bandenspanning Sandero

• bert1965

:)-D Hoi allemaal,in het het boekje staat dat de bandenspanning achter 2.2 bar moet zijn,en voor 2.0 bar.(185/65 15 inch).Nu lees ik op sommige internetsites dat je gerust 0.3

bar meer druk mag hebben,om zo de rolweerstand te verminderen en dus zuiniger te rijden?Is dit echter wel veilig?

• mcvjournaal

Het is veiliger als het rijden met te zachte banden, maar 0,2 bar extra vind ik persoonlijk voldoende. Je overdrijft niet en je rijdt niet snel met te zachte banden.

Zie ook: http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r=1&id=455049

Herke

http://mcvjournaal.punt.nl/

• remcora

een hogere bandenspanning verminderd de weerstand en het gebruik. Ik doe er al jaren min. 10% bovenop. Bij zware belading in de vakantie moet het volgens mij zelfs. Mijn vorige auto had hiervoor zelfs een ander schema.

Men zegt, anwb, dat een te lage spanning het verbruik met ongeveer 10 a 20 procent verhoogd. Zelf vind ik dat de auto dan ook minder grip heeft. 3 Bar is wel erg veel.

• wimpie

Er is een simpel ezelsbruggetje, te harde band, deze slijt meer in het midden (bol), te zachte band slijt aan de zijkanten (hol) bij normale belasting houd de fabrieksopgave aan, hard of zacht maakt geen hol uit.

• koekoek

Hallo

Al eens gedacht om je banden met stikstof te vullen , blijft zeer lang op goede spanning wordt ook minder warm , dus ook minder slijtage , kost ook niet veel.

Dirk

• GJvdZ

Waarom zou je internetsite (waar je uiteindelijk de meest ongecontroleerde onzin kunt spuien) verkiezen boven het advies van de fabrikant? Die laatste zal best wel weten waar hij het over heeft.

• Avaka

Ik begrijp best wat je bedoelt.

Maar dan zouden we net zo goed deze site kunnen sluiten. Als we alleen op de fabrikant gaan varen dan hoeven we ook geen tips en truks meer uit te wisselen.

Toch?

• GJvdZ

Qua onderhoud en bandenspanning kan je je m.i. maar het beste aan de voorschriften van de leverancier houden. De ingenieurs van de fabrikant hebben daar meer verstand van dan wij leken. Wat je verder wilt met de auto levert voldoende onderwerpen op om dit forum tot in lengte van dagen te vullen ;-)

• peter.h

Hi, GJvdZ,

Over het algemeen staat er zeer nuttige informatie op deze site.

Onzin vindt je overal. Ik ben Dacia gaan rijden na dat ik nuttige en enthousiaste verhalen heb gelezen. Ook op MCV journaal en Daciamodellen.nl

Inmiddels weet ik, dat een aantal bezoekers die ik bij meetings persoonlijk heb leren kennen over een enorme technische kennis beschikken.

Avaka en Richard en Herke zijn daar voorbeelden van.

Je bandenspanning iets hoger zetten dan de fabrieks opgave kan best. Doe ik ook als ik met de caravan op reis ga.

Het comfort is dan wel iets minder doordat je wat meer merkt van oneffenheden.

Groet uit Alphen aan den Rijn,

Peter en Margot.

• HenkM

Hmm, wel grappig dat toen ik de Duster controleerde deze bleek te zijn afgeleverd met 2,3 bar (rondom) terwijl 2.0 in de deur staat.

Ondertussen heb ik tussen 2,0 en 2,7 geprobeerd en 2,3 / 2,4 blijkt optimaal qua comfort en wegligging (Conti's). De winterbandjes (Goodyear) voelen zich het prettigst bij 2.5 bar.

De conti's vertonen bij 2,0 bar beduidend meer onderstuur en bij 2,7 zijn ze minder comfortabel en lijken bij oneffenheden in de bocht te “stuiteren”.

De Sandero van mijn schoonmoeder voelt zich bij 2,2 bar rondom uitstekend aan.

Metingen zijn uitgevoerd met een geijkte manometer.

Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen