Roestvorming op remtrommel na 5 weken

• Macia

Beste allemaal,

We hebben een Blackline omdat alleen deze serie in oktober 2010 kon worden besteld met de 1.6 16v.

De Blackline heeft lichtmetalen velgen waardoor je de trommels van de remmen achter goed kunt zien.

Vanmorgen ontdekte ik roestvorming op deze zwart geverfde trommels, en das best snel (auto is op de weg sinds 2 april).

Nu denk ik dat roestige trommels straks niet echt een mooi gezicht zijn. Zeker omdat de rest van de auto strak zwart(lakkleur) en zilver (velgen) van kleur is.

Wat denken jullie? Garantiepuntje of aankomende hobbyklus met warmte bestendige trommelremverf.

Groetjes Macia

• RichardMCV

Hoi Macia.

garantiepuntje zal dit vrees ik niet worden. hoewel dit er niet zo mooi uitziet is het een vrij normaal verschijnsel. remtrommels vertonen al snel roest. Al sinds 2008 werk ik jaarlijks de remtrommels bij. Dit jaar overigens voor het eerst met Hammerite uit een spuitbus. eens kijken hoe lang dat stand houdt.

één en ander van mijn werkzaamheden kun je zien op onderrstaande link:

zwartmaken van remtrommels

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• remcora

als je in de auto zit, zie je het toch niet. Roest op de trommels is normaal.

• Macia

Dank voor de reacties, ga eens bedenken wat ik ga doen.

Had eigenlijk geen nieuwe auto gekocht voor de hobby.

Eerst laten roesten en eens kijken hoe storend het eruit gaat zien, '

hoewel ik vermoed dat het dan nog verwijderen van de roest nog een hele klus gaat worden.

De remtrommel heeft een soort van koelribben, dus allemaal opstaande randjes en hoekjes……….

• EricNL

Hoi Macia,e

Ja, het staat wel in de vorige reacties maar ik zal het proberen anders te zeggen. Door te remmen worden je remtrommels erg warm. Dat gaat erg snel. Zeker als je een enthaussiaste remmer bent kunnen sommige remtrommels tegen het gloeien aan komen qua temperatuur. Dat zal nog sneller gebeuren als er een coating over de remtrommels zit. De remtrommel kan zijn warmte niet goed afvoeren en de verf die je erop doet heeft hieronder te lijden. Hij zal eraf gaan. Hoe? Nou, afbladderen of verschrompelen of in de hens. Dat laatste is wel een extreem geval maar niet onmogelijk.

Kortom, je verf gaat eraf en je hebt weer roest. Als je veel waarde hecht aan uiterlijk had je dit al uit het verleden van diverse dacia sites terug kunnen vinden. Daar heb je nu niets aan natuurlijk he. Er zijn wel andere oplossingen die ik ken. Ik weet niet of die voor Dacia beschikbaar zijn, maar is misschien het opzoeken waard. Zo bestaat er een zwarte rubber of kunststof mal die je tussen je wiel en remtrommel monteerd. Daarmee voorkom je remstof op de velg, je ziet de remklauw of in dit geval je remtrommel niet. De geavanceerde versie van die mal heeft ook ventilatiegaten die onder het rijden open klappen zodat je meer koeling hebt. (zoek in google-afbeeldingen op : “velg remstof”, de schijf is dat wat ik bedoel. Verder heb ik weleens gehoord dat een RVS-legeerde remtrommels bestaan maar betwijfel of dit echt mogelijk is, ik heb het zelf niet eerder gezien en zou zelf denken dat dit het remgedrag sterk beinvloed.

Wie weet zijn er wel meer oplossingen. Persoonlijk denk ik dat het loont om een duurzame oplossing te kiezen.

Succes!

• remcora

lekker laten roesten. Wie let daar nu op en de stukjes die je tussen de velgdop ziet zijn toch klein. Let maar op, alle trommelremmen, van ieder merk, zijn gewoon roestkleurig. En heb je schijven, dan roesten die ook na een paar dagen stilstand.

• Barrabas

:D Een oldtimer hebbende roest die al 50 jaar en remt nog steeds perfect.Of was/is het materiaal van vroeger toch beter? :):)

• Henkes

Mijn trommeltjes willen na de winter ook verkleuren in een roestbruin kleurtje.

Omdat ik de winterbanden met stalen velgen toch verwissel in het voorjaar met de lichtmetaal zomerbanden, ga ik even met staalborsteltje op boorkop over buitenkant trommels, om ze dan vervolgens even over te spuiten met Hammerite

Nu voor de tweede keer gedaan na de winter en zo heb ik in de zomer altijd een mooie frisse remtrommel achter de velgen.

Als je normaal remt heb ik nog nooit kunnen ontdekken dat de trommel zijn warmte niet kan afvoeren.

Veel succes.

.