Resonantie in deur?

• edwin

Vlak nadat ik mijn nieuwe MCV in ontvangst mocht nemen, nu een maand geleden, heb ik zelf de autoradio en speakers geplaatst. Ik was van plan de speakers die ik al had te plaatsen, maar die waren een slagje te groot en heb ik gekozen voor een paar pioneertjes van 13 cm.

Plaatsing verliep vlekkeloos, echter in de lagere regionen hoorde ik een wat raspende, klapperende vervorming aan één kant. Speakertjes omgewisseld, probleempje bleef.

Nu heb ik dit weekend de grotere speakers toch maar geplaatst met het idee dat de kleineren wellicht het bereik niet hadden en de grotere wel, maar helaas; ook nu eenzelfde vervorming in de rechter deur.

Dat laat mij twee hypothesen:

1. De radio is kaduuk op het rechterkanaal;

2. Er resoneert iets in de deur.

Bij 1. denk ik dan, Mwooa, zou dat zo zijn? Dan lijkt het mij dat je het vaker zou moeten horen, want in mijn ervaring is het zo dat als een kanaal stuk is, je daar niet omheen kunt. Dat hoor je heel duidelijk.

Bij 2. Het scheermes van Ockham indachtig (zoek maar op) ligt dit meer voor de hand. Zo zwaar is de binnenkant van de deur niet afgewerkt en kan er best iets meetrillen.

Heeft iemand van jullie ervaring met dit probleem en zo ja, welke tips hebben jullie voor mij?

• Hans

edwin Schreef:

——————————————————-

>

> Bij 2. Het scheermes van Ockham indachtig (zoek

> maar op)

Hier heb je de oorspronkelijke notatie van Ockhams scheermes : Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda,

Hans

• Knutselsmurf

Beste Hans,

Om optie 1 uit te sluiten zou je de draden van de linker en rechter speaker even kunnen wisselen.

Als het in de radio zou zitten, dan zit dat ellendige geluid nu aan de tegenover gestelde kant?

Voor optie 2 heb ik een oplossing, waarvan ze ook wel zeggen dat het een paardenmiddel is.

Spuit de deuren vol met purschuim en je bent overal vanaf :D

En met dat scheermes kan je de randjes mooi wegsnijden van de overtollige pur schuim

Wellicht komen er meerdere oplossingen, maar deze vond ik persoonlijk ook wel leuk (:P)

Gerrit >:D<

• edwin

Ja mooi he, Hans.

Keep it simple, daar komt het op neer. En meestal werkt dat ook nog.

• edwin

Waar dat scheermes wel niet handig voor is. Ik ga dat met die draadjes even proberen. Want daar was ik dan weer niet opgekomen.

Val ik even door de mand :S

• Willem M

Ockhams mand?

• edwin

Ja die.(tu)

Het lukt me trouwens niet om kabeltjes te verwisselen. De draadjes zitten ernstig vast in het isoblokje. Dus ik hou me nog even ernstig aanbevolen voor antiresonantietips.

• Avaka

Een plaatje noppen schuim erachter. Heb ik ook. Werkt perfect.

• Demietri

Ik zou toch de draadjes omwisselen.

Nu ben ik auto elektricien, en modificeer o.a. bedrijfsvoertuigen (waar in ons geval veel elektronica in zit).

maar dat is toch even het simpelste.

Draadjes doorknippen, strippen, in elkaar twisten en testen. (nog niet solderen, dat komt wel als als het dan is opgelost (of juist niet).

Is het opgelost aan die kant, en resoneert nu de andere speaker, is de radio kapot.

Dit hoeft niet perse altijd te horen te zijn, omdat pas bij een hoger volume de versterker in de radio volledig gebruikt gaat worden.

Nu weet je of het aan de radio ligt of aan de bedrading of aan iets anders. (een dingetje achterin het deurvakje?????)

Dan de draden weer op de oude manier aan elkaar twisten, solderen en isoleren.

Niets aan de hand met de bedrading op die manier.

De deur met purschuim vol spuiten zal ik niet doen, maar dat had je zelfs waarschijnlijk ook niet gedaan.

Je deurslot gaat nooit meer open (of dicht) en je raam zal voor altijd in de stand blijven staan waar hij op dat moment in stond.

Is overigens wel een leuk verhaal voor de garage waar je de auto naartoe brengt.

Zeker als je zegt dat van de één op de andere dag ineens de ramen niet meer werken. ;-)

De deur panelen van de Sandero zitten in ieder geval goed gekit, ik weet niet hoe dat bij die van jou is.

over het algemeen (ook bij Renault) zitten de deur panelen van bedrijfs wagen niet gekit, omdat deze er bij inbouw en modificatie vaak uit gaan.

Zit het los, maak dan even de deur open en kijk of alles vast zit, of dat er geen kabel ergens tegen aan kan trillen.

Zit het paneel niet los, maak dan het deurpaneel niet even los, maar doe daar iets langer over. (wacht tot het 25+graden is en zet die kant in de zon.)

Kijk dan ook of er iets ergens tegen aan kan trillen.

Er is niets ergers dan een resonantie van speakers. (behalve de benzine prijzen van tegenwoordig.)

Laat eerst even iemand meeluisteren naar het geluid voordat je iets open maakt. Doe het raam helemaal open en helemaal dicht deur op slot en van slot, duw op diverse plekken tegen het deur paneel, etc alvorens iets open te schroeven.

Suc6

• edwin

(tu)

Muchos gracias.

Ik ga ermee aan de slag.

=e=