Gold cruisecontrol en koppelingbeveiliging

• DerRudy

Is het niet zo dat de koppeling-beveiliging toch optioneel is?

Namelijk bij een automaat ontbreekt simpelweg deze koppeling.

Maar ik ben er mee eens dat een dubbele beveiliging natuurlijk altijd beter is dan slechts een enkele beveiliging.

Het aanbrengen van een schakelaar (denk aan bv een Reed-schakelaar) dat zijn toch werkzaamheden die (achteraf geplaatst) soms wat moeilijk (lees: degelijk/betrouwbaar) zijn te plaatsen.

Mgr.

Ruud

• EricNL

Hoi Ruud,

De koppelingbeveiliging moet erin zitten. Dat staat vast, zonder kijf. Je hebt gelijk, een automaat heeft geen traditionele koppeling. Een vloeistofkoppeling ontkoppelt niet en zal dus ook niet voor problemen zorgen. De verbinding met de aandrijflijn blijft vrijwel altijd behouden. Omdat een automaat zelf geleidelijk overschakelt wordt de overbrenging nooit geheel verbroken.

Bij een handgeschakelde auto zonder koppelingbeveiliging zal de auto plankgas geven als je de koppeling intrapt. De elektronica begrijpt het niet, de kabel wordt aangetrokken maar de snelheid gaat niet omhoog, daarom zal hij de gaskabel nog verder aantrekken. Tot zover alleen de theorie. En ook geen echte problemen.

Als je wilt op- of terugschakelen zonder koppelingbeveiliging gebeurt dit. Het toerentalverschil van de motor met de versnellingbak wordt hierdoor erg groot. De volgende of vorige versnelling wordt gekozen en weer gekoppeld. Omdat het verschil in toerental zo groot wordt zal de koppeling flink op zijn donder krijgen. Natuurlijk met het risico dat de koppeling ontploft of in de fik vliegt. Ja, het lijken sprookjes maar de koppelingbeveiliging is nodig voor een cruisecontrol. Zonder koppelingbeveiliging kan je ook best cruisen maar heeft dan wel aangepaste procedure voor het schakelen nodig, anders geeft dit bovengenoemde problemen. Een slippende koppeling slijt hard en wordt gloeiend heet. Dat wil je niet in je auto hebben.

Daarnaast is het zo dat in de set van de goldcruise de schakelaar voor de koppelingbeveiliging erbij zit, dus van achteraf ge-“knei” is geen sprake. Er zijn aansluitingen voor de koppelingschakelaar op de regeleenheid. Daarom is het des-te vreemder dat in dit geval gewoon de procedure niet is aangehouden volgens fabriekvoorschrift. Ik zou graag de importeur van de goldcruise om commentaar vragen over dit onderwerp. Iedereen heeft een eigen mening, en ja, het werkt toch! Dat klopt maar de indianen gaven toch ook berichten door door rooksignalen.. Dat is nu toch ook mogelijk! Niemant die dat doet, dus waarom zou je wel met een goldcruise, notabene een dure cruisecontrol, gaan rijden zonder koppelingschakelaar? Mijn mening is duidelijk. Echt een prutser die hem heeft ingebouwd. Ook een prutser die aan de receptie deze klacht niet goed oplossen wil. De werkplaatschef ook die geen goede eindcontrole heeft uitgevoerd. Bij de aflevering van een Dacia, mag je zeker wel een hogere kwaliteit en betere dienstverlening verwachten dan in dit geval ter sprake komt.

————————————————————————————————————————————————–

Follow up..

De vraag waar alles om begon was deze.

"Beste forumleden,

Ik rijd sinds kort in een Dacia logan mcv met achteraf gemonteerde Gold cruisecontrol.

Wat mij verbaast is dat de cruisecontrol niet af-slaat indien de koppeling wordt ingetrapt.

Dit was bij al mijn vorige auto's wel het geval.

Is dit normaal of moet ik ermee terug naar de dealer?"

Vol onbegrip over de reactie van Delly hieronder ben ik. Sorry hoor. Soms heb je dat he. Natuurlijk Delly, mag je zelf kiezen of je het zo laat of dat je het laat aanpassen. Het probleem is pas een probleem als je iemand anders in je auto laat rijden of als je hem gaat verkopen. Dat jij overweg kan met de huidige procedure is goed. Tenslotte ben jij ook degene die in de auto rijdt. De orginele set voor de Dacia Logan EN Sandero omvatte bij mij (2009) wel degelijk de koppelingschakelaar. Volgens mijn informatie is de set tussentijds niet aangepast. Ik begon bijna te twijfelen of het een af fabriek koppelingschakelaar was of een uit de set van goldcruise, daarom ben ik meteen bij mezelf gaan kijken. De goldcruise die ik notabene zelf heb ingebouwd had weldegelijk een koppeling schakelaar in de set zitten en hij zit ook gemonteerd. Hij wordt doorgelust vanaf de remlicht schakelaar dus een extra aansluiting op de regel-electronica is niet nodig. Ook in mijn montage handleidingen vond ik iets opvallends. Op de beschrijving van de AP-300 staat dat de koppelingschakelaar optioneel is. Dat komt omdat dit een universele set is. Die kan ook in een automaat toegepast worden en ja, als je geen koppeling hebt, kan je hem ook niet aansluiten.

In de merkgebonden aanvulling voor de Dacia wordt duidelijk omschreven dat in het geval van een Logan of Sandero de koppelingschakelaar gemonteerd dient te worden die in de set zit. De ‘garage’ die je geholpen heeft, tsja, wat zal ik zeggen… #@$#@!%$#. Ik kan er gewoon niet tegen als mensen voor de gek gehouden worden. Omdat je niet zelf de set hebt ingebouwd lijkt het me voorbarig om zo overtuigd te zeggen dat de schakelaar echt niet in de set heeft gezeten. De GoldCruise is in mijn ogen een cruisecontrol die waar voor zijn geld geeft. Bovendien een complete set levert met op maat gemaakte steuntjes en boutjes en moertjes, zelf hoef je alleen gereedschap misschien een soldeerbout te hebben. Omdat alles zo compleet is lijkt het me des te vreemder als de koppelingschakelaar is komen te vervallen.

Ik zie maar al te vaak zo'n goedkope WAECO van 150 euro en ben dan blij dat ik daar niet voor gekozen heb. De bedieninghandle CM-25 als ik mij niet vergis van 100 euro is ook zijn geld waard en voorziet in erg veel bediengemak. De steun die in mijn set zat voor de koppelingschakelaar was lastig vast te zetten en vergde eigelijk 4 handen op de plek waar ik met moeite 3 vingers kon krijgen. Geduld en inventiviteit hebben mij geholpen bij het vastzetten van deze steun.

In de bovenstaande berekeningen over geld verdienen met je cruise control, tsja, wat ik eigelijk mis in die berekening is het comfort dat je hebt van een cruise control. Aangezien de goedkoopste versie van een Dacia zelden gekocht wordt begrijp ik dat een airco, LPG installatie, autoradio en laureate of ambiance versie wel het extra geld waard zijn maar een cruise control moet zichzelf ineens terugverdienen. Enige wat ik daarover nog kwijt wil door mijn eigen garage-ervaringen is dat een airco in veel gevallen nog flinke kosten met zich mee kan brengen. Een defecte pomp, leiding, verdamper of condensor is niet alleen erg prijzig maar kost ook nog eens een hoop arbeidsuren om te vervangen. Zeker door het niet-toepassen van een interieurfilter in de kachelunit (Ik hoorde dat die tegenwoordig wel toegepast wordt) is aluminiumrot vrijwel gegarandeerd en kunnen nog wel eens een chronisch probleem gaan opleveren in de toekomst. Ik was al blij dat ik hierover tot nu toe nog niemand gehoord heb, een jaar of 5 houden ze het dus wel uit.. Nee, als Nederlander zijn we niet zo zuinig als dat we onszelf zien. We trappen blindelings in deze valkuilen. Ik weet gelukkig dat ik veel zelf kan doen, dat maakt veel goed. Voor ons was de reden voor onze MCV ook niet in eerste instantie om een goedkope auto te hebben. Wij moesten met ons gezin van 6 personen + schoonzoon gewoon een 7 persoons auto. We wilden graag zien wat de Dacia ons te bieden had. Dat was ruim voldoende en spijt van de aanschaf van onze auto heb ik nog niet gehad, wel van de diverse garages waar ik al geweest ben en niet de gewenste service ontving. Dat zie ik steeds vaker. Misschien is de tijd gekomen om hier een blacklist EN whitelist van garages te maken. Ik zie maar al te vaak dat garages knullig werk leveren en de volle mep, of meer, berekenen. Echt schandalig. Mocht je goede of slechte garage ervaringen willen delen dan mail mij gerust via mijn profiel met een privé bericht.

Voor mij is dit topic “Case Closed” want wat ik vind heb ik gezegd, niets meer aan toe te voegen en anders ga ik off-topic.

• DerRudy

@EricNL

Helemaal gelijk, dat schakelen zonder die beveiliging dat is vragen om problemen.

We zijn eruit: bij een handgeschakelde wagen is dit toch echt een MUST….

mgr

Ruud

• Avaka

Meerdere topics (ook deze) lezen momenteel een beetje vreemd omdat enkele dagen geleden een user permanent van dit forum is verwijderd. Zijn reacties zijn weg maar de antwoorden daarop staan er nog. Daardoor staan sommige reacties op een vreemde volgorde en leest dit onsamenhangend. Dat is op zich jammer maar als iedereen zich dat realiseert is er niks aan de hand.

Wat betreft de ontkoppelings beveiliging ben ik benieuwd wat delly nu uiteindelijk gedaan heeft. Mogen we dat nog van je vernemen?

• EvertK

Ook geheel mee eens!

Jij!! kunt dan misschien goed omgaan met dit gemis, maar als een ander/familielid de wagen leent kun je toch rare dingen krijgen.

• delly

zo, inmiddels ruim 5000 km gereden.

oa trip naar zuidfrankrijk.

ik rij als het ff kan op de cruisecontrol.

ik heb nog steeds geen koppelingsbeveiliging en heb hem eigenlijk ook niet gemist. is geen noodzaak dus. Bij de originele dacia logan mcv aansluitset van de gold cruisecontrol wordt GEEN koppelingsbeveiliging geleverd die je moet aansluiten.

Ik laat het dus gewoon zo.

bedankt voor alle reacties

• Demietri

Een C.C. moet drie beveiligingen hebben. NL. motorvacuum, rempedaal en koppelingspedaal.

Daar is niets optioneel aan.

Als de koppelingsschakelaar er af valt, werkt de hele C.C. gewoonweg niet, of valt netjes uit.

Net als bij het in trappen van het rempadaal of het wegvallen van het motorvacuum. (het T-stukje dat in de vacuumleiding onder het luchtfilter gaat.

Absoluut GEEN OPTIE.

Lekker terug gaan en goed laten aansluiten. Is een lastig klusje, maar wel verplicht.

succes

• Demietri

Laat iedereen zich nou aan de regels houden.

Een koppelingsschakelaar, is overigens ook GEEN OPTIE!!!!!

Die zit in de verpakking en hoort bij de type goedkeuring van het apparaat.

Zonder de schakelaar, is de CC niet goedgekeured voor de EUROPESCHE markt.

Het ding is onderdeel van de set.

Een meerprijs (optie) zou in de montagekosten kunnen zitten. Wat overigens ronduit belachelijk is, omdat zonder de schakelaar de cc niet een volledige CC is en de naam Cruise Control dus ook niet mag hebben.

Veel succes met een incompleet product en ik hoop NOOIT voor jullie te rijden.

Ga toch maar de schakelaar (laten) monteren.

Zoek maar ergens op het internet. het staat vast wel ergens in de wet omschreven.

(Ik rijd trouwens met een zelf ingebouwde Waeco CC. (de goedkoopste die ik kon vinden en waarvan de bediening (bijna) perfect past op het middenconsole bij de kop houders direct onder de knop van de parkeerrem.)

• RichardMCV

Bij Waeco is deze schakelaar standaard aanwezig in het pakket. Dit is echter niet het geval bij Gold Cruise.

Als je de handleiding van de Golf cruise AP300 - AP500 bekijkt, dan zie je daar dat een koppelingsschakelaar OPTIONEEL is.

Kijk maar eens op pagina 10, hier staat het aansluitschema. De bedrading van de koppelingsschakelaar is hier gestippeld…

Het hangt ervan af waar het CC haar signalen vandaan krijgt. Er wordt vermeld dat de koppelingsschakelaar niet nodig is

bij een toerental-aansluiting…..

handleiding Gold Cruise

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl