Wat is de norm voor het koelvermogen van de airco in MCV

• DaciaFanVan

Dan ben ik blij dat ik geen airco heb genomen……. als ik Frans en andere zo hoor die niet zo positief zijn….

In mijn oude wagen had ik wel airco maar die ging bijna nooit aan terwijl deze wel goed werkte.

Zoveel warme dagen hebben we niet in NL.

Airco is wel handig voor de mensen die op vakantie gaan naar warme landen en voor mensen die lange ritten moeten rijden

• Mark L

Mijn ervaring is dat de airco goed werkt tot ongeveer 30 graden buitentemperatuur en dan staat de blower op standje 1, éénsmaal daarboven moet de airco wel flink trekken en gaat de de blower richting standje 2 en soms 3 om het fris te houden. Als de wagen flink is opgewarmt duurd het wel even voor je de warmte buitenkrijgt, dat ging bij de Skoda rapper. Airco vind ik geen verloren investering, buiten dat het aangenaam blijft in de wagen bij lange ritten en warm weer help het ook om de ruiten vochtvrij te houden.

• Macia

Hallo Dacioot,

Jou ervaring lijkt een beetje op wat ik denk waar te nemen.

Ook de 6 graden die je noemt komt mij bekend voor.

Bij onze vorige Berlingo was de koeling ook niet erg sterk maar werd goed bevonden omdat de arico nog net in staat was om 6 graden van de buitentemperatuur af te halen.

In de praktijk betekende dit dat je de auto met warm en zonnig weer (25+) alleen op de langere ritten koel kon krijgen met een ventilator op de hoogste stand en binnencirculatie.

Jammer, je hoopt toch altijd bij een nieuwe auto dat de airco super koud is. Als je dat te koud vind is er namelijk altijd genoeg restwarmte van de motor om het aangenaam te maken.

Nog wel, zolang we nog niet elektrisch rijden :)

Helaas verder nog van niemand de echte norm vernomen volgens technische specificaties, die moeten er toch zijn zou je zeggen………

• Peter R

Met dank aan google:

Bij een extreem hoge buitentemperatuur kan het beste de ventilatiestand van “fresh air” naar “recirculation” worden omgeschakeld. Als de stand “fresh air” ingeschakeld blijft, moet de buitenlucht steeds worden afgekoeld. Daardoor gaat de capaciteit van de auto airco tekort schieten en kan het interieur onvoldoende worden gekoeld. In de stand “recirculation” circuleert de lucht binnen de auto, waardoor het aircosysteem een veel lagere temperatuur kan bereiken.

Is het erg warm, zet dan voor vertrek eerst alle ramen en deuren open, zodat de grootste warmte weg kan en de compressor minder hard hoeft te werken.

Eenmaal op temperatuur, weer zorgen voor "fresh air''.

De airco ontvochtigd bovendien de lucht, waardoor het minder klam aanvoelt.

De (te) koele lucht eventueel verwarmen met de verwarming.

Gegarandeerd resultaat.

Geen overbodige investering dus.

• remcora

helaas, maar ik ben ook niet zo tevreden. Hij koelt wel, maar langzaam. Ook het ontwasemen gaat traag. Na de aankoop is de auto al teruggeweest. De pomp draaide wel, maar hij gaf geen koude lucht af.

Nu gebruik ik hem zeer weinig, deels vanwege het toenemende gebruik en deels omdat ik het effect minimaal vind. Bij de volgende servicebeurt moeten ze er nog maar eens naar kijken.

• Avaka

Ik gebruik de airco juist heel veelvuldig. Eigenlijk alleen als het vriest niet. Bij mij komt er binnen 30 seconden koude lucht uit. Bij verwarmen doe ik met de kachel. Ontwasemen gaat ook heel snel. Mijn MCV is van binnen dan ook kurk droog en nooit last van beslagen ramen.

• Frank16V

Wij zijn zeer tevreden over de airco in de MCV. Prive rijden wij een kleine 10.000 km per jaar, zakelijk tip ik de 80.000 km aan. Altijd in auto's met airco, nu al een jaar of 14. Ervaring genoeg lijkt me - en over de airco van de MCV ben ik echt dik tevreden. Vergeet niet dat een MCV een enorm volume heeft en dat dat nu eenmaal iets langer duurt en dat het een handbediende airco is en geen vol automatische climate-control.

• RichardMCV

Hier precies zo. De Airco staat bijna altijd aan. Is ook vlug “op temperatuur”. Bij hele warme dagen moet je de Airco natuurlijk wel even tijd geven om te gaan koelen.

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• Peter R

Vandaag weer lekker gekoeld (buiten 26 graden, binnen veeeeel warmer), dus als je ervaring niet goed is, dan toch even terug naar de garage,

• Ronald-2008

Bij ons voldoet de airco prima.

Het duurt wel even voordat de hele auto koel is in de zomer. Maar ja, als er ook nog eens 6 mensen met hun warme lichamen bij ons inzitten, dan valt er heel wat te koelen.

Na verloop van tijd moet ik zelfs af en toe de airco uitzetten (spaart benzine) of zet ik de verwarming er bij aan.

Ik merk wel aan de motor dat die 't zwaarder heeft als de airco aanslaat ( MCV 1.6 16v ).

Verder ben ik nog steeds heel tevreden met onze MCV. Nog even en dan mag hij (zij?) voor de 30.000 km beurt naar de garage.

Van de zomer weer lekker met de MCV op stap! … was 't al maar zover … zucht … (:D