Permanente plus bij 13 polig stekker

• stitch0709

Hallo,

Ik heb de originele trekhaak en 13 polig Jeager laten monteren bij aflevering.

Nu tijdens monteren van Jaeger stekker aan mij caravan, kom ik erachter, dat ik geen stroom op mijn permanente plus heb zitten.

Dus dan altijd eerst checken of zekering niet defect is. Kan ik helemaal geen zekering vinden. Op plek in zekeringkastje, waar hij zou moeten zitten, zit niks.

Wie heeft er ook een originele trekhaak plus bekabeling en kan mij vertellen op hij wel permanente plus heeft en waar de zekering hiervoor zit.

Heb al in de inbouwhandleiding gezien dat er een gele + en een rode + moeten zijn, een geschakeld via contact, en de ander permanent.

ps betreft Duster

• motorboom

Rood is permanent en geel geschakeld +

Ik heb zelf ook 13 polig en de permanent plus met zekering rechtstreeks aangesloten op accu.

kan zijn dat de plus alleen met contact uit werkt, als de orginele kabel hiervoor is aangesloten. Was bij mij een optie en heb die er niet bij gekocht maar zelf de draden getrokken.

stekker hiervoor zit links achter in de auto.

• Mark L.

Op mijn MCV was er totaal geen 12 volt voorziening aanwezig voor de caravan, de dealer heeft een gezekerde draad getrokken vanaf de accu (éérste 7 polig later omgebouwd naar 13 polig). Geschakelde 12 volt draad heb ik nooit laten trekken, was volgens de dealer een flinke klus die toch wel wat ging kosten.

• motorboom

Geschakelde plus moet bij jaeger anders werkt de kast voor knipperlichten niet.

• Mark L.

Bij mij werken de knipperlichten normaal, ook in de caravan werkt de volledige 12volt (verlichting, ijskast, sanitair). Vanaf stilstanden onderweg langer dan 15 min. zet ik de ijskast uit in de caravan, maar in princiepe kan ze 1 u. op de accu van de wagen werken zonder startproblemen te krijgen.

• stitch0709

Vandaag door Stam Amersfoort , weer goed geregeld.(tu). Rode en gele draad waren niet aangesloten, moet nl extra draden met 15 amp zekering worden getrokken ergens vandaan.B)-

Maar direct afspraak om alsnog te doen. Dus net voor het Duster treffen in Duitsland mijn koelkast werkend via autoaccu :)-D

• pien

Dealer geeft aan om van 7 naar 13 polig te gaan, kost wel 1 1/2 uur om te monteren,is dit niet erg duur? ( 175 euro)

• stitch0709

Bij mij was als bij aflevering een 13 polig gemonteerd, alleen de permanente plus was nog niet aangesloten.

Alleen deze draad was al een uur werk. Dus vind ik het een redelijke prijs, , wel inclusief materialen.

• michel

Hallo, ik zit met hetzelfde probleem, maar wel het volgende gevonden.

In de auto moet een relais gemonteerd worden dat bekrachtigd wordt door het contact en waarvan het maakcontact in de draad voor de voeding van de koelkast is opgenomen. (Pen 10) Het relais moet minimaal 10 Ampère kunnen schakelen. Een standaard mistlamp relais voldoet. Het relais voorkomt dat de autoaccu leegloopt via de koelkast als de motor stil gezet wordt. Dat kan erg snel gaan, een volledig geladen en in perfecte conditie verkerende accu is in een paar uur leeg. Bij een wat minder goede accu kan men na een half uurtje winkelen al in de problemen komen. Het afschakelen bij stilstand betekent natuurlijk wel dat de koelkast dan ook niet meer koelt. Maar als de deur dicht blijft, warmt de koelkast niet zo snel op en liever een iets minder koud biertje dan niet meer op eigen kracht weg kunnen komen van de parkeerplaats bij de supermarkt.

1. Richtingaanwijzer links

2. Mistachterlicht

3. Massa voor de contacten 1-8

4. Richtingaanwijzer rechts

5. Achterlicht, zijlichten en kentekenverlichting rechts

6. Remlicht

7. Achterlicht, zijlichten en kentekenverlichting links

8. Achteruitrijlicht

9. Permanente stroomdraad / laaddraad voor caravanaccu

10. Plus geschakeld via contactslot (voor koelkast)

11. Massa voor contact 10

12. Datalijn

13. Massa voor contact 9

Ook het zekeren moet niet vergeten worden. Breng twee zekeringen aan in de auto, zo dicht mogelijk bij het punt waar de aansluitingen op de electrische installatie van de auto zich bevinden. Zeker de voeding voor de koelkast (pen 10) af met 16 Ampère. De constante stroomdraad (pen 9) met 8 of 16 Ampère afzekeren in geval er 2,5 mm² draad gebruikt wordt en met 30 Ampère bij 6 mm². Het is een goed idee de zekering van de constante stoomdraad los te nemen als de constante stroomdraad langere tijd niet gebruikt zal worden. Bijvoorbeeld als de caravan in de winterstalling staat. Een contact dat onder spanning staat zal eerder en makkelijker corroderen dan een contact dat niet onder spanning staat. Door de zekering, en daarmee de spanning, weg te nemen, is er minder kans op corrosie.

• michel

Sorrie voor het voorgaande bericht,had de reacties niet gelezen.

Bij mij hetzelfde probleem.Ben er net achter gekomen dat draad op pool niet niet aangesloten zit en ook niet aanwezig is in de stekkerdoos.

Stekkerdoos openen en controleren.

Succes.