Optrekken in 2e versnelling?

  • Patrick 4x4

    Zoals iedereen weet zit op de Duster 4x4 een 6-versnellingsbak, dit in verband met het nabootsen van de lage gearing indien je met de Duster het ruige werk op zoekt. Bij normaal gebruik is de 1e versnelling dus heel kort en komt het er eigenlijk op neer dat de 2e ongeveer gelijkstaat aan de 1e bij een 2-wiel aangedreven Duster. Kan iemand mij vertellen of het kwaad kan om de 1e versnelling zo af en toe over te slaan en in de 2e versnelling bij het stoplicht weg te rijden?

    Patrick

  • motorboom

    als dat niet erg was zat hij er niet op, is mij eens door een monteur verteld.

    wijze woorden volgens mij.

  • Barrabas

    Rij overal en altijd weg in 2de.Behalve naar mijn hellende oprit(gaat anders te snel) en in 4x4 off-road in de Ardennen en met geladen remorque.Dus wanneer er echt moet getrokken worden en om de koppeling te sparen.Staat overigens ook in de handleiding.Duster 4x4 1.6 16V Laureate.Er zijn ook 2WD Dusters met 6 vitessen.:)

  • Bob TR

    4x4 dci 110PK. Vanaf 28 april, nu ruim 2000 km. Rij bij alle stoplichten in 2 weg, bij de 1e moet je al na enkele meters op schakelen. 240 nm bij 1750 toeren, motor hou ik tussen 1500 en 2500 t/m.

    Zelfs bij 3000t/m kun je van 3 naar 5 of 4 al naar 6. Echter niet op hellingen en berg op.

  • willem

    Ik trek meestal op in 1, al is in 2 ook goed te doen.

    de 2e versnelling zit net tussen de normale 1 en 2 in, dus het trekt wel redelijk zwaar in 2. Vooral als een stoplicht tegen een holletje staat.

  • Hdi

    4x4 dci 110pk. Ik vertrek altijd in tweede, alleen op een helling in eerste. Ik vindt deze verhoudingen ook niet altijd even plezant om te rijden.

    Pluspunt: Het zeer gemakkelijk kunnen vertrekken op een helling of indien zwaar geladen.

    Minpunt: Bij het terugschakelen zit ik af en toe toch in de verkeerde versnelling, vb afremmen en een straat indraaien, soms is 2de telaag, dan weer 3de te hoog.