusters waarneembaar. ???

• tonnie

rij nu n half jaar duster en geen enkel minpunt tot nu , dus ook dit geluid niet

• EvertK

Zie ook draadje: diesel-piep.

• Jacq

Ik heb het geluid ook. In het draadje diesel-piep verwijst Gerrit naar de review die ik op de autoweeksite over mijn MCV 1.5dci heb geschreven.

http://www.autoweek.nl/autoreview/25488/Dacia-Logan-MCV-15-dCi-70-Laureate

Het is een nadrukkelijk geluid afkomstig van de electrische stuurbekrachtiging. De dealer heeft in overleg met de importeur een isolatiekapje geplaatst. Dit heeft echter niet veel effect. Ik heb zelf contact met de importeur gehad hierover. Deze zegt dat het een producteigenschap is en daarmee is de kous af. Inmiddels ben ik wel aan het geluid gewend lijkt het, maar fraai is het niet.

Maar dan: ik ben sinds enkele maanden in het gelukkige bezit van een logan pick up met dezelfde motor. Deze heeft het geluid niet! Hooguit als je het stuur verdraait hoor je het zoemende geluid ietsje, maar dat is niets in vergelijking met mijn MCV. Dus dat het een producteigenschap is klopt niet helemaal… Ik zou zeker contact opnemen met de importeur: als er genoeg klachten over komen gebeurt er misschien toch nog iets aan.

Jacq

• stitch0709

hoi Jacq

Thanks, dit is de info die ik nodig had, zal contact opnemen met dealer, en daarna met importeur.

PS , las net in je review, dat je diesel een elektrische pomp heeft, en de benzine een hydrolische.

Nu betreft het bij mij een benzine duster. Maar volgens mij wel een elektrische pomp.

• gaeremynck

Mijn Duster is ongeveer 48 uur geleden geleverd. En ik heb dat geluid ook. Dacht eerst dat dit uit de zekeringskast kwam. Niet dus. Ik zal ook eens naar de dealer gaan.

• Vinnie

Mijn Logan Prestige 1.6 16v heeft dit systeem ook, ik heb er persoonlijk geen last van, de airco kan veel meer geluid maken.

Het is een hydraulische pomp (traditioneel) die door een electromotor wordt aangedreven omdat er aan de multiriem bij de motor kennelijk bij bepaalde modellen geen ruimte is voor een hydraulische stuurbekrachtigingspomp. Vandaar deze exotische electro-hydraulische oplossing :-)

Ik heb er in de auto nooit last van…..

• Morris

Tegenwoordig worden bijna alle auto's uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging. Dacia gebruikt echter nog steeds de hydraulische stuurbekrachtiging. De pomp die de vloeistof van de hydraulische pomp aandrijft, kan door de multiriem worden aangedreven of door een afzonderlijke elektrische pomp. Onafhankelijk van de wijze waarop de pomp wordt aangedreven, is dit hoorbaar. Vooral als je ver naar links of rechts instuurt. Dit is dus heel normaal.

Soms zit er lucht in het systeem en dan krijg je een soort krakend geluid. Mocht dit het geval zijn, en ervaar je dit als storend, dan wellicht een bezoek aan de dealer brengen.