Stipje op velgen.

• Jubbels

Vandaag weer de zomerwielen op mijn MCV gemonteerd.

Wat mij opviel dat er op de (originele stalen) velgen bij één boutgat een groen stipje staat en richting het volgende boutgat halverwege ook een groen streepje staat. Tevens zit er op één wielbout ook een groen stipje.

Dit is zo bij alle vier de wielen.

Op de naaf is geen enkel boutgat gemarkeerd.

Iemand een idee?

• LED-Lightning

Ik had dat bij mijn Sandero Stepway ook, is een soort van verzegeling vermoed ik die verband houdt met garantie of zoiets. Maar ik zou het vreemd vinden dat je je wielen niet los zou mogen draaien of verwisselen ivm garantie.

Wie weet heeft iemand hier een sluitend antwoord op

• Ben

Hoi,

Deze stippen en verfstreepjes zie je bij veel merken.

Je vindt ze op heel veel onderdelen.

Ik denk dat de eindcontroleur deze aanbrengt bij de controle.

Gr. Ben

• gregor

het is inderdaat voor de eindcontroleur die kan zien of de bouten aangedraait zijn

heb ik hier ook op mijn duster velgen zitten

gewoon eraf gehaald met terpetiene en toen in de auto was gezet weer

heb zelfs nieuw bouten besteld voor mijn zomerbanden

kan ik mooi die anderre bij de winte banden laten

• LED-Lightning

Aah dus dat is het, lijkt me een prima verklaring hiervoor inderdaad!

• Jubbels

OK, bedankt allemaal.

Weten we nu wel dat de controle voldoende is.

• remcora

Kijk maar eens onder de motorkap. Alle vloeistofhouders zijn gemerkt met een groen streepje verf. Is gewoon een controlemerk.

• frans5

Hoi “Jubbels”

Dat is idd een controle merkje af fabriek dat deze wielbouten zijn gecontroleerd.

Wel moet je er op letten dat als je de velgen zou demonteren voor bv zomerbanden met velgen of andersom, je aan de binnenkant op de band met een merkkrijtje aangeeft op welke wielnaaf deze velg en band hoort, want soms krijgt men onbalans als men de velgen zomaar verwijdert heeft en later bij montage niet meer weet welke velg en band waar onder de auto was gemonteerd.

Uiteraard heb ik het over goed uitgebalanceerde velgen met banden !!

• Jubbels

Uiteraard heb ik dmv een sticker aangegeven waar dit wiel thuishoort. Ook ivm de rolrichting.

Ik heb zelfs de stand van de velg op de naaf aangehouden zoals die er origineel opzaten. (krijtmarkering)

En inderdaad, die groene markeringen zie ik ook onder de motorkap bij alle vloeistofreservoirs.