Buiten temperatuur meter en huidig verbruik mogelijkheden in boordcomputer

• EricNL

Zijn er nog mensen die ideeen hebben over de mogelijkheden van een buiten of binnen temperatuur meter, liefst in de boordcomputer (mcv april 2009) Ik kan me namelijk voorstellen dat de functies hiervoor wel in de combiklok zijn opgenomen maar niet aangesloten. Is er iemand die de volledige specificaties van de combiklok weet en wil delen? Mail mij dan gerust.

• midget

ik heb een los temperatuurmetertje bij de lidl gekocht nog geen 5 euro die meet binnen en buiten temperatuur, Zit bij mij links op het dashboard van mijn dustermet een stripje dubbeltape draadje kan via het rubber bij de deur naar de motorruimte je hoeft helemaal geen gaten te boren of dingen los te halen en het buiten zendertje gewoon onder een bestaant schroefje aan de voorzijde.

• willem

Zo heb ik het ook gedaan, met een losse temperatuurmeter.

Wat ik wel echt mis, is het actuele verbruik.

Ik heb een mail gestuurd naar Dacia of het nog aangepast kan worden door bijv. een software update, maar nog geen antwoord gehad.

• Hans

Even voor een rit de computer resetten en dan is het actuele verbruik te zien.

• willem

Dat is geen oplossing, maar een paardenmiddel en niet erg nauwkeurig.

• Frank16V

Nou ja, paardenmiddel, niet erg nauwkeurig… Ik mijn vorige ‘auto van de zaak’ zat wel een actueel-verbruik functie op de de boordcomputer, maar daar heb je niet zo heel erg veel aan. Immers, op het moment dat je het gas ook maar een beetje loslaat raak je in een jubelstemming en zodra je het gas weer verder intrapt verdwijnt dat gevoel weer als sneeuw voor de zon. Na ca. 200.000 km tegen dat metertje aan te hebben gekeken kwam ik tot de conclusie dat je er niet veel aan hebt omdat je jezelf ermee voor de gek houdt - in de regel is het zo dat je, op het moment dat je via het tiptoetsje die functie gaat oproepen, onbewust het gas een beetje loslaat. Net als een beller die met 100 km/u op de linkerbaan rijdt.

In de MCV ga ik nu heel bewust om met de verbruiksmeter. Heel bewust het nieuwe rijden toepassen bijvoorbeeld, et voila, een prachtig gemiddeld verbruik bij thuiskomst. En daar gaat het immers om.

• Eugenius1960

Hallo luitjes,

Wie gek is op metertjes e.d. moet hier eens naar kijken.

http://www.target-automotive.nl/Nieuws/Algemeen/Garmin-Ecoroute-HD-OBD-diagnosecomputer-voor-uw-Garmin/menu-id-167.html

Helaas not compatible with Renault vehicules.. volgens Garmin.

• willem

Zag ik van de week ook, omdat ik toevallig net een nieuwe Garmin heb gekocht.

Zat er kwijlend naar te kijken, tot ik het regeltje zag, ….niet voor Renault motoren.

• Barrabas

Tja,waarom maken ze buitentemperatuurmeters ook alweer?Maak je vinger nat,steek hem buiten en je weet de temperatuur en ook nog meteen de windrichting.Man,man,man toch.Trouwens die sensors zitten niet bij de motor of in de rijwind,maar achter de voorbumper,deurscharnieren of binnenkant spiegels of achteraan verwerkt in de achterruit enz.

• EricNL

Ja, ik begrijp het wel. De inlaatluchttemperatuursensor vind ik representatief voor de buitenlucht. Een thermometer geeft ook in de schaduw de temperatuur aan maar niemand gaat op een lekker zonnige dag in de schaduw zitten. Daar heb je dus ook niks aan. Nee, zou leuk zijn om te zien wat je airco doet in combinatie met binnen en buitentemperatuur.

Actueel verbruik, ben ik voor een groot deel van de eerdere reacties mee eens. Toch vind ik dat de verbruiksmeter na lange tijd erg traag reageert. Dan wil ik graag toch weten of ik boven of onder dat gemiddelde rijd. Verder reset ik hem bij elke tankbeurt.

Ik zit qua verbruik eindelijk wel onderin het segment van het verbruik dat wordt aangegeven op de site. Eindelijk na 60.000 km. De eerste 40.000 km deed hij het verbruik echt wel slechter dan ik verwachtte. Nu draait dat eindelijk een beetje bij, ook al heb ik met echt stadsverkeer nog maar eenmaal de 5.8l/100km aangeraakt. normaliter licht het echt tussen 6.9 en 7.3L/100km

Wijken jullie verbruiken erg af?

Over dit verbruik en temperatuur moet ik zeggen dat het mij niet verbaasd zou hebben als dit softwarematig aan te zetten was via uitleesapparatuur, weet iemand daar iets over? Ik was namelijk niet van plan verder nog metertjes weg te hangen. Als het mogelijk is wil ik dit weergegeven hebben in de combiklok. Anders hoef ik het niet. Toch bedankt voor al jullie reacties.